De hot button close

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Het 'closen van de deal' is een vak apart. Variatie is het sleutelwoord. Kent u de hot button van uw prospect? Of verplaats u eens in inspecteur Columbo...

De hot button close

Voor uw prospects, die worden geconfronteerd met de vele voordelen van uw dienst, geldt een 80/20 regel: van de 10 features van uw product, valt de klant er maar voor 1 of 2, die specifiek op uw organisatie of op u van toepassing zijn.

Als u deze hot button hebt gevonden, ga dan puur en alleen door op die features. Druk op de hot button en ga niet eerst nog het hele rijtje voordelen af om volledig te willen zijn. Het kan genoeg zijn om de aandacht weer af te leiden. Maak gebruik van het momentum waarin het enthousiasme ontstaat. 

Hoe ontdekt u de hot button?
Ontdek de hot button van de prospect door te vragen: Als u dit product ooit zou kopen, op welke grond zou dat dan zijn?
Case 1: De Hot Button-close
Een echtpaar komt een huis binnen met de verkopende makelaar. Het valt de makelaar op dat de vrouw verrukt is van de ontluikende rozenstruik in de tuin. De man geeft de makelaar aan welke minpunten hij allemaal ziet in het huis. De makelaar geeft echter aan hoe goed het zicht is vanuit de ruimte naar de ontluikende rozenstruik.

De vrouw heeft het huis eigenlijk al gekocht doordat ze valt voor de rozenstruik, die ze vroeger ook in de tuin hadden staan. Bij alle argumenten die de man tegen het huis (en tegen de prijs) inbrengt, zegt de makelaar steevast: Maar u heeft vanuit elke hoek een fantastisch uitzicht op de ontluikende rozenstruik.

De makelaar drukt continue op de hot button. De deal wordt gemaakt.
Case 2:De Inspector Columbo close

U heeft alles uit de kast gehaald om uw verkoop te realiseren, maar u krijgt een rookgordijn van redenen waarom men niet gaat kopen. U voelt dat men u wil afschepen, maar toch weet u dat ze tevreden zouden zijn met een aankoop. De prospect is echter vastberaden en heeft zich vastgebeten in zijn NEE.

U geeft aan het jammer te vinden, sluit het gesprek af en loopt (ogenschijnlijk in verloren positie) weg. De prospect is tevreden dat het (keuze)probleem is opgelost en is niet meer gespannen. Met de deurknop in uw hand, draait u zich nog één keer om en zegt:
Oké, ik heb alles geprobeerd en het is me niet gelukt. Wat was nu de échte reden om het niet te kopen?

De relaxte prospect is weer 'open' en geeft de echte overweging. U bent weer in gesprek en geeft (met humor, doch beslist) aan dat díe reden geen aanleiding geweest mag zijn. U blijft gefocust op het sluiten van de deal, terwijl uw prospect zijn verdediging heeft geopend.

Tip
Sluit eens anders af dan u gewend bent. Of word een specialist in closing.

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,9
(53 stemmen)
Reacties

Cindy Spronkmans

Hallo Richard,

Het gebeurt bij ons wel eens dat de klant al bij de kassa staat om zijn product af te rekenen. Dan komt de vrouw van de klant erbij met het commentaar dat hij zich toch beter nog maar eens kan bedenken voordat hij tot de definitieve koop over gaat. De klant begint te twijfelen.
Heeft u voor mij nog goede tips om de klant alsnog over te halen het product aan te schaffen? Tenslotte is de klant al overtuigd, maar gooit, in dit geval de mevrouw, roet in het eten.
Alvast bedankt voor uw advies.
Met vriendelijke groet, Cindy.

Richard van Houten |  http://www.bronpartners.nl

Beste Cindy,

er zijn vele manieren (dealclosers). Het gaat erom dat u geen lange discussies meer aangaat, maar een simpele one-liner moet het werk gaan doen.

Mogelijke reacties op een klant die bijna koopt en op het laatste moment dreigt af te haken:

1. De 'uitnodigende verkoop' sluiting.
"Natuurlijk kunt u het nog overwegen, maar waarom doet u het eigenlijk niet gewoon?"

2. De 'Je hebt het verdiend' sluiting.
"Goed, u wilt nog even nadenken. Geef ik u gelijk in. Maar mag ik u vragen of u dit jaar hard gewerkt hebt? Ja? Maar dan heeft u dit artikel toch verdiend?!"

3. De 'konijn-op-proef' sluiting
"Weet u wat, neemt u het artikel mee naar huis. Als u ergens anders later vandaag een beter artikel vindt, of u bent toch niet tevreden, dan komt u het volgende week gewoon terugbrengen..." (de kans op terugbrengen is aanzienlijk klein; de koper had een duwtje nodig).

En zo zijn er nog wel 20 te bedenken.... doe je best en denk eens een uurtje na over mogelijke one-liners. creatief zijn is een essentieel onderdeel van verkopen. Maar voorbereiding wordt vaak vergeten. Probeer verschillende one-liners eens uit de komende weken in de winkel. Let op: het is uitemate belangrijk 'hóe' je het zegt. Gebruik je mimiek en je stem goed.

Succes Cindy!
groeten,
Richard

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..