Meer resultaat met uw verkooppresentaties

Wilt u minder tijd aan de voorbereiding besteden en toch de resultaten van uw verkooppresentatie verhogen? Het kan met deze tips.

Meer resultaat met uw verkooppresentaties

Tips

  • Controleer de dag van tevoren bij de assistente van uw klant (haar tijd is goedkoper dan de zijne) wie precies aanwezig zal (zullen) zijn (naam en voornaam, functie, houding tegenover uw voorstel - ja, zelfs dát weet ze misschien!).
    Vraag haar waar u gaat presenteren, vraag haar naar de indeling van de ruimte, de kleuren (pas uw kledingkeuze aan) en geef aan welke apparatuur u nodig heeft. Controleer zo nodig de route en waar u kunt parkeren.
  • Wees u bewust welke directe actie of beslissing u kunt verwachten en welke actie u nastreeft naar aanleiding van uw presentatie.
  • Bepaal welke vier punten (conclusies) u naar voren wilt brengen als onderbouwing van uw presentatie. (Vier conclusies moet voldoende zijn.)
  • Prepareer van tevoren het slot van uw presentatie. In het voorbeeld hieronder (de voorbeeldspreker verkoopt logistieke systemen) is de essentie van de presentatie weergegeven in vijf afrondende zinnen.
    Let vooral op de tijdsaanduiding aan het begin (vanmiddag), het gebruik van we, u (gebruik waar mogelijk jullie), de positieve wending (u heeft inzicht gekregen in), het voordeel voor de klant (hoe snel u voordeel heeft aan), en het soort werkwoorden (begrip hebben, inzicht krijgen, ervaren).
    Let vooral op de pay-off (het is aan u) - de allerlaatste zin waarin de spreker verantwoordelijkheid geeft aan de luisteraars om de gewenste actie te ondernemen.

    Het voorbeeld
    Vanmiddag zijn we ingegaan op ... (de actuele situatie en de veranderingen die essentieel zijn voor de continuïteit van uw bedrijf.)
    U heeft nu meer begrip voor ... (hoe investering in een verbeterde logistiek zich terugverdient binnen twee jaar.)
    U heeft inzicht gekregen in ... (welke veranderingen nodig zijn ... en wat de implicaties zijn ... voor uw organisatie.)
    U heeft duidelijk kunnen ervaren ... (wat de eerste stappen zijn die u kunt nemen om uw bedrijf nog rendabeler te maken.)
    Hoe snel u voordeel heeft van ... (een gemoderniseerde logistiek) ... is nu ... aan u!
  • Met zo'n einde weet u waar u naar toe werkt. Nu het begin. Als u zich enigszins origineel voelt en u uw organisatie van andere organisaties wilt onderscheiden, begin dan op een originele manier.
    Géén Goedemorgen, dames en heren, ik wil u graag informeren over ... of andere clichés.
    Kom meteen tot de kern met een treffende statistiek, een stelling over de markt, een citaat, of directe vragen (positief geformuleerd en waarop het antwoord 'ja' is) die de luisteraars raken.
    Vanaf dat moment gebruikt u een overgangszin om aan te geven wat de luisteraars mogen verwachten aan informatie.
    Nooit een inhoudsopgave geven met alle details of stappen; u geeft alléén de strekking van uw presentatie, gevat in het eindresultaat.
  • De logische opbouw van uw verhaal is alleen voor ú belangrijk. De luisteraar krijgt alleen te horen wat u vertelt wanneer ú kiest het te vertellen en kan geen oordeel vellen over de logica die u hanteert. Ofwel: The audience only gets what you give it. When you give it. If you choose. Bepaal tijdens de voorbereiding van de presentatie welke eenvoudige en enkelvoudige conclusie de luisteraar moet trekken na het horen van uw presentatie.
    Dat is uw boodschap, het antwoord op de vraag: Waar ging het over?
    Gebruik deze boodschap als de rode draad van uw verhaal. Alles wat u wilt vertellen moet de richting van deze boodschap aanduiden.
    Tip: formuleer de centrale boodschap in de woorden van de luisteraar, dus niet vanuit uw standpunt als spreker.
  • Het hoe van de presentatie zegt iets over uw gewenste imago en dat van uw bedrijf. Omdat u voor een high-tech bedrijf werkt, betekent dat niet dat u meteen met PowerPoint en een beamer moet presenteren. En zeker niet voor kleine groepen.
    Besef dat uw succes berust op de kwaliteit van uw contact met de luisteraar.
    De computer kán u daarin belemmeren. Enkele plaatjes én de flipover voor interactiviteit verhogen uw kans op slagen.

Met deze richtlijnen kunt u al veel bereiken. Hoe meer u leert over hoe presenteren werkt, des te meer succes u heeft. Òf u leert, is nu aan u!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,7
(15 stemmen)
Reacties

Louis Coenders |  http://www.transportheker.com

Goede en herkenbare tips, goed artikel!

Dank je, Louis, voor je bevestiging van hoe goed het artikel is.
Als jij er maar wat aan hebt - als herinnering, bijvoorbeeld - dan heb ik mijn werk gedaan.

Voel je vrij om direct contact met me op te nemen als je meer wilt weten over een basaal verbeterpunt van/in jouw website.

Hartegroet,

DAVID

Dank je David voor deze praktische hulp.
Op 2 oktober geef ik een lezing en heb me meer met de inhoud van de lezing bezig gehouden. Precies op tijd. Met hartelijke groet, Fred


Dat is zeker een van de nuttige functies van zo'n artikel.
De juiste input op het juiste moment.

Tips voor Fred en anderen:
- je GEEFT een hand en je HOUDT een presentatie
- houd op met 'lezingen'; denk uitsluitend in termen van een 'presentatie' (met de bijbehorende dynamiek)
- onthoud dat je nooit presenteert aan een 'zaal', 'publiek' of 'toehoorders' ... wél aan luisteraars
- praat MET, nooit TEGEN je luisteraars

Happy presenting,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..