Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 28.531

De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie

Ooit een presentatie gehouden om dan ter plekke te ontdekken dat er behoorlijk weerstand was? Kennelijk was er iets mis. Misschien biedt deze uitleg van presentatiedeskundige David Bloch een boeiend inzicht.

De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie

Stel u gaat presenteren over de teleurstellende resultaten van de laatste bespreking. U bent bekend bij uw doelgroep als sympathiek, kordaat en direct. De eerste indruk – het gevoelsbeeld – bestaat al, maar uw luisteraars hebben het gevoel dat ze straf krijgen. Ze zijn wat zenuwachtig, enigszins defensief.

Afstemming op ... stemming
De laatste zin beschrijft de stemming onder de luisteraars. Wanneer u weet hoe de stemming is, wanneer u vermoedt dat er iets mis is of dat er onenigheid bestaat, dít is de 'ballon'.
En wat doet u met een ballon? Doorprikken! Wanneer u zich bewust bent van de 'ballon', spreek daar over in uw openingswoorden. Bijvoorbeeld:

Anders beginnen
Jullie weten allemaal dat de resultaten naar aanleiding van de laatste bespreking teleurstellend zijn. Jullie weten ook dat het kwaliteitsteam onder tijdsdruk staat om de certificering rond te krijgen.

'Getting to YES'
Let er op dat de reactie van de luisteraars alleen 'Ja, dat klopt' kan zijn. U formuleert de opmerkingen positief en zo, dat de luisteraars het er mee eens zullen zijn. Daarna gaat u verder met de strekking van uw verhaal en de reden voor deze bijeenkomst:

Daarom is het zaak dat we vandaag kijken naar de onjuiste inschattingen die we hebben gemaakt ... om samen tot een nieuwe, realistische en haalbare planning te komen.

Bewustzijn van weerstand

In de voorbereidingsfase van uw presentatie onderzoekt u de aanwezigheid van een 'ballon'. U peilt de stemming en de meningen van de luisteraars om zo effectiever in te haken op wat er bij hen leeft in plaats van alleen wat ú kwijt wilt!

De 'ballon' is alles wat bij de luisteraars leeft dat hen belemmert in het opvangen van uw gewenste imago en de boodschap die u tijdens deze presentatie wilt achterlaten.

Aandacht verleggen naar de luisteraars
U ziet dat dit beslist anders is dan het traditionele begin van de traditionele 'lezing': Goede morgen, dames en heren. Ik ben [... en dan enkele zinnen over uzelf ...] en vandaag ga ik u vertellen over ...

Met kracht beginnen
Onthoud dat u maar één keer de kans krijgt om een stevige eerste indruk te maken. Begin bij uw luisteraars, want zij zijn er uiteindelijk voor zichzelf, niet voor ú!

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,1
(9 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?