Wie bedient de klant?
"If we don't take care of the customer, somebody else will" is een uitspraak waar presentatiesdeskundige David Bloch even over mijmert – in úw voordeel!
U kunt onmogelijk niet communiceren. U communiceert de hele tijd. Wanneer u achter de krant wegduikt omdat u niet wilt communiceren, communiceert u juist dat! Frustratie = leermogelijkheid! Heeft u wel eens een boodschap achtergelaten voor een collega – of nog erger: voor een klant – om er later achter te komen dat het verkeerd (of zelfs helmaal niet) is overgekomen? Heel frustrerend, natuurlijk. Alleen ... wie z'n schuld is het en wat kunt u er aan doen? Alles doen? Tegen een van mijn vele secretaresses heb ik ooit gezegd: Je bent een fantastische uitdaging voor me. Er is geen goede of slechte communicatie – er zijn alleen resultaten. En ik ben ontevreden met de resultaten. Voor mijn gevoel heb ik op mijn kop gestaan om zaken ondubbelzinnig en helder uit te leggen, op te schrijven en te laten zien. Mijn kennis van NLP heb ik aangesproken, met deskundige vrienden heb ik overlegd ... en op den duur was de frustratie me te groot en 'we hebben afscheid van elkaar genomen'. Verantwoordelijkheid Ik neem nog steeds de verantwoordelijkheid omdat ik geloof dat ik er iets van kan leren; mijn ervaringen met haar zijn een signaal om dit kleine hoekje van communicatieperikelen te doorgronden. Stel voor dat het geen secretaresse was, maar een klant! (Laat staan uw partner?!) Uw uitdaging! Hoe zit het met uw prospects en klanten? Heeft u ook van die types die een communicatie-uitdaging zijn? Ze zijn er om van te leren, om uw vaardigheden te verscherpen, om u nog beter te helpen in de huid van de ander te kruipen. Soms bent u moe of staat u onder tijdsdruk, het kost te veel moeite. Vooruit, laat de concurrent deze lastpost bedienen. Blijf leren Alleen diep in uw hart weet u dat u de strijd verloren heeft, dat u een gelegenheid om uw grenzen te verleggen en te groeien voorbij heeft laten gaan. Misschien is zo'n gewaarwording nodig om juist 'die' training te gaan volgen ... want u bent nooit te oud om te leren.
David Bloch
|
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
|
|