Wie bedient de klant?

"If we don't take care of the customer, somebody else will" is een uitspraak waar presentatiesdeskundige David Bloch even over mijmert – in úw voordeel!

Wie bedient de klant?

U kunt onmogelijk niet communiceren.
U communiceert de hele tijd. Wanneer u achter de krant wegduikt omdat u niet wilt communiceren, communiceert u juist dat!

Frustratie = leermogelijkheid!
Heeft u wel eens een boodschap achtergelaten voor een collega – of nog erger: voor een klant – om er later achter te komen dat het verkeerd (of zelfs helmaal niet) is overgekomen?
Heel frustrerend, natuurlijk. Alleen ... wie z'n schuld is het en wat kunt u er aan doen?

Alles doen?
Tegen een van mijn vele secretaresses heb ik ooit gezegd: Je bent een fantastische uitdaging voor me. Er is geen goede of slechte communicatie – er zijn alleen resultaten. En ik ben ontevreden met de resultaten.

Voor mijn gevoel heb ik op mijn kop gestaan om zaken ondubbelzinnig en helder uit te leggen, op te schrijven en te laten zien. Mijn kennis van NLP heb ik aangesproken, met deskundige vrienden heb ik overlegd ... en op den duur was de frustratie me te groot en 'we hebben afscheid van elkaar genomen'.

Verantwoordelijkheid
Ik neem nog steeds de verantwoordelijkheid omdat ik geloof dat ik er iets van kan leren; mijn ervaringen met haar zijn een signaal om dit kleine hoekje van communicatieperikelen te doorgronden. Stel voor dat het geen secretaresse was, maar een klant! (Laat staan uw partner?!)

Uw uitdaging!
Hoe zit het met uw prospects en klanten? Heeft u ook van die types die een communicatie-uitdaging zijn?
Ze zijn er om van te leren, om uw vaardigheden te verscherpen, om u nog beter te helpen in de huid van de ander te kruipen.
Soms bent u moe of staat u onder tijdsdruk, het kost te veel moeite. Vooruit, laat de concurrent deze lastpost bedienen.

Blijf leren
Alleen diep in uw hart weet u dat u de strijd verloren heeft, dat u een gelegenheid om uw grenzen te verleggen en te groeien voorbij heeft laten gaan.
Misschien is zo'n gewaarwording nodig om juist 'die' training te gaan volgen ... want u bent nooit te oud om te leren.
 

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,7
(7 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..