Op weg naar flow in sales 2

Ontsluiten van verborgen kwaliteiten

Op weg naar flow in sales 2
Wij hanteren het uitgangspunt dat elk persoon alle bronnen van persoonlijke kwaliteiten zoals gedrevenheid, initiatief en ondernemerschap in zich hebben. Deze bronnen zijn echter in meer of minder mate bedekt door belemmerende denk - en gedragspatronen.

Denkpatronen (overtuigingen) zoals 'het lukt mij toch niet', 'ik ben hier niet goed genoeg in' of 'wat zullen anderen hiervan denken' houdt ons tegen om ons potentieel optimaal in te zetten, onbekende zaken aan te pakken en daarmee onze grenzen te verleggen.

Ook zijn we geneigd in dat gedrag te blijven vertonen dat ons zekerheid en veiligheid geeft. Wij blijven in de veiligheid van onze 'comfortzone' en gedrag te vertonen waarvan wij de consequenties kunnen overzien. We blijven daarbij verre van zaken die onzeker zijn en dus de kans van fouten maken en falen in zich dragen.

Terwijl wij juist, door ons in onzekerheid te begeven, wij gedwongen zijn op onszelf en onze creativiteit te vertrouwen. Wij zijn gedwongen nieuw gedrag te ontwikkelen om aan de onzekerheid het hoofd te bieden.

Illustratief hiervoor is een persoon die een goede baan opgeeft met uitstekende primaire en secundaire voorwaarden, pensioen, verzekeringen, gedichte AOW-gat en lease-auto opgeeft om op het onzekere pad van zelfstandig ondernemerschap te begeven.

Met name in de beginperiode zal deze persoon op zijn creativiteit en persoonlijke drive moeten vertrouwen om haar zaak op te bouwen. In dit proces zal zij dingen doen die zij niet gewend is om te doen. Ook dingen die zij vroeger uit de weg ging, over twijfelde of bang voor was. Vaak komt deze persoon dus haar eigen angsten, twijfels en onzekerheid tegen. Angst is een van de meest belemmerende emoties. Angst voor het onbekende, angst om te falen, angst voor succes, angst om afgewezen te worden of angst om voor gek te staan voor een groep.

Wilt zij echter slagen is zij wel gedwongen hiermee op een effectieve manier mee om te gaan.

Wat de resultaten van het ondernemerschap dan ook zijn, de persoon is 'gedwongen' om effectief om te gaan met haar angst, om nieuwe dingen te leren, flexibeler te zijn en meer initiatief te tonen. Zij komt als het ware in een hogedrukpan, waarbij zij een turbo-ontwikkeling meemaakt.

Om een dergelijke leersituatie te creëren, is het niet voldoende om traditionele trainingen te gebruiken die gericht zijn op het cognitieve en vaardigheidsniveau. Deze trainingen dringen niet door om de belemmerende overtuigingen en gedrag te doorbreken.

Methodes zijn effectiever als deze gericht zijn op:

  • in kaart brengen van de belemmerende overtuigingen
  • zicht geven op hoe overtuigingen zich ontwikkelen en hoe deze gecreëerd kunnen worden,
  • het op een lijn brengen van de drijfveren: dat men het eigen gedrag in lijn brengt met de eigen overtuigingen, waarden en persoonlijkheid,
  • het laten inventariseren van de eigen twijfels, onzekerheid en angst die men tegenhoudt om actie te nemen.

Bij deze methodes dienen deelnemers niet alleen inzicht te krijgen in hoe hun overtuigingen hun gedrag beïnvloedt. Vervolgens kunnen zij technieken leren om zij hun overtuigingen te bewerken.

Dit naarmate je ervan overtuigd bent dat je iets wel kunt, je meer van je verborgen potentieel benut en navenant meer resultaat creëert.

Men dient ook actieve werkvormen te gebruiken waarbij de deelnemers worden uitgedaagd om ondanks (of dankzij) hun angst, actie te nemen. Hierdoor leren zij effectief met hun angst om te gaan.

Een training gericht op het versterken van de persoonlijke kwaliteiten dient activiteiten te omvatten waarbij deelnemers leren vertrouwen op eigen kracht, hun overtuigingen effectief leren beïnvloeden, datgene na gaan streven wat zij echt belangrijk vinden en effectief leren omgaan met hun eigen angst, onzekerheid en twijfels. In dit geheel is het belangrijk dat deelnemers eigen keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen voor de consequenties. Deelnemers gaan hierdoor steeds meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces.

Door al deze activiteiten doorbreken zij belemmerende denk - en gedragspatronen, waardoor zij hun bron van verborgen kwaliteiten ontsluiten.

Men wordt niet of minder gehinderd door beperkende denkbeelden waardoor men meer durft zichzelf te zijn en meer hun persoonlijke kwaliteiten benut en laat zien. Men gaat meer vanuit 'flow' handelen: zonder erbij na te denken doet men datgene wat het beste past in de situatie. Hierbij zijn zij niet gehinderd door belemmerende gedachtes en gedrag.

Uiteraard is het belangrijk dat deelnemers na een dergelijke training terugkeren in een klimaat waarbij men op een gestructureerde wijze gestimuleerd wordt om hun ondernemerskwaliteiten in te zetten en waarbij men het maken van fouten ziet als een leerproces.

Marvin Sutherland

Marvin Sutherland

Marvin  Sutherland
Marvin studeerde personeelsmanagement en organisatiekunde aan de UvA en heeft gewerkt bij verschillende middelgrote adviesbureaus. Nu is hij trainer en coach. Thema is voor hem oa "hoe breng je meer klanten binnen en hoe maak je van tevreden klanten enthousiaste ambassadeurs".
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..