Altijd dat lastige begin …

Tips & Advies Verkoop
Uit Tips & Advies Verkoop

Als u een verkooppresentatie moet geven, zijn de eerste 40 seconden van groot belang. Maar hoe begint u eigenlijk het beste?

Altijd dat lastige begin …

Binnen 40 seconden.
De eerste 20 tot 40 seconden van uw presentatie zijn doorslaggevend. U moet binnen die tijd de aanwezigen namelijk duidelijk maken waarom zij moeten blijven zitten en aandachtig naar u moeten blijven luisteren. Volgens presentatiespecialist David Bloch zijn er minstens vier manieren om meteen een brug te slaan naar uw luisteraars.
Let op. Probeer te voorkomen om met 'ik' of met een verhaal over uzelf te beginnen. De aanwezigen zijn namelijk belangrijker dan u.

1. Stel een vraag.
Steek om aandacht te vragen uw hand op, wacht dan eventjes en stel een relevante vraag, waarop de luisteraars positief kunnen antwoorden. "Wie van u hier vandaag is verantwoordelijk voor het verwerken van nieuwe orders?"
Tip. Steek uw linkerhand omhoog - toeschouwers kijken van links naar rechts, waardoor uw gebaar (in spiegelbeeld) toekomstgericht overkomt.

2. Stel, …
Begin met "Stel, …" gevolgd door een relevant verhaal of een relevante anekdote. "Stel, (pauze) u krijgt nooit meer klachten over te late leveringen … Hoeveel tijd en kosten zou u dat niet schelen? Vandaag zitten we bij elkaar om te zien in hoeverre dit haalbaar is …"

3. Gebruik een citaat.
Ook met een relevant citaat of een relevante stelling kunt u de aanwezigen op 'scherp' zetten en het gevoel geven van 'ik ben benieuwd wat er nog meer komt.' "John Naisbitt schreef eind jaren '80 in zijn boek 'Megatrends': 'We verdrinken in informatie, terwijl we dorsten naar kennis.' Alle reden dus om vandaag te kijken naar hoe uw bedrijfssoftware nóg effectiever kan worden ingericht."

Zoek eventueel naar gratis citaten op http://www.citaten.net

4. Noem cijfers of statistieken.
Laat zien dat u verstand van zaken heeft door cijfers of statistieken uit de branche te noemen. "In de korte tijd van deze bijeenkomst wordt wereldwijd voor $ 800.000,- in grondstoffen verhandeld die u hard nodig heeft. Laten we daarom eens kijken naar …"

Door op een professionele manier uw verkooppresentatie te beginnen, zet u de toeschouwers op scherp, zodat zij naar u blijven luisteren.

Gebruik een van de vier begintechnieken van David Bloch en u bouwt snel een brug naar uw luisteraars en geeft hen reden om te blijven luisteren.

Tips & Advies Verkoop

Tips & Advies Verkoop
Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Gespreksopening, Presenteren, Entree
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(24 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..