Altijd dat lastige begin …
Uit Tips & Advies Verkoop
Als u een verkooppresentatie moet geven, zijn de eerste 40 seconden van groot belang. Maar hoe begint u eigenlijk het beste? 
Binnen 40 seconden. De eerste 20 tot 40 seconden van uw presentatie zijn doorslaggevend. U moet binnen die tijd de aanwezigen namelijk duidelijk maken waarom zij moeten blijven zitten en aandachtig naar u moeten blijven luisteren. Volgens presentatiespecialist David Bloch zijn er minstens vier manieren om meteen een brug te slaan naar uw luisteraars. Let op. Probeer te voorkomen om met 'ik' of met een verhaal over uzelf te beginnen. De aanwezigen zijn namelijk belangrijker dan u.
1. Stel een vraag. Steek om aandacht te vragen uw hand op, wacht dan eventjes en stel een relevante vraag, waarop de luisteraars positief kunnen antwoorden. "Wie van u hier vandaag is verantwoordelijk voor het verwerken van nieuwe orders?" Tip. Steek uw linkerhand omhoog - toeschouwers kijken van links naar rechts, waardoor uw gebaar (in spiegelbeeld) toekomstgericht overkomt.
2. Stel, … Begin met "Stel, …" gevolgd door een relevant verhaal of een relevante anekdote. "Stel, (pauze) u krijgt nooit meer klachten over te late leveringen … Hoeveel tijd en kosten zou u dat niet schelen? Vandaag zitten we bij elkaar om te zien in hoeverre dit haalbaar is …"
3. Gebruik een citaat. Ook met een relevant citaat of een relevante stelling kunt u de aanwezigen op 'scherp' zetten en het gevoel geven van 'ik ben benieuwd wat er nog meer komt.' "John Naisbitt schreef eind jaren '80 in zijn boek 'Megatrends': 'We verdrinken in informatie, terwijl we dorsten naar kennis.' Alle reden dus om vandaag te kijken naar hoe uw bedrijfssoftware nóg effectiever kan worden ingericht."
Zoek eventueel naar gratis citaten op http://www.citaten.net
4. Noem cijfers of statistieken. Laat zien dat u verstand van zaken heeft door cijfers of statistieken uit de branche te noemen. "In de korte tijd van deze bijeenkomst wordt wereldwijd voor $ 800.000,- in grondstoffen verhandeld die u hard nodig heeft. Laten we daarom eens kijken naar …"
Door op een professionele manier uw verkooppresentatie te beginnen, zet u de toeschouwers op scherp, zodat zij naar u blijven luisteren.
Gebruik een van de vier begintechnieken van David Bloch en u bouwt snel een brug naar uw luisteraars en geeft hen reden om te blijven luisteren.
|