Toon kracht in uw presentatie

Het is niet altijd makkelijk de goede houding te vinden bij het verkoopgesprek. Waar moet u aan denken?

Toon kracht in uw presentatie

Het is belangrijk om een open houding te laten zien tijdens het gesprek met de klant. Door deze houding straalt u eerlijkheid en betrouwbaarheid uit. De houding wordt gekenmerkt door ontspannen ledematen en gebaren met open handpalmen

Lichaamstaal is dynamisch
Toch is het niet goed als dit de enige gebaren zijn die u tijdens het verkoopgesprek maakt. U bent tenslotte verkoper en geen boeddhistische monnik. Lichaamstaal is dynamisch; elk gebaar en elke houding is een momentopname die u kunt vergelijken met een foto. De hele presentatie is als een film.

Tijdens het verkoopgesprek kunt u op verschillende momenten passende gebaren maken. Zo kan het bijvoorbeeld goed zijn om bepaalde delen van uw verhaal met een krachtig vuistgebaar te ondersteunen. Het ballen van een vuist wordt in veel gevallen geassocieerd met agressie maar dat is niet altijd waar.
 
Het laten zien van een vuist kan u woorden bekrachtigen en versterkt de emotie die u door middel van uw mimiek laat zien.

Als u fronst terwijl u uw vuist toont, versterkt dit uw expressie van boosheid. Als u daarentegen glimlacht wordt een vuistslag in de lucht geassocieerd met enthousiasme en spontaniteit.

Het juiste moment
Kies het juiste moment voor een vuistgebaar. Gebruik dit gebaar om een positieve stelling te bekrachtigen, maar niet tijdens een meningsverschil met de klant. Het gebaar met de vuist moet kort en krachtig zijn. Als een vuist voortdurend gebald wordt duidt dit namelijk op gespannenheid. Maak het vuistgebaar niet in de richting van de klant maar dicht bij de borst.

Tip
Door het gebruik van uw vuist kunt u overtuigend overkomen en het gesprek een positieve wending geven. Gebruik dit gebaar echter wel met mate, anders verliest het zijn kracht en geloofwaardigheid.

Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,9
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

tom

ik heb af en toe de neiging die vuist neer te slaan op m'n klanten

Marco

Mwa, zou ik maar niet doen Tom dan heb je de verkooporder zeker niet binnen. hihihi

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..