Toon kracht in uw presentatie

Het is niet altijd makkelijk de goede houding te vinden bij het verkoopgesprek. Waar moet u aan denken?

Toon kracht in uw presentatie

Het is belangrijk om een open houding te laten zien tijdens het gesprek met de klant. Door deze houding straalt u eerlijkheid en betrouwbaarheid uit. De houding wordt gekenmerkt door ontspannen ledematen en gebaren met open handpalmen

Lichaamstaal is dynamisch
Toch is het niet goed als dit de enige gebaren zijn die u tijdens het verkoopgesprek maakt. U bent tenslotte verkoper en geen boeddhistische monnik. Lichaamstaal is dynamisch; elk gebaar en elke houding is een momentopname die u kunt vergelijken met een foto. De hele presentatie is als een film.

Tijdens het verkoopgesprek kunt u op verschillende momenten passende gebaren maken. Zo kan het bijvoorbeeld goed zijn om bepaalde delen van uw verhaal met een krachtig vuistgebaar te ondersteunen. Het ballen van een vuist wordt in veel gevallen geassocieerd met agressie maar dat is niet altijd waar.
 
Het laten zien van een vuist kan u woorden bekrachtigen en versterkt de emotie die u door middel van uw mimiek laat zien.

Als u fronst terwijl u uw vuist toont, versterkt dit uw expressie van boosheid. Als u daarentegen glimlacht wordt een vuistslag in de lucht geassocieerd met enthousiasme en spontaniteit.

Het juiste moment
Kies het juiste moment voor een vuistgebaar. Gebruik dit gebaar om een positieve stelling te bekrachtigen, maar niet tijdens een meningsverschil met de klant. Het gebaar met de vuist moet kort en krachtig zijn. Als een vuist voortdurend gebald wordt duidt dit namelijk op gespannenheid. Maak het vuistgebaar niet in de richting van de klant maar dicht bij de borst.

Tip
Door het gebruik van uw vuist kunt u overtuigend overkomen en het gesprek een positieve wending geven. Gebruik dit gebaar echter wel met mate, anders verliest het zijn kracht en geloofwaardigheid.

Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk
Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Lichaamstaal, Presenteren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,9
(8 stemmen)
Reacties

tom

ik heb af en toe de neiging die vuist neer te slaan op m'n klanten

Marco

Mwa, zou ik maar niet doen Tom dan heb je de verkooporder zeker niet binnen. hihihi

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..