Empower je salesforce

Dit zijn spannende tijden voor de verkoper. Er zijn positieve geluiden over een aantrekkende economie. Daarnaast is er steeds meer sprake van hyperconcurrentie. Een klant kan steeds meer keizen tussen verschillende aanbieders, producten en diensten.

Empower je salesforce

Hoe kan jij het verschil maken?
Deze serie artikelen is een steuntje in de rug. Wij gaan vooral in op de "bionneknat" van de verkoper. Wij willen graag principes met je delen waarmee je meer plezier en succes kunt creëren in je werk, je leven en de relatie met jouw klanten. De drie delen zien er als volgt uit:

In deel I. Je huidige situatie: waar sta ik nu?

In deel II. Slachtoffer of Empowerment: bepaal jij je eigen toekomst, of doen anderen dat voor jou?

Deel III. Extreme inner make-over: hoe haal je het beste uit jezelf?

DEEL I. WAAR STA IK NU?

Wat zijn mijn unieke kwaliteiten?
Wij zijn allemaal bijzonder. Wij hebben allemaal onze unieke kwaliteiten. Dingen waar wij uitzonderlijk goed in zijn. Wij zijn bijzonder sociaal, gastvrij, hebben veel plezier in het leven, en hebben oprechte interesse in de andere persoon. Let wel, je verkoopt altijd een deel van jezelf; dus, wat heb jij in de aanbieding??Wat zijn jouw unieke kwaliteiten?
Neem even de tijd om deze punten op te schrijven. Of nog beter, reserveer hiervoor minimaal 2 pagina's uit een schrijfblok. Wees niet bescheiden. Schrijf alles op wat je te binnen schiet. Denk ook aan die positieve eigenschappen die anderen wel eens over jou hebben genoemd. Vraag ook iemand die je goed kent om er een paar te noemen.

Wat kan ik verbeteren?
Naast deze positieve eigenschappen is het ook goed om te kijken naar wat je kunt verbeteren. Elke positieve eigenschap heeft een schaduwzijde, een valkuil in zich, als wij doorschieten in onze positieve kwaliteiten.

Bijvoorbeeld als wij daadkrachtig zijn, is dit een positieve eigenschap. Als wij te veel van dit gedrag gaan vertonen, kunnen wij drammerig en overdonderend worden.

Hieronder staan een paar voorbeelden:

Positieve eigenschappen

Schaduwzijde of valkuil

Behulpzaam, veel interesse in de ander, goed inlevingsvermogen

Geen grenzen stellen, te veel gericht op de ander, niet toekomen aan je eigen belang

Nauwkeurig willen werken, geen fouten willen maken

Perfectionistisch gedrag; het is nooit goed genoeg

Veel informatie zoeken, zaken goed analyseren voordat je actie neemt, veel informatie geven

In de analyse blijven steken, niet in actie komen

Kies uit deze zaken twee eigenschappen waaraan je de komende 4 weken wilt werken. Zorg dat dit voor jou belangrijke punten zijn. Vraag jezelf af:

  • Welk effect hebben deze eigenschappen op mijzelf, mijn gedrag, mijn opleiding, mijn werk en mijn relaties?
  • Waar krijg je ruimte voor als je deze eigenschappen zou kunnen verbeteren?

Eigenwaarde als kompas in moeilijke tijden
SH..T happens. Wij kunnen niet altijd bepalen wat ons overkomt. Maar wij kunnen wel altijd kiezen hoe wij met situaties omgaan die ons overkomen. Hierbij is het van belang dat wij blijven geloven in onszelf. In onze positieve kwaliteiten. In wat wij allemaal kunnen. Eigenwaarde is de manier hoe wij naar onszelf kijken, hoe wij over onszelf voelen.

Onze eigenwaarde wordt sterk bepaald door de belangrijkste mensen in ons leven en door de meest beslissende ervaringen in ons leven.

Als wij voornamelijk positieve, ondersteunende mensen en positieve gebeurtenissen in ons leven hebben gehad, ontwikkelen wij een positief zelfbeeld.

Dit wetende, is het belangrijk om (alsnog) te zorgen voor een goede, positieve mentor! En situaties op te zoeken waar wij positieve succeservaringen kunnen creëren.

Het gaat erom dat je duidelijk maakt wat jouw beeld van jezelf heeft bepaald. Dit zijn dus externe factoren. Ook zijn er interne factoren, hoe je over jezelf denkt en praat, en wat je tegen jezelf zegt.

Hierin kunnen waarden een grote rol spelen, zoals respect voor onszelf en de ander, persoonlijke groei, liefde en succes. Deze waarden kunnen wij als kompas gebruiken in moeilijke tijden. Alles wat je doet of hoe je reageert, koppel je aan je waarden. Je vraagt je dan af: hoe verhoudt mijn keuze zich met mijn persoonlijke groei en ontwikkeling, met mijn succes?

Wij kunnen dan gemakkelijker keuzes maken. Mensen kunnen veel van jou afpakken, maar zij kunnen nooit je eigenwaarde van je afnemen als je daar geen toestemming voor geeft.

Een extreem voorbeeld:
Veel mensen die in de concentratiekampen de gruwelijke daden hebben overleefd, vertellen dat zij dit hebben overleefd door het absolute geloof in zichzelf. Zij twijfelden geen moment er aan dat zij de gruweldaden met behoud van hun eigenwaarde zouden overleven.

Nelson Mandela heeft 27 jaar in de gevangenis doorgebracht omdat hij bleef vasthouden in iets waar hij in geloofde!

Hoe sterk is jouw geloof in jezelf?
Door een sterke eigenwaarde, laat je je minder negatief beïnvloeden door de negatieve beeldvorming over allochtonen. Je weigert te geloven in deze beelden en interpretaties die meeliften met je tegenslagen. Je gaat deze beeldvorming niet internaliseren: deze beelden en interpretaties (onbewust) eigen maken.

Zoek daarom naar de positieve role models: verkopers en ondernemers die geslaagd zijn en succesvol zijn in hun leven. Lees hoe zij in zichzelf geloven, hoe zij hun eigenwaarde hebben opgebouwd.

Our deepest fear is not that we are inadequate.
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
Nelson Mandela. Inaugurele speech.

Volgende artikelen:

Deel II. Slachtoffer of Empowerment: bepaal jij je eigen toekomst, of doen anderen dat voor jou?

Deel III. Extreme inner make-over: hoe haal je het beste uit jezelf?

Drs. J. Marvin Sutherland

Marvin  Sutherland

Marvin Sutherland

Marvin studeerde personeelsmanagement en organisatiekunde aan de UvA en heeft gewerkt bij verschillende middelgrote adviesbureaus. Nu is hij trainer en coach. Thema is voor hem oa "hoe breng je meer klanten binnen en hoe maak je van tevreden klanten enthousiaste ambassadeurs".
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Marc vd Akker, Nijmegen

Beste verkoper,
Het gedicht 'our deepest fear' is niet van Nelson Mandela, en hij heeft het bij geen enkele rede gebruikt. Het is uit 1992 en geschreven door Marianne Williamson.
Vr. Gr.

Marvin Sutherland |  http://www.groeiende-ondernemer.nl

Inderdaad: rede is geschreven door Williamson en wel gebruikt bij zijn inaugurele rede.

Marvin Sutherland

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..