Bel me!

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Van de miljarden telefoongesprekken die in Nederland worden gevoerd, hebben er vele een commerciële achtergrond. Deze gesprekken vallen onder de noemer telemarketing (gestructureerd en systematisch bellen). Ondanks het korte bestaan van telemarketing, heeft dit begrip in de regel een negatieve klank. Zo´n gesprek komt altijd ongelegen en de beller is vaak nogal directief (soms zelf agressief) in zijn benadering. Daar wil je als ´gebelde´ zo snel mogelijk vanaf.

Bel me!

Maar nu vanuit de optiek van de beller…
Je moet in korte tijd zien om je doelstelling helder en krachtig te verkopen. Daarbij moet je vooral alert zijn op tegenreacties. Deze moet je namelijk op een plezierige manier zien om te buigen naar een positief gesprekseinde. Daarom verdient het aanbeveling om het gesprek voor te bereiden. Woord voor woord. Om je daarbij te helpen is een telescript een handig hulpmiddel.

Een script schrijven kost tijd en vergt nadenken. Schrijf het script naar jouw klantsituatie en markt toe (Kuijlenburg, 1997). Als handreiking kan ik je een telescript aanbieden, maar ook een overzicht met vele tegenwerpingen, waarmee je geconfronteerd kan worden. Je leert dan hoe je kunt reageren op eventuele tegenwerpingen van je gesprekspartner. Voor meer informatie over dit onderwerp, mail mij via coach@vendicum.nl.

Een paar basiszaken:

  • zit rechtop
  • middenrif vrij (haal rustig en regelmatig adem)
  • praat opgewekt
  • glimlach echt terwijl je praat (dit merkt de ander namelijk!)
  • schets een beeld: eerst voornaam, dan achternaam, dan bedrijfsnaam
  • gebruik nooit het woord ´mailing´ (want die gooi je altijd weg)
  • gebruik echter wel woorden als: interessante, spannende, aardige, leuke, fantastische, innovatieve, kleurrijke, veilige, betrouwbare, ´speciaal voor u´, ´ik heb een paar korte vragen´, het kost een paar minuutjes van uw tijd…
    voer een echt gesprek, lees nooit je inleiding en script voor!

Vul de volgende zaken voor jezelf op voorhand in:

  • doelgroep (bijvoorbeeld MKB)
  • functionaris (de beoogde gesprekspartner, bijvoorbeeld de financieel directeur)
  • doelstelling (het maken van een afspraak voor een pensioenregeling)
  • actiemiddelen (gepersonaliseerde mailing)
  • opgezet voor … (een pensioenadviesbureau)
  • print twee blaadjes uit: één met de telescriptvragen en één met tegenargumenten

Succes met bellen!

Bronnen
Loes Kuijlenburg, 10 Succesvolle telescripts, Kluwer Bedrijfsinformatie, 1997.
Seip, Jan-Willem, Handboek Salescoaching; Coaching, een cadeau aan jezelf!, Vendicum, Deventer, 2003.


Jan-Willem Seip
Vendicum

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,3
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..