PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt?

Wanneer u met PowerPoint presenteert, zorgt u voor voldoende aandacht voor uw luisteraars? Presentatiedeskundige David Bloch helpt met belangrijke do's en dont's.

PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt?

De gevaren van verlegde aandacht – naar computer en scherm – worden steeds groter, vooral met het intreden van complexer 'interactieve schermen'.

Waar gaat de aandacht naar toe? Geef toe, het is moeilijk om bezig te zijn met uw laptop én met uw gesprekspartners of luisteraars. Toch doet u zaken met mensen, niet met zogenaamde 'hulpmiddelen'. 

TIP.  Bereid u zorgvuldig voor zodat u een maximum aan aandacht en oogcontact heeft met uw luisteraars en een minimum aan aandacht voor uw computer.

Waar kijkt u naar?
Let zelf op bij volgende presentaties en u zult zien dat veel sprekers steeds kijken naar hun projectiescherm in plaats van naar de luisteraars. Veelal is het onzekerheid, veelal onkunde – kijk bijvoorbeeld naar de onhandige en ondoordachte plek waar hun computer staat!

TIP.  Plaats uw laptop dusdanig dat u altijd en alleen een blik werpt naar uw schermpje terwijl u toch in de richting van uw luisteraars kijkt.

Heeft u werkelijk de juiste middelen bij u? Vaak is de tafelopstelling in de zaal ongeschikt voor het handig opstellen van laptop en eventuele eigen beamer.

TIP.  Als onderdeel van uw uitrusting horen speciale lichte opklapbare tafels met telescopische poten – een voor uw beamer, een voor uw laptop. Denk ook aan verlengsnoeren voor stroom én de verbinding tussen computer en laptop!

Hoe wijst u iets aan?
Het is de trend geworden om naar het scherm te lopen om daar, in het licht van de beamer en met de rug naar de zaal, iets aan te wijzen. Dit is pertinent fout: bewaar altijd oogcontact met uw luisteraars (grap: Keer nooit uw rug naar de zaal toe, niet iedereen is uw vriend!) en houd de afstand kort.

TIP.  Om als vriendelijk, toegankelijk en enthousiast over te komen, blijf dicht bij uw luisteraars.

Zo wijst u iets aan: [afzijdig staan zodat iedereen het scherm ziet; een rustig wijds gebaar richting het scherm]: U ziet de rode lijn van de grafiek en de zwarte cirkel van 'omzet' ... welnu, ... U gebruikt óf woorden óf u bent voorbereid en klikt voor de volgende slide waardoor u softwarematig een rode pijl, een cirkel of een extra woord toevoegt.
Hulpmiddel of middelpunt? Denk aan de plaats van een scherm: meestal centraal aan de muur, zogenaamd 'ideaal' voor de traditionele U-opstelling van de zaal. Dat betekent meestal dat ú, terwijl u projecteert, nooit meer het middelpunt kunt zijn.

TIP. Met een verplaatsbaar scherm kunt u dit meer naar een kant schuiven zodat u steeds centraal staat – het beeld blijft prima zichtbaar.

Dit is ook een van de vele voordelen van de flipover: u plaatst het precies waar zowel u als wat u schrijft/tekent centraal staan.

Voordeel van de nieuwe middelen?
De technologie ontwikkelt zich snel en maakt prachtige hulpmiddelen beschikbaar. Er zijn diverse borden zoals de Smartboard, Teamboard, Cleverboard om maar enkele te noemen. De nieuwste en meest hi-tech versie, het AKTIVboard, is een staaltje van technisch vernuft waarin beamer, internet, flipover, Post-its, video, Paint, PowerPoint en meer zijn verwerkt.
U kúnt ermee scoren, maar ... met de actuele middelen verliezen nu al veel sprekers het contact met hun luisteraars. Deze prachtige digitale presentatieborden leiden snel de aandacht af van wat u, de spreker, de verkoper, te vertellen heeft. Opeens wordt het bord, en de activiteiten erom heen, het middelpunt van de presentatie.

TIP.  Zorg er altijd voor dat ú het middelpunt van de presentatie blijft.

Zelfs als u een videoclip wilt tonen, ú introduceert deze, ú vertelt waar de luisteraars op moeten letten, ú trekt de aandacht weer terug na afloop.

Onthoud...
Welke middelen u ook gebruikt om uw presentatie te ondersteunen, onthoud dat we zaken doen met mensen, en dat de mens centraal staat!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: PowerPoint
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(13 stemmen)
Reacties

Tom

Terug naar de flip over !
Teken mij opnieuw het verhaal van de laatste PP presentatie die je meegemaakt hebt...
Doe dezelfde oefening met een flipover presentatie
Zeker weten dat de boodschap beter bijblijft met flip over!
Wat niet ontneemt dat flipover presentaties veel beter voorbereid moeten worden.

Hans

Ik ben het eens met Tom, flip over presentaties blijven je beter bij. In het feit dat die beter voorbereid moeten worden ligt misschien wel de reden dat ze beter bijblijven. Een andere reden kan zijn dat je ze niet meer zo vaak tegenkomt...

Bert Kruijff

Succesvol verkopen heeft alleen kans van slagen als we onze focus maximaal bij de klant leggen. Bij het geven van een presentatie vergeten we dat wel eens, zo trots zijn we op onze mooie hulpmiddelen en indrukwekkende PP.
David houdt ons bij de les. Verplichte lectuur!

Arnold Beekes |  http://www.theproperway.com

Tja, gaat het om de techniek of om de mens? Gaat het om de boodschap of om de tekst?
David legt de vinger op de zere plek!
Bij de meeste presentatoren is het eigenlijk geen presentatie maar een soort 'voorleesoefening'. En aangezien ik sneller lees dan de presentator spreekt, erger ik me al snel.
Dus, ook hier geldt weer, terug naar de basis. Welke boodschap wil je overbrengen? Wat is de juiste manier daarvoor?

Willem

Practice what you preach: laat je zien David!<br>
Deze nieuwsbrief kun je beschouwen als powerpoint presentatie waarvan de spreker onzichtbaar en onhoorbaar is. Wat dacht je van een videoclipje?-)


Mijn dank aan Tom, Hans, Arnold, Bert en Willem voor jullie waardevolle ondersteuning en aanvullende bevestiging.

Albert Einstein zei ooit: "Brilliance is the art of taking the complex and making it simple."

Velen lijken een voorkeur te hebben om de complexiteit in te duiken waardoor ze zicht verliezen op hoe werkelijk eenvoudig de zaken geregeld kunnen worden.

Vorige week trainde ik een groep van 5 consultants van een bedrijf gespecialiseerd in duurzame energie (oplossingen, toepassingen).
Binnen luttele uren was de hele groep 'om' en heeft genoten van de energie en passie waarmee ze met alles behalve PowerPoint hebben gepresenteerd: de flipover, een glas water, jongleerballen, een doos ...
Prachtig om te zien hieveel energie vrijkomt bij het afstand nemen van de computer, bij het IN HET MOMENT in contact komen met de wensen en behoeften van de aanwezige luisteraars!

Hulde de man die zei: "More power, more point - without PowerPoint!"

Wordt vervolgd ...

Hartegroet,

DAVID

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

David, onlangs was ik zo gelukkig dat ik mocht deelnemen aan een van jouw presentatie trainingen.
In de 'te' korte tijd van 3 dagdelen heb je ons laten ervaren hoeveel krachtiger we zijn wanneer we presenteren zonder Power Point.
Je hebt ons geleerd de flip-over op de 'juiste' manier te gebruiken.


We bloeiden op en van onzekere mensen veranderden wij in mensen die presenteerden met passie én helderheid.

David, je bent een topper!

Hartegroet,

INDRA

Heerlijk, zo'n gepassioneerd bericht van Indra!
Ik voel me gezien en gewaardeerd ...

Mijn dank is groot!

DAVID

Erik Snoek |  http://www.interflon.com

Ik werk graag met Powerpoint, realiseer me dat het altijd een hulpmiddel moet blijven. Dit wordt voor mij bevestigt in het artikel. Tevens staan er tips bij die mijn manier van presenteren kunnen en zullen bijschaven. Dank

Dank je, Erik ... en wat heb jij interessant werk (ik heb naar je site gekeken).

Geen wonder dat je met PP werkt - en terecht. Je wilt zeker wat laten zien.

Eén belangrijke, eenvoudige tip is: nooit beginnen noch afronden met iets op het scherm. Zo houd JIJ de aandacht en kunt de 'brug' bouwen en onderhouden.

Bert Kruijff

David's suggesties in dit artikel zijn onmisbaar voor diegenen die hun toehoorders zich belangrijk willen laten voelen. Een goede presentatie bewijst immers interesse in de ander.

Ook onmisbaar dus voor je personal marketing!

Dank voor deze aanvulling!
Bert, je bent een kanjer in 'persoonlijke marketing'... én sta het me toe om jou (en uiteraard ANDERE lezers) aan te moedigen om uitsluitend in termen van actieve en betrokken LUISTERAARS te denken, nooit 'toehoorders', laat staan 'publiek' of 'zaal'.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..