Mythbusters

Kent u het programma Mythbusters? Het is een show waarin twee ex special effect mensen uit Hollywood telkens een mythe onder de loep nemen, en dan proefondervindelijk testen of dat klopt of niet.

Mythbusters

Wat zou het betekenen als u op een zelfde manier de foute veronderstellingen van uw klanten te lijf kon gaan? Wat als u op een leuke en niet bedreigende manier uw klanten kon later ervaren dat ze het fout hebben?
Dat kan u, door de geheimen van de 'mythbusters' toe te passen in uw verkoopgesprek.  Het werkt als volgt.

Stap 1
Luister aandachtig naar de veronderstellingen van uw klant. (Bijvoorbeeld: Als ik die machine bij uw concurrent koopt, spaar ik € 500 uit voor dezelfde machine). Bevestig de opvatting van uw klant (u gaat er niet mee akkoord, maar u geeft aan dat u begrijpt dat hij deze overtuiging is toegedaan).

Stap 2
Beschrijf het gebruiksproces in verhaalvorm, met eenvoudige woorden en zonder 'bewijzen'.  Bijvoorbeeld: U koopt de machine bij de concurrent. Op een dag loopt er iets mis. Een arbeider valt en stoot een stuk metaal in de machine. U belt onze concurrent om de machine te repareren. Hij moet de wisselstukken bestellen, en dat duurt drie dagen.  Uw productie ligt drie dagen stil.

Stap 3 
Laat dit tot uw klant doordringen en vraag of het een voordeel zou zijn als de reparatie dezelfde dag kan gebeuren. Wat zou dat besparen? Laat de klant zelf tot de conclusie komen.

Tip
Deze techniek werkt bijzonder goed, mits u de klant niet naar een conclusie leidt, maar hem zelf het denkwerk laat verrichten, als uw voorbeeld herkenbaar en realistisch is en als u in de eerste plaats ermee akkoord gaat dat de klant van die opvatting overtuigd is.

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 1,0
(1 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..