De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Wees na een afwijzing van uw offerte vooral sportief en laat uw teleurstelling niet te veel blijken.

De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen

De voordelen zijn legio.
  • U zorgt ervoor dat de ander het respect behoudt voor u (want u vervalt niet ineens in de rol van zuurpruim als u er geen geld aan verdient. (Hij was zo aardig, maar blijkbaar alleen maar als hij er zelf aan kon verdienen…)
  • U geeft de boodschapper geen vervelend gevoel.
  • U ziet het als een spel en niet als een persoonlijk falen (beter voor de motivatie voor de volgende offerte).
  • De prospect waardeert een sportieve houding en een krachtig (voorlopig) laatste optreden en de kans dat u een volgende keer wél de opdracht krijgt is hier het grootst.
  • Bij sportief gedrag van uw kant en de duidelijkheid van de ander dat u het verlies heeft geaccepteerd, zal de ander ook veel openhartiger zijn in het geven van de (echte) reden van de afwijzing.
  • Een niet té eagere houding (verdriet/ boosheid of ander eerder genoemde frustratie) zorgt ook voor het in stand houden van uw autoriteit.

Wat nu te doen om toch te winnen
1.
. Zoek naar directe concurrenten van de geoffreerde prospect en zie of u deze kunt verblijden met uw opgedane kennis en expertise. Die ene fout maakt u nu niet meer en de nieuwe prospect ziet dat u kennis van zaken hebt (en zijn probleem/behoefte kent)

2. Tast af of u bij diezelfde prospect wellicht andere diensten kunt aanbieden. Ze kennen u nu, ze respecteren u en wellicht gunnen ze u nu iets anders….

3. Maak er een ambassadeur van: als het een afwijzing was in de trant van: Uw aanbod was geweldig en jullie zijn duidelijk een prima bureau/aanbieder, maar degene die we kiezen heeft nu eenmaal al meerdere opdrachten gedaan voor ons, o.i.d. (ofwel: u bent even gebruikt als benchmark…). Dan kunt u uw verkoopinspanningen te gelde maken door aan te geven: Ik heb jullie graag een mooie opzet gegeven, ik hoop dat u er iets aan hebt. Zouden jullie wellicht in je omgeving iemand blij kunnen maken met ons aanbod dat eerst voor jullie gold?

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Afwijzingen, Offertes, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(15 stemmen)
Reacties

Matig

John den Dulk |  http://www.trigion.nl

Helemaal eens met dit artikel. Zelf de ervaring dat door sportief gedrag bij verlies, de order in een later stadium alsnog wordt gescoord (omdat er toch wat haken en ogen zaten aan de concurrent). Kortom, sportief gedrag bij verlies loont!

Corrie Heslinga |  http://www.businesssteps.nl

Ik ben het er ook helemaal mee eens. Vaak geef ik nog wat tips of gratis advies mee, om daarmee ook te laten zien dat ik het goed meen en hun standpunt en keuze begrijp of in elk geval met opgeheven hoofd verder ga.Je kunt ook niet elke klant blij maken en wellicht dat deze klant andere normen en waarden had, waarop hij zijn keuze heeft gebaseerd.

Goed geschreven, waardevol advies.

Errol van Engelen |  http://www.bizzmaxx.com

Goede punten. Het is begrijpelijk dat afwijzingen teleurstellend zijn, vooral als veel tijd en geld is besteed aan de offerte.

De laatste drie punten zijn zeker goed om in een 'winning mood' te kunnen komen. Het is van belang om tegenvallers snel te verwerken en om te turnen naar mogelijkheden.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..