De apenkapper

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Vele jaren geleden ontstond er ineens een nieuwe invalshoek bij het trainen en coachen van medewerkers. Managers werden massaal naar theaters gelokt om zich te laten inspireren.

De apenkapper

Met blote voeten in glasscherven springen en vervolgens over hete kolen lopen en je was voor de komende periode verlost van alle stress en narigheid. Gelukkig komt aan dit soort zaken altijd weer een eind en werd het relatief stil rondom het 'geratel'. Maar de nieuwe eeuw is nog maar nauwelijks begonnen of nieuwe opzienbarende alternatieven dienen zich aan.
Steeds op zoek naar variaties en om maar los te komen van traditionele – maar wel bewezen – methoden bleek dat we veel zouden kunnen leren van het omgaan met paarden. Geïnspireerd door de film The Horse Whisperer gingen tientallen managers in training om van paarden te leren hoe zij beter kunnen communiceren. De paardenfluisteraar voor een betere performance. Complete cursus inclusief suikerklontjes en haver.

IJsberen en pokeren
Maar dat is blijkbaar niet genoeg. Timemanagement kunnen we alleen leren van de ijsberen. U volgt een cursus Don't hurry, be happy, compleet met een strategisch boek en aan het eind kunt u zelf bepalen of de beer in u los is.
Lukt dat allemaal niet in de praktijk? Geen probleem. U kunt zich altijd nog opgeven voor een workshop pokeren. Dit is óók niet verzonnen, maar echt waar! Toekomstige managers leren hun strategisch denkvermogen te ontwikkelen om dit vervolgens in te passen binnen het bedrijfsleven. Computerspelfabrikanten spelen daar handig op in en docenten van de Amerikaanse Harvard Universiteit pleiten voor het gebruik van pokerstrategie onder zakenmensen.

Aapjes kijken
Bent u nog niet overtuigd van de vele nieuwe mogelijkheden die thans worden aangeboden? Ga dan eens een dag op cursus bij de apen. In trainingsregio bij uitstek 'De Veluwe', kunt u uw hart ophalen en terugkeren naar de oertijd. Door middel van een workshop aapjes kijken krijgt u vakkundig inzicht in hun gedrag en het oplossen van problemen. Uw management performance gaat er daarna met sprongen op vooruit.

Typisch, ineens moet ik denken aan mijn kleindochter waarmee ik enige tijd geleden een dierentuin bezocht. Ze zag dat een aap een andere aan zijn haren plukte en vroeg met kinderlogica: "Opa, is dat de apenkapper? Nee, lieverd, zei ik, dat zijn twee managers die elkaar zitten te vlooien".

Herman Meijer
ORAVI

Herman  Meijer

Herman Meijer

Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jacques Bonneur |  http://www.energysoles.nl

Geweldig! Mooi! Bedankt Herman. Doet me aan de leeuw van Luxwoude denken.
Misschien is het boek "Gelukkig! Ik ben een grijze muis!" van Anneke Dekkers een aanrader voor ons allemaal.
Groet !

Eduard

Beste Herman,

Ik heb je stuk driemaal gelezen, er een nachtje over geslapen, ik ga er nu maar vanuit dat ik de kern niet zie.

Zelfs je slotzin kan doorgaan voor juist die beeldspraak waar je zo wars van lijkt. Op iedere werkvloer kom je tussen collega's (waaronder managers) namelijk een vorm van 'vlooien' tegen. En die heeft nog een een functie ook.

Wat wil je ons vertellen?

Doet het ertoe voor welke vorm je kiest om een boodschap 'naar binnen te brengen' als het werkt? Zolang je de vertaalslag naar de praktijk weet te maken en je deelnemers op het puntje van hun stoel hebt. Ze weet te bewegen daar waardevolle vaardigheden uit te ontwikkelen...

Zolang je welke vorm van trainen dan ook naar contante waarde voor je opdrachtgever weet te vertalen dan mag je dat, wat mij betreft.

En nee, ik geef geen workshops in die richting
Graag je reaktie

Eduard

Kort naschriftje:

Je voorbeelden lijken te gaan over het coachen van (groepen) mensen om gedragspatronen en handelingen te herkennen, dat op zichzelf en/of hun dagelijkse praktijk te betrekken en er hun voordeel mee te doen. Goed begeleid kan dat enorm nuttig zijn.

Dat werkt minder in een zaaltje en al helemaal niet in-company.

Ik vergat overigens te melden dat ik doorgaans met veel plezier de stukken van jouw hand lees, vandaar mijn verbazing. Dit is niet in lijn daarmee.


Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..