De klant als skelet

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

"Prima, ik zal dat voor u uitzoeken en ik bel u zo spoedig mogelijk terug." Als dit aan u wordt verteld, wees dan bijzonder op uw hoede. Tien tegen één dat het dan zeker niet gebeurt.

De klant als skelet

Het is een bekend fenomeen dat de term Ik bel u wel terug, absoluut geen garantie is voor het nakomen van deze afspraak. Want dat het een afspraak is staat buiten kijf.
Nederland belt heel slecht terug! Het is vaak niet eens bedoeld als een afspraak maar meer als een uitsmijter en een kreet om een meestal lastig telefoongesprek te beëindigen.

Schrikt u niet, maar het niet (op tijd) terugbellen behoort in Nederland tot de top drie van onze klantonvriendelijke klachtenlijst. Een blamage voor het bedrijfsleven.

Voorsprong op de concurrent
Als uw organisatie zich houdt aan het feit dat afspraken met derden moeten worden nagekomen dan hebt u al een voorsprong op menig concurrent. Triest maar waar.

Grijp die kans dan ook met twee handen aan en hamer erop dat uw medewerkers – vanaf de positie van telefoniste tot en met de directeur/eigenaar – bovenstaande blunders niet maken.

Er is absoluut niet veel voor nodig. Geen beleidstructuur of strategie, geen missie, geen visie of een mooi geschreven manual. Nee, gewoon de natuurlijke discipline om wat je belooft na te komen. Niets meer en niets minder.

Leest u vooral de volgende anekdote rustig tien keer achter elkaar.
Een klein jongetje vraagt op een gegeven moment aan zijn vader: Papa, beginnen alle sprookjes met 'er was eens…? De vader kijkt zijn zoontje een ogenblik aan en antwoordt met een zucht: Nee, jongen er zijn ook sprookjes die beginnen met: "Ik bel je nog wel terug!"


Hij wacht nog steeds op het telefoontje van zijn leverancier.

Tot slot adviseer ik u bovenstaande foto niet alleen aandachtig te bekijken, maar vooral diep tot u te laten doordringen. Zorg er dan vervolgens voor dat u uw klanten nog spreekt voor het te laat is!

Herman Meijer
ORAVI

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Telefoontechniek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   2,0
(1 stemmen)
Reacties

lieuwen

Raar artikel.

Ik werk al jaren in de techniek en wel verkoop. Er komt telefonisch een vraag binnen wat technisch uitgezocht moet worden. Dat uitzoeken kost tijd

"ik bel u zo spoedig mogelijk terug" en dat doe je dan ook.

Neen, raar artikel.

Marcel Koetsveld

Heel herkenbaar, ben zelf jaren lang klant geweest als bedrijf bij verschillende fabrikanten van A-merken, en het is echt verschrikkelijk triest hoe vaak zulk soort beloftes niet worden nagekomen.

Nu ik zelf leverancier ben, is het voor mij nog belangrijker om zeker terug te bellen.
Wat uw klant ook zal waarderen is termijn stellen waarin u teruggebeld, en dat ook uiteraard doet.

Ik bel u zo spoedig mogelijk terug is niet tastbaar genoeg mijns inziens.
Je spreekt een termijn af, en als die niet gehaald kan worden bel je binnen die termijn weer terug om dat te melden.
Dat is voor mij de methode als je het netjes wil doen.
En zo blink je dus ook uit tussen je concurrenten.

Kleine moeite, maar een groot plezier en meer omzet !

Marcel

Irma

Als assistent heb ik erop aangedrongen dat adviseurs hun klanten nabelden. Na eeen aantal maal hierop gewijzen te hebben om dit te doen, bood aan dat ik de klant zou bellen. Meestal ging adviseur dan tot actie over. Nadat klanten ook daadwerkelijk teruggebeld werden en afspraken werden nagekomen is de jaartarget in 3 maanden tijd gehaald.

Wie iets geeft, krijgt het dubbel terug!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..