De klant als skelet
"Prima, ik zal dat voor u uitzoeken en ik bel u zo spoedig mogelijk terug." Als dit aan u wordt verteld, wees dan bijzonder op uw hoede. Tien tegen één dat het dan zeker niet gebeurt. 
Het is een bekend fenomeen dat de term Ik bel u wel terug, absoluut geen garantie is voor het nakomen van deze afspraak. Want dat het een afspraak is staat buiten kijf. Nederland belt heel slecht terug! Het is vaak niet eens bedoeld als een afspraak maar meer als een uitsmijter en een kreet om een meestal lastig telefoongesprek te beëindigen.
► Schrikt u niet, maar het niet (op tijd) terugbellen behoort in Nederland tot de top drie van onze klantonvriendelijke klachtenlijst. Een blamage voor het bedrijfsleven.
Voorsprong op de concurrent Als uw organisatie zich houdt aan het feit dat afspraken met derden moeten worden nagekomen dan hebt u al een voorsprong op menig concurrent. Triest maar waar.
Grijp die kans dan ook met twee handen aan en hamer erop dat uw medewerkers – vanaf de positie van telefoniste tot en met de directeur/eigenaar – bovenstaande blunders niet maken. Er is absoluut niet veel voor nodig. Geen beleidstructuur of strategie, geen missie, geen visie of een mooi geschreven manual. Nee, gewoon de natuurlijke discipline om wat je belooft na te komen. Niets meer en niets minder.
Leest u vooral de volgende anekdote rustig tien keer achter elkaar. Een klein jongetje vraagt op een gegeven moment aan zijn vader: Papa, beginnen alle sprookjes met 'er was eens…? De vader kijkt zijn zoontje een ogenblik aan en antwoordt met een zucht: Nee, jongen er zijn ook sprookjes die beginnen met: "Ik bel je nog wel terug!"
 Hij wacht nog steeds op het telefoontje van zijn leverancier.
Tot slot adviseer ik u bovenstaande foto niet alleen aandachtig te bekijken, maar vooral diep tot u te laten doordringen. Zorg er dan vervolgens voor dat u uw klanten nog spreekt voor het te laat is!
Herman Meijer ORAVI
Herman Meijer
|
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
|
|