Diep ademhalen voordat u begint met spreken

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Hoe vaak moet u uw naam herhalen tijdens telefoongesprekken? Of reageren minder mensen op uw voice mail boodschappen dan u lief is? Dan is deze tip een 'must' voor u.

Diep ademhalen voordat u begint met spreken
 
Wanneer u het initiatief neemt tot het gesprek
Haal eerst diep adem (brengt u tot rust) en concentreer u op het allereerste moment van het telefoongesprek. Luister met al uw zintuigen naar de ander, hoe hij de telefoon opneemt en wat hij dan zegt. Daarna bent u meestal aan de beurt. Spreek vooral rustig en zeg dan het volgende:
Goedemorgen/middag/avond meneer/mevrouw (naam van de ander); Ik ben (uw naam) van (bedrijfsnaam); De reden dat ik u bel is ....
De inleidende begroeting dient er voor om de ander aan uw stem te laten wennen. En ook het noemen van de naam van uw gesprekspartner heeft een duidelijke functie. U laat merken goed te luisteren en het trekt de aandacht van de ander. Pas daarna - nu de ander er 'ook bij is' - heeft het zin uw eigen naam te noemen.

Tip. Zet een spiegeltje op uw bureau. Controleer regelmatig of u lacht. Heus, dat werkt uitstekend! Mensen doen liever zaken met opgewekte types dan met chagrijnige verkopers.

Wanneer u wordt gebeld...
Neem ook nu even rustig de tijd om diep adem te halen en pak dan pas de telefoon op. Meld u vervolgens met:
Goedemorgen/middag, u spreekt met (uw naam) van (bedrijfsnaam); Waarmee kan ik u helpen?
Ook nu spreekt u weer in een rustig tempo. Met de vraag Waarmee kan ik u helpen? verovert u veelal het initiatief in het gesprek (wie vraagt heeft de leiding).

Hoe spreekt u een voice mail in?
Heeft u het ook wel eens meegemaakt? Iemand spreekt uw voice mail in. Uiteraard beluistert u de boodschap. De persoon vraagt u terug te bellen. Nou dat wilt u wel, maar... u moet wel drie keer de boodschap afluisteren voordat u het telefoonnummer goed op papier hebt staan. Het bericht beluisteren en belangrijke gegevens noteren kost veel meer tijd dan eventjes snel uw eigen telefoonnummer gedachtenloos doortetteren. Soms loopt de irritatie zo hoog op dat u besluit het bericht te negeren en te verwijderen uit het systeem.

Zoiets doe je iemand anders natuurlijk niet aan. Er is hiervoor een prima oplossing.

Remedie. Spreek eerst uw naam rustig in. Daarna noemt u uw telefoonnummer slaapverwekkend rustig. Las een korte pauze in en zeg dan: Ik herhaal, en noem dan uw nummer nog een keer. Spreek vervolgens een boodschap in.

Sluwe truc. Het voordeel van deze methode is dat de ander beschikt over uw gegevens. En nu kunt u dus een slimmigheidje toepassen. Zeg zoiets als:
De reden dat ik u bel is ..."
Leg vervolgens uw hand op de haak van de telefoon. Op die manier lijkt het net alsof de verbinding plotseling is verbroken. Mensen zijn vreselijk nieuwsgierig en dus heeft u een aardige kans dat ze u terugbellen.

Nog enkele tips voor voice mail (gebaseerd op het systeem van KPN)
Tip 1. Druk direct na het beluisteren van de boodschap op de 1 van uw toestel. Herkent het systeem het nummer? Dan wordt u automatisch verbonden met dat nummer.
Tip 2. Slimme verkopers zorgen er dus altijd voor dat de nummerherkenning aanstaat! Hiermee maken ze het anderen makkelijker om contact met ze op te nemen.
Tip 3. Heeft u het bericht niet goed gehoord? Of ging het weer eens te snel? Druk dan op de 4. Hiermee wordt het bericht nogmaals afgespeeld. Met de 7 toets kun je het bericht 5 seconden terugspelen.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..