Vlammen in de verkoop

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Vergroot uw verkoopkennis met deze 7 verrassende tips, goed te onthouden met behulp van een slim ezelsbruggetje.

Vlammen in de verkoop

V.L.A.M.M.E.N.

Verrassen
Trek u niets aan van de bekende Nederlandse volkswijsheid "Als u uw hoofd boven het maaiveld uitsteekt, wordt het er afgehakt". Onzin: "Als u niet boven het maaiveld uitkomt wordt u platgewalst!" Als u opvallende dingen doet, bent u zichtbaar. Het gaat er niet om wie u kent, maar wie ú kent.


Leiden
Verkopen is mensen de juiste richting opsturen. Het verkoopproces bestaat uit verschillende stappen. Leid mensen langs elke stap met steeds een nieuwe wortel. Als u dat niet doet loopt u het risico dat ze afhaken.

Actie
Zonder actie geen reactie. De bekende natuurkundige Newton vertelde het al in de 17e eeuw. Als een object in staat van rust verkeert moet er eerst kracht op uitgeoefend worden om in beweging te komen. Zodra het object in beweging is blijft het met dezelfde snelheid voortbewegen, tenminste zonder wrijving. U hoeft dus alleen nog maar een klein beetje kracht uit te oefenen om de wrijving te overwinnen. Zo gaat het ook met klanten. Als u ze eenmaal voor u gewonnen heeft, moet u kleine regelmatige inspanningen doen om ze aan u te binden.

Methode
De beste verkopers werken volgens simpele methoden en patronen. Het voordeel hiervan is dat u in elke situatie precies weet wat u moet doen. Het geeft u ook het inzicht wanneer het beter is om er van af te wijken.

Meten
Vastgestelde methoden zijn heel handig. Daardoor bent u goed in staat om uw vorderingen te meten. Want: "meten is weten, is denken, is beter doen." Op deze manier perfectioneert u uw verkooptechniek stap voor stap.

Enthousiasme
Mensen hebben er moeite mee om enthousiaste verkopers af te wijzen. Bovendien is enthousiasme besmettelijk. Werk samen met mensen die net zo enthousiast zijn als u over hun producten en hun bedrijf. Mijd de S.O.S.- mensen (same old shit mensen, de kankeraars van deze wereld).

Na-apen
De schooltijd is als alcohol: het maakt meer kapot dan je lief is. Een van de dingen die ons met de paplepel is ingegoten: je mag niet afkijken. Dom! Mensen zijn met deze eigenschap geboren. Daarom leren kinderen zo snel. Wij kijken eerst naar onze moeder, dan onze vader en vervolgens naar anderen in onze buurt. Later verbreden wij onze blik. En plotseling mag het niet meer. Fout! Kijk in de keuken van anderen. Is een idee succesvol? Pas het dan in uw eigen praktijk toe.

Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,9
(40 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Roger Zee

Dit artikel bevat niets dan waarheden; de punten die hier genoemd worden zijn uitgewerkt in het boek Het geheim van succesvol overtuigen, door Roger Dawson

Wouter

Erg voor de hand liggende punten. Maar inderdaad waarheden.

d zandbergen |  http://www.historiemeubelen.nl

Verrassen: in presentaties van Zig Ziglar, de autobiografie van Howard Hughes en Steve Wynn (oprichter van veel Las Vegas hotels) heb ik geleerd dat mensen gek zijn op actie. Je kunt ook zeggen: spanning, sensationele gebeurtenissen, opvallende zaken.

In geval van Steve Wynn, moest hij bij de opening van zijn nieuwste hotel in 1980 een manier vinden om mensen naar zijn hotel te krijgen.

Hij organiseerde een evenement waarbij motoren met bizarre snelheden over grote rijden auto's vlogen.

- Motoren hebben niets met casino's te maken
- Niet alle motor liefhebbers zijn of worden gokkers
- Zo'n evenement maakt niet perse dat de toeschouwer Wynns casino binnenkomt.

Wynn zei: "het maakt allemaal helemaal niets uit"
"Mensen zijn gek op actie, de business komt daarna vanzelf wel, ze hebben je GEZIEN "

In dat opzicht denk ik voor mijn eigen zaak aan de jaarlijkse Historie Meubelen Buurtbarbecue. Niet zo spectaculair als bovenstaand, maar er wordt goodwill mee gekweekt.

Waarom is MCDonalds zo betrokken met het CO2 probleem door hun enorme trucks op milieuvriendelijke stoffen te laten rijden, en sponseren ze honderen sportevenementen?

Omdat ze dat echt belangrijk vinden? Nee, dat geloof ik niet. Ze willen nog steeds hamburgers verkopen, en hoe meer hoe beter. Het is de exposure in de gemeenschap, het tonen van een menselijke betrokkenheid en een bewust-zijn van maatschappelijke issues.

Leiden:

Vistaprint is hier een verukkelijk voorbeeld van.

Iedereen die hier ooit besteld heeft, kent de (ik meende 7) stappen die je door moet lopen om tot de uiteindelijke koop te komen bij de kassa.

- De tusselijsde aanbiedingen zijn relevant
- Je wordt er bij iedere stap aan herinnerd hoe veel je al hebt bespaard, en dit percentage loopt langzaam op namate je dieper in het bestelproces komt.

Ik heb geprobeert dit leidend-principe en de aangegeven nieuwe wortel in onze webshop te implementeren.

Mensen zijn niet gek op invul formulieren, laat staan lange. Het registratieformulier heb ik teruggebracht tot alleen de absoluut noodzakelijke gegevens. Daarbij heb ik een altijd-zichtbaar blokje geplaatst, waarbij de klant er aan wordt herrinnerd wat zijn voordelen zijn. Het hele proces lang...

Afgekeken van Vista, nou en? ;-)

Enthausiasme:

Van de week naar het standwerkersconcours in drenthe geweest. Wat een feest!

Mijn absolute favoriet is Jan Hofstede. Die man kan een dooie mus nieuw leven inpraten.

En het valt me altijd op dat hij persoonlijker met zijn publiek interactie heeft dan andere standwerkers.
Naast een goede babbel en vast praat-verkooppatroon heeft hij nog iets anders dat hem onderscheidt.

Hij is op de hoogte van de (lokale) actualiteiten en weet nagenoeg iedere reaktie uit het (altijd propvolle) publiek goed te weerkaatsen met een dijenkletser die vaak erg leuk is, maar ook oprecht goed en persoonlijk op de man of vrouw af gebracht.

Deze man is zo bizar goed in zijn werk, zoals het artiklel zegt: je moet sterk in je schoenen staan om niet van deze man te kopen.

Tot slot als reactie op het slot van het artikel: ikzelf doe niet anders dan afkijken.

Waarom zou ik een levenlang moeten doen over iets waar een ander al 30 jaar mee bezig is geweest om te leren?

Gewoon keihard kopieren die hap, op je eigen, persoonlijke manier.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..