Het opvolgen van internetleads

Tips & Advies Verkoop
Uit Tips & Advies Verkoop

Met een website kunnen veel potentiële klanten wor­den bereikt. Wat gebeurt er eigenlijk met de leads die daaruit voortkomen? Dat is onderzocht!

Het opvolgen van internetleads

E-mailmarketingadviseur Bas ter Burg deed een mini-onderzoek. Hij vulde op diverse websites het contactfor­mulier in: Graag wil ik via e-mail een brochure ontvangen. Voor een op­drachtgever ben ik leveranciers aan het inventariseren. Afhankelijk van uw informatie zal er een gesprek plaatsvinden.

De resultaten
  • 20% heeft nooit gereageerd
  • 20% heeft geprobeerd om eerst te bellen
  • 50% gaf antwoord op de gestelde vraag, de rest bleef algemeen
  • 50% van de reacties had een duidelijke afsluiting met een vervolgstap
  • 60% van de mails vermeldde adresgegevens
  • de snelheid van reageren liep uiteen van een half uur tot drie dagen
  • de kleinere bedrijven gingen veel zorgvuldiger om met de inkomende e-mail dan de grotere bedrijven.

Waar moet u op letten?
Vermeld altijd uw contactgegevens op de web­site. Hoe persoonlijker, hoe beter.
Namen, functies en gepersonaliseerde e-mailadressen, zoals peter@bedrijf.nl in plaats van info@bedrijf.nl wekken het meeste vertrouwen. Als het echt niet anders kan, gebruik dan verkoop@bedrijf.nl.
Stuur een verzorgd e-mailbericht, zonder spelfouten, dat ook daadwerkelijk antwoord geeft op de gestelde vraag. Reageer binnen enkele uren en als dat echt niet mogelijk is, laat dan weten dat u uiterlijk morgen contact zult opnemen. Sluit af met uw eigen naam en vermeld wat de volgende stap is die u zult doen. Maar het allerbelangrijkste is: eerst bellen!

Eerst bellen!
Maar eerst even bellen! Het volgende werkt uitstekend: Mevrouw, u heeft informatie aangevraagd via onze website. Uiteraard willen wij hier graag op ingaan. Mag ik u enkele vragen stellen, zodat ik u de juiste informatie kan sturen? (bijna niemand weigert dit).
Ga dan verder met: Wat is de directe aanleiding voor uw vraag? Meestal vertelt de prospect een verhaal en met een beetje doorvragen lukt het vaak di­rect een afspraak te maken. En anders kunt u alsnog gerichte informatie sturen. Dan nemen uw kansen op een geslaagde verkoop flink toe.

Tip
Reageer zo snel en persoonlijk mogelijk op een lead die via internet binnenkomt. Vraag eerst telefonisch naar de aanleiding.

Uit Tips & Advies Verkoop
Vraag een abonnement aan

Tips & Advies Verkoop

Tips & Advies Verkoop

Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,3
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Frank - BusinessRelatie

Slimme tip, een beetje een open deur, maar toch. Heb je trouwens wel eens geprobeerd om bij MKB bedrijven informatie per telefoon aan te vragen? Wij hebben daar wel eens een onderzoekje naar gedaan. Bij 45% van de gevallen wordt je óf onbeleefd te woord gestaan óf niet te woord gestaan óf gewoon afgeblaft. Vooral dat laatste is te erg voor woorden. Misschien dat ik die uitkomsten nog wel eens een keertje publiceer. Levert ook een hoop 'open deuren tips' op, maar blijkbaar is dat nog nodig..

wat erg is dit zeg, en dat terwijl iemand die de moeite neemt een mail te tikken naar je en ook nog eens zijn persoonlijke gegevens in te vullen volgens mij toch echt flink koopsignalen aan het afgeven is. Binnenkoppen die mooie leads via internet!

Inderdaad een open deur om je internet leads gelijk dezelfde dag of in ieder geval binnen een dag op te volgen, toch gaat dit bij veel bedrijven nog fout. Het lijkt me toch niet zo moeilijk om iedere dag even wat mailtjes te beantwoorden, zonder klanten heb je bovendien geen bedrijf!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..