Time management voor verkopers

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

In de hectische omgeving van de verkoop kunt u er niet omheen. U zult van te voren uw werkschema zorgvuldig moeten plannen om maximaal profijt te trekken uit de beschikbare tijd. Hier volgen enkele tips.

Time management voor verkopers

Tip 1: Eerst kwalificeren
Bepaal eerst of de prospect de moeite waard is om te bezoeken. U kunt dit het beste doen tijdens het telefoongesprek, dus voordat u een afspraak maakt. Stel vragen aan de prospect. Hierdoor komt u bijvoorbeeld te weten wat de omvang van zijn zaak is. En of hij nu al in de markt is of dat hij zich aan het oriënteren is. Vlieg er in ieder geval nooit onvoorbereid op af. Het kan u op een duur ritje te staan komen, als na vijf minuten in het gesprek blijkt dat u nooit zaken met elkaar zult doen.

Tip 2: Bepaal van te voren de tijdsduur van het gesprek
Trek van te voren voor elk gesprek een bepaalde tijd uit. In principe kunt u in een uur heel veel met elkaar bespreken. Verkopers met enige ervaring weten meestal wel hoeveel tijd gesprekken kosten. Kom tijdens het eerste gesprek met de prospect snel ter zake. Het maakt een zakelijke indruk en u voorkomt dat het gesprek verzandt in een gezellige babbel. Bovendien begeeft u zich daardoor niet op glad ijs, want zelfs over zogenaamde "veilige" onderwerpen kunt u in dit prille stadium met gemak uitglijden. U weet namelijk nog niet hoe de prospect over bepaalde onderwerpen denkt. Uw tijd is kostbaar en ook de prospect heeft waarschijnlijk nog wel iets anders te doen!

Tip 3: Plan de optimale route
In mijn beginjaren als verkoper overkwam het mij wel eens dat ik van hot naar her reed. Later, toen ik mijn gebied beter leerde kennen, lukte het mij om de afspraken zo te plannen, dat ik in een "rondje" kon rijden. Neem ook de verkeerssituatie op bepaalde tijdstippen in ogenschouw. Tijdens (en soms al ver voor) de spits staan er lange files. Wellicht is het mogelijk tegen de verkeersstroom in te werken! Meestal gaan de files 's ochtends richting de grote steden en 's avonds de andere kant op. Tegendraads werken kan u heel veel tijd besparen.

Tip 4: Blijf flexibel
Plan extra tijd in voor onverwachte gebeurtenissen. Hierdoor blijft u flexibel. Het kan voorkomen dat een gesprek onverwachts een andere wending krijgt en veel langer duurt dan gepland. En het is tegenwoordig niet denkbeeldig dat u vertraging in het verkeer oploopt. Door de extra tijd komt u niet meteen in moeilijkheden bij uw volgende klant.

Tip 5: Neem klussen mee op reis
Slimme verkopers printen altijd een lijst met adressen van mogelijke prospects in de buurt. Met "blitz-bezoekjes" kunt u op een productieve manier de gaatjes in uw schema opvullen. Zorg ook dat u werk bij u heeft. Als het dan toch een keer misgaat, kunt u uw tijd effectief benutten. Gebruik de extra tijd om uw gesprekken te evalueren. Een handig hulpmiddel is de checklist afsluiten. De checklist downloaden.

Tip 6: Bouw extra ruimte in voor belangrijke gesprekken
Het zal u toch niet gebeuren dat u een belangrijk gesprek moet afbreken omdat de volgende klant zit te wachten? Toen ik vroeger in de verzekeringen zat - dat was voornamelijk avondwerk - plande ik de korte service- en kennismakingsbezoeken aan het begin van de avond. Het belangrijke gesprek, waarvan ik het idee had dat het direct iets ging opleveren, zette ik als laatste op de agenda. Dan was een uitloop geen probleem.

Ik wens u veel succes!


Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(1 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..