Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 28.052

Uw voice-mail als verbale handtekening

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Uw stem is bijzonder van belang bij het overbrengen van vertrouwen. Het niet goed gebruik maken van uw stem tast uw autoriteit aan. Een vertrouwenwekkende stem biedt houvast voor de klant. Waar moet u speciaal op letten?

Uw voice-mail als verbale handtekening

In uw verhaal moet niet een continu terugkerend zelfde klankpatroon zitten. Wissel uw spreektempo wat af. Leg wat meer nadruk op positieve woorden. Beheers ook de kracht van de stilte. Rustig praten is zeker een vorm van natuurlijke autoriteit.

Voice-mail 'handtekening'
Luister eens goed naar hoe mensen hun afwezigheidbericht inspreken op hun voice mail.
Deze is vaak:

  • té gehaast (terwijl u toch echt alle tijd heeft om het goed in te spreken)
  • te afwezig (Dit is ..eeeuh …de voice mail van
  • té vrijblijvend (Ik bel u zo spoedig mogelijk terug… Wanneer is dat dan wel?)
  • té onduidelijk  (krakend, kind op achtergrond, in de auto opgenomen!)
  • slecht gearticuleerd.

Ik verbaas mij dagelijks over verkeerd en onnadenkend ingesproken boodschappen.

Zorg dat uw voice-mail een energieke emotie creëert bij de toehoorder. En let maar eens op welke reacties u daarop gaat ontvangen.

Het hoe belangrijker dan het wat
Want wat zegt een verkeerde voice-mail boodschap over u als persoon? Wat zegt dit over uw dienstverlening? Als u weet dat bij het luisteren naar een boodschap de manier waaróp u het zegt belangrijker is dan de wóórden die u uitspreekt, dan moet u toch eens wat aan uw voice-mail gaan doen. Realiseert u zich maar eens dat een te haastig ingesproken boodschap ook over kan komen als: Waarom belt u me nu! U belt me nu echt ongelegen!

Men hoort uw stem niet goed, of u gebruikt uw stem verkeerd of niet krachtig genoeg. Daardoor ontstaat er bij de ontvanger (vaak onbewust) een minder goed gevoel over u en daarmee ook over uw dienstverlening. Uw voice-mail boodschap is een belangrijke handtekening die u achterlaat. Zorg dat het een mooie, krachtige en dienstverlenende stem-handtekening is, die de beller een prettig gevoel geeft. Beïnvloed de beller met uw voice-mail handtekening! 

Tip 1
Verbeter nu direct uw voice-mail handtekening. Net zolang totdat u en uw omgeving het goed vinden klinken (dit gaat zeker 5 pogingen kosten!). Schrijf uw boodschap op, dan hoeft u daar niet over na te denken tijdens het spreken.

Tip 2
Ga bij het inspreken van uw boodschap staan. Dan heeft u de meeste lucht en dat zorgt voor meer rust in uw stem.

Tip 3
Sta in een goede ruimte, waar geen ruis is. Zorg dat het stil is om u heen en dat uw stem niet wordt vervormd (een gang of kleine kamer kan zorgen voor een hol geluid)

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,9
(95 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Johnny Westerlinck

Wat is dan een goede voice mail?
Kunt u een voorbeeld geven?
Zeker voor: 'Ik bel u zo spoedig mogelijk terug… Wanneer is dat dan wel?'
Als men een bericht ontvangt op verschillende tijdstippen kan men toch onmogelijk melden om 12u of vandaag nog....

Robbert Bosch

Ik ben het met Richard eens dat een voicemail bericht een bepaalde indruk achterlaat op de beller.

Wat me persoonlijk vaak verbaast is dat sommige mensen via hun voicemail een soort grap proberen te maken; of het bericht expres kortaf hebben ingesproken. Dat je bijvoorbeeld op commando toon hoort: "Hans Jansen, spreek na de piep" <piep>.

Meestal spreek ik dan maar niet in, ookal wilde ik - ook meestal - net een miljoenen-opdracht vergeven ;)

Marga Oldmans |  http://www.Grandvoices.nl


Een goede voicemail heeft een eigen sfeer en karakter.

Je voicemail is toch je visitekaartje.

GrandVoices is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het produceren van voicemailboodschappen.

Ze leveren de stemmen en redigeren eventueel de tekst. Kijk maar eens op de website: www.GrandVoices.nl.

Ze hebben mij in ieder geval zeer goed geholpen, wij moesten voor ons bedrijf 30 GSM voicemails in laten spreken en die zijn nu allen even professioneel.

Wat voorbeelden zouden handig zijn inderdaad. Of een goed 'how to' script.

Verder duidelijk en goed artikel!

Hallo

Ik zou graag een prijsindicatie als ik een voicemail bericht wil laten inspreken door uw bedrijf.

Ik hoop op een snelle antwoord.

Vr. gr.
Valerie

Jeroen Veugelers |  http://www.geschenkid.com

Leuk artikel,

Wat voorbeelden zijn wel handig en zijn verder op het internet ook niet te vinden.

tenminste proffessioneel dan! NL - EN- DU.

succes ermee.

m.v.g.
Jeroen Veugelers
www.geschenkid.com

Anke

Ik vind het altijd fijn om ipv "zo spoedig mogelijk" "Ik bel u vandaag nog terug" oid in een voicemail te horen. Dan weet ik iig zeker dat ik niet ergens in de toekomst in een verloren half uurtje terug gebeld ga worden, maar dat die persoon mij graag wil spreken en er tijd voor vrij gaat maken.

Erik

Het is wel fijn om dit te horen, maar om dit waar te kunnen maken moet je wel een hele rustige baan hebben!

D. van den Bosch |  http://www.trappenindustriesoest.nl

Wij doen er ook alles aan onze klanten zo goed en zo volledig mogelijk te informeren. Via onze website, telefonisch maar ook bij afwezigheid. Hierbij is een goed voicemail bericht van essentieel belang. Een visitekaartje van de eerste hand.

Wij laten waarschijnlijk de voicemail berichten inspreken door www.grandvoices.nl. Ik ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat, en wat de reacties zullen zijn.

Jeroen Veuglers |  http://www.geschenkid.com

Interessant artikel,

Na het opnieuw opnemen van onze voicemail kregen we zoals reeds voorspeld daar reakties op!

Een goede voorbereiding is de moeite waard!

Jeroen Veugelers
geschenkid.com

rick smaak |  http://www.sendb.nl

Graag zou ik een script willen hebben zodat het allemaal wat beter klinkt

Rick Smaak |  http://www.sendb.nl

Wat zijn de kosten om je email te laten inspreken door een man of vrouw? en hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk ben ik de telefoon dan kwijt ofzo

Voicemail Service Nederland |  http://www.voicemailservicenederland.nl

Voicemail Service Nederland kan een professionele
voicemail voor u inspreken.

Kijk op www.voicemailservicenederland.nl voor
voorbeelden, prijzen en een bestelformulier.

Esther Hijma |  http://Greon.eu


Nou dat "Voicemailservice Nederland" is gewoon een goedkope na-aper van GrandVoices stemmenbureau maar ze kunnen niet tippen aan de snelheid en kwaliteit van Grandvoices.

Ik ben al enkele jaren klant bij Grandvoices en ben erg tevreden, we gaan binnenkort zelfs een reclamespot bij ze opnemen.

Een absolute aanrader!!

sandra

Mijn vraag is wat correct Nederlands is mbt het inspreken van de voicemail.

Sommigen spreken als volgt in:
U bent verbonden met/Dit is de voicemail van ..... van Bedrijf X. Momenteel ben ik niet bereikbaar, indien u een bericht achterlaat, neem ik zsm contact met u op.

Naar mijn idee ben je wel verbonden met de voicemail, maar kan deze niet terugbellen. Ik zou dan eerder kiezen voor:
U bent verbonden met/Dit is de voicemail van ..... van Bedrijf X. Spreek uw naam en telefoonnummer in en u wordt vandaag nog teruggebeld.

Wat is het meest juiste in deze situatie?

Arthur Tolsma |  http://www.greetinq.com

Leuk artikel! Het is inderdaad bijzonder hoeveel je stem eigenlijk over jezelf zegt.

Wat wij o.a. als tips geven voor een goede voicemail begroeting:
1. Begin met je eigen naam (en bedrijf) te noemen. De beller wil toch even zeker weten dat hij de goede persoon heeft.
2. Maak je begroeting niet te lang. De beller begrijpt toch wel hoe voicemail werkt. Maar hou het ook niet te kort, zodat de beller kan bedenken wat hij in wil spreken.
3. Maak het origineel en passend. Beloof niet dat je vandaag terug belt als je dat niet kan. Maar als je het kan, doe het dan wel!

Dit komt dan bijv. neer op "Dit is de voicemail van Arthur Tolsma van Greetinq, leuk dat u belt. U kan na de toon een bericht inspreken, ik bel sowieso snel terug".

@Richard: Als je zo professioneel met voicemail omgaat, wat vind je dan van een persoonlijke begroeting?
("Hoi Richard, dit is mijn voicemail! Laat een berichtje achter na de piep". Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=0XChoOyomNI)

Richard van Houten |  http://www.bronpartners.nl

Leuk dat er zoveel reacties zijn. Leuk toch om zo eenvoudig je natuurlijke autoriteit te versterken!

Een persoonlijke begroeting is zakelijk gevaarlijk, aangezien je niet weet welk type (conservatief bv) er belt. En eerlijk gezegd: ".. na de piep" is wel een beetje passé. Sorry!

Als voorbeeld van een voice mail kan ik natuurlijk mijn eigen bericht geven:"Goedendág. U lúistert naar de voice mail van RvH, Brón & Partners. Helaas ben ik op dít moment niet bereikbaar, maar spreek een boodschap ín (hoge stem)... en ik bel u vandáág (lage stem) nog terug. Ik hoor graag van u".

Ik heb de voice mail 'energiek zakelijk' ingesproken. Maar zeker niet té frivool. Afwisselend van hoog naar laag en dan weer wat langzamer en weer iets versnellend. Bewust hier en daar (ultrakorte) pauzes. Het moet de luisteraar blijven triggeren om te luisteren en aan het eind met energie een bericht in te willen spreken. Het moet aansporen om 'graag teruggebeld' te willen worden....

Het is ook aan te raden om je voice mail 2x per jaar te vernieuwen. Wel zo prettig voor mensen die jou regelmatig bellen (en je boodschap moeten beluisteren).

Ik bedenk me nu dat ik die van mij ook weer moet vernieuwen! Dank jullie!

Cremation Jewelry |  http://cremationjewelry.com/

I am totally agree with you. Well its all depends on you because what you think is not a matter for others. Our individual effort only works.
<a href="http://cremationjewelry.com/">Cremation Jewelry</a>

wouter blom |  http://www.stramark.nl

het maakt natuurlijk wel verschil of devoicemail van een vast nummer is of een 06 nummer.

zelf ben ik van mening dat iedereen wel weet wat een voicemail is en hoe het werkt.

dus als iemand een 06 nummer belt dan weet hij dat hij een specifiek persooon aan de lijk krijgt; dat zou een duidelijk , vriendelijk :"voicemail van wouter blom" pieep ;voldoende zijn. dan hoeven mensen ook niet steeds dat lange verhaal af te luisteren!

als je veel inkomende calls hebt van mensen die je niet kent zou je je bedrijfsnaam eerst kunnen noemen: " voicemail zoekmachine marketing bureau stramark spreek in voor wouter blom" pieeep

Michael de Boer |  http://www.intervoiceover.com


Hiervoor moet je zijn bij het grootste stemmenbureau in Nederland: Inter Voice Over. Hun website is:

http://www.intervoiceover.com

Zij spreken ons telefoniesysteem in 7 talen in en hebben ook alle voicemails professioneel ingesproken. Zéér professioneel maar toch betaalbaar.

Check
www.aandetelefoon.nl


Stanley

Naast dat het hoe belangrijk is, is het wat ook zeker belangrijk. Zorg dat je in je voicemail een duidelijk doel hebt. Dit kan bijvoorbeeld zijn: Je kan mij het beste een mail sturen naar... Hierdoor stuur je mensen sneller en dit gaat je uiteindelijk veel voicemail berichten schelen.

Het verbaasd mij iedere keer weer hoe slordig in de zakenwereld wordt omgegaan met iets super belangrijks als een voicemail inspreken. Het is het eerste wat mensen horen als je niet opneemt, echt een visitekaartje. Niet iedereen heeft misschien de stem van Barry White, maar je wilt toch echt wel het idee hebben dat je met iemand te maken hebt die te vertrouwen is en zonder stotteren zijn of haar telefoon heeft ingesproken. Gewoon eerst een paar keer 'droog' oefenen, en vervolgens inspreken. Kom mensen, zo moeilijk is het niet ;-).

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?