De eerste indruk aan de telefoon

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Aan de telefoon krijgt de klant vaak de eerste indruk van u. Zonder een goede eerste indruk zal er geen tweede zijn!

De eerste indruk aan de telefoon

Waar moet u vooral aan denken bij het eerste telefoongesprek met een prospect?
We geven enkele praktische:

Aanwijzingen

  • U vraagt: Hoe kan ik u van dienst zijn? Niet: Mag ik…? (men belt immers u!).
  • Een positieve houding is een must om het optimale uit een telefoongesprek te halen. Ongeacht wat voor probleem of crisis er speelt, u moet mentaal een knop omzetten en welwillend en professioneel het telefoongesprek beantwoorden.
  • Het beste moment om een telefoon te beantwoorden is de derde keer dat hij overgaat. Meteen bij het eerste signaal de hoorn opnemen veroorzaakt soms een schrikeffect. Moet hij echter vier keer overgaan dan wijst dat niet op een adequate reactie.
  • Een hogere spreektoon aan het eind van een zin geeft een toegankelijker houding aan dan een stem die langzaam zakt.
  • En u kent het belangrijkste advies: glimlach als u telefoneert!
  • Zorg dat u adequate gegevens en cijfers bij de hand hebt, zodat u degene die u belt niet hoeft te laten wachten.
  • Als iemand een boodschap wil achterlaten zegt u: Mag ik uw naam en telefoonnummer noteren? En niet het vage: Mag ik een boodschap noteren? Vraag welk tijdstip geschikt is om terug te bellen.
  • Vermijd de wachtstand van uw toestel. On hold te worden gezet vormt een van de belangrijkste redenen waarom klanten ontevreden zijn en afhaken.
  • Zeg aan het eind van het gesprek  goedendag, niet dingen als bye, bye-bye, see you e.d.

Tip
Telefoon-professionals hebben altijd optimaal aandacht voor zaken die voor de ander van belang zijn.

(red.)

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,8
(17 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Wat mij vooral opvalt, is dat mensen heer erg goed reageren op een glimlach. Het voelt erg onwennig als je lachend aan de telefoon praat, maar het heeft zeker een positief effect.

John Tetteroo

Het klopt helemaal. Het is u, en niet je of jij. Behandel de klant aan de telefoon als of hij naast je staat. En netjes afsluiten. Wat ook heel erg belangrijk is en mis in dit stukje is ,
Vraag herhalen als het een gecompliceerde vraag is. Klanten stellen regelmatig een vraag en de medewerker verstaat wat anders. Samenvatten en bij afsluiten bedanken voor het gesprek.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..