Eerst eventjes onderzoeken

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Wat weet u eigenlijk van de mensen die u dagelijks belt? Wat zijn de problemen waarmee ze worstelen? Waar zijn ze in geïnteresseerd?

Eerst eventjes onderzoeken

Vaak hebben wij geen idee! Als u deze mensen dan gaat bellen en ze een aanbod doet, is de kans groot dat ze geen interesse hebben. Het vervelende is dat u uzelf meteen hebt blootgegeven. Ze hebben een verkoper aan de lijn, en dus laten ze vaak niet het achterste van hun tong zien.

Remedie
Er is een eenvoudige remedie voor dit probleem. Toegegeven, het is extra werk, maar het levert wel wat op.

Maak een simpel vragenlijstje, met bijvoorbeeld een stuk of vijf vragen.

Bel uw prospectlijst, presenteer uzelf als onderzoeksbureau huppeldepup en doe met de lijst een kort marktonderzoek.
Dit noemt men in het vakjargon ook wel je bestand verrijken. Door de extra informatie kunt u veel gerichter te werk gaan. En daarmee nemen uw kansen op succes flink toe.
Op deze manier leert u ook wie de contactpersonen zijn, ontdekt u behoeftes en knelpunten. Zeker als de laatste vraag is: Waarover bent u ten aanzien van leveranciers (noem uw branche] het minst tevreden?,  of: Waarover heeft u de meeste klachten?

Tip
Vind u dit teveel werk? Besteed het dan uit aan een telemarketingbureau. Die werken bij dit soort klussen op zeer concurrerende tarieven.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek ' De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 2,8
(5 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Harvey Mackay indentificeert 66 punten welke je van je klanten zou moeten weten. Dat gaat natuurlijk niet in een keer maar is een kwestie van jaren. Wat voor een schitterende realtie heb je dan met je klanten!
http://www.harveymackay.com/pdfs/mackay66.pdf

Henkjan van der Horst

Onderzoeksbureaus staan nog slechter bekend dan verkopers. Het gevoel bij veel klanten is dat het in beide gevallen om verkoop gaat alleen doet de onderzoeker zich anders voor. Hierbij is het dus extra oppassen geblazen. Voor veel mensen is verkooop gelijk aan betalen en gaan de hakken in het zand.

De open kaart spelende verkoper kan nog laten zien dat hij eerst wil zoeken naar voordelen voor de klant voordat hij iets wil voorstellen. Die krijgt meer sympathie.

M van den Heuvel |  http://www.spelopmaat.com

doe je niet voor als een onderzoeksbureau als je dat niet bent. Werk met open vizier, laat zien wie je bent en wat je wilt. Die onderzoekende houding is natuurlijk wel heel waardevol, maar dat kan ook tijdens een gesprek.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..