Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen

Vergaderen is moeilijk. Creatief vergaderen nog moeilijker. Hoe kunt u de vergadering vlotter laten verlopen?

Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen

Stel u bent de voorzitter van een vergadering met een klant. U ziet dat het in ieders voordeel is om creatief denken te stimuleren, zodat de vonken van de nieuwe ideeën af vliegen. Maar hoe doet u dat? 
  • Stel open vragen, die de deelnemers uitnodigen om met meer dan ja/nee te beantwoorden, en hen een verantwoordelijkheid geven om inhoudelijk deel te nemen aan de bijeenkomst.
  • Moedig iemand aan om door te gaan, al aarzelt hij omdat het lijkt alsof hij eerder genoemde punten herhaalt.
  • Parafraseer (herhaal in andere woorden) een voorstel dat onvoldoende duidelijk is. Ga na of wat u begrepen heeft, klopt. Zo nodigt u de ander uit om z'n opmerking aan te vullen.
  • Gebruik een flipover om de essentie van ieder nieuw idee op te schrijven, al wordt het later geschrapt. Zo kan de 'aangever' zich bevestigd voelen, ja, al besluit de groep om het idee toch niet te gebruiken.
  • Blijf neutraal, en zet nooit úw mening in als een 'wetmatigheid'. Dominant gedrag legt een domper op de vrije discussie, die het doel van de bijeenkomst is.
  • Betrek iedereen bij de discussie. Richt directe vragen aan degenen die stil zijn gebleven. Vraag om hun opvattingen en hun ideeën. Vraag om voorbeelden en mogelijke uitwerkingen.
    Tip. Durf zoiets te zeggen als: Laten we de gekste mogelijkheden bedenken – al lijkt het dom, dan kunnen we in ieder geval goed lachen. En misschien leidt het wél tot iets zinnigs, bij nader bekijken. Nodig tegenstrijdige kampen uit om, wanneer er conflict lijkt te ontstaan, de standpunten van de tegenpartij in hun eigen woorden te noemen.
  • Leidt de aandacht af wanneer één persoon probeert de discussie te domineren (let wel: haantjesgedrag bestáát!). Richt vragen aan anderen, of vraag direct om een andere invalshoek te horen.
  • Zeg tegen degene die zojuist heeft gesproken: Vertel me meer, Jan.

Tip
Zelfs een 'eenvoudige' bijeenkomst is een gelegenheid om uw gespreksvaardigheden te oefenen en te verscherpen. Profileert u zich door hierin uit te blinken, dan openen zich vast nieuwe carrièrekansen voor u!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Vergaderen, Sales Management
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..