Succesvolle afspraken

Een afspraak waar je echt wat aan hebt. Dat willen we allemaal. Maar hoe maken we een afspraak productief?

Succesvolle afspraken

De realiteit is dat we de meeste afspraken die we hebben kunnen afschrijven als verloren tijd. Er is geen concreet resultaat, het was misschien wel een leuke babbel, maar leverde niets op. Hoe komt dat?

Waarom halen afspraken niet het niveau dat we willen?
We geven een aantal oorzaken.

  • Er is geen duidelijk doel gecommuniceerd. Het gevolg, noch de verkoper noch de klant kon zich goed voorbereiden.
  • De afspraak is 'afgedwongen'. U – of iemand anders – heeft de afspraak gemaakt omdat u nu eenmaal een aantal afspraken per dag moet hebben. De klant heeft geen interesse en is een beetje verbolgen over het verlies aan tijd.
  • De afspraak werd gemaakt onder valse voorwendselen. We durfden niet duidelijk zeggen wat we wilden komen doen en bij gevolg bieden we de klant iets anders dan hij of zij verwachtte. Logisch dat uw gesprekspartner hier niet gelukkig mee is.
  • De afspraak werd niet goed voorbereid. U weet niets van de klant of zijn sector. Hierdoor wordt het gesprek zeer moeilijk.
  • Een zinvolle afspraak wil zeggen dat u weet wie uw klant is, wat hij wil en wat hij doet. 

Tip
Essentieel is dat u een duidelijk doel voor ogen hebt en dat ook de klant weet wat u wilt realiseren en wat u komt doen. De afspraak moet in overeenstemming met de klant worden gemaakt, ook hij moet interesse hebben om u te ontmoeten. En bovenal moet u de aanleiding eerlijk overbrengen.

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,0
(1 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..