Tien tips om het netwerken te saboteren...

Netwerken is essentieel in het vak. Zonder netwerk geen verkoop. Beheerst u de optimale techniek voor efficiënt netwerken? Hier een overzicht hoe het NIET moet.

Tien tips om het netwerken te saboteren...

1. Bereid u niet voor
U hebt immers geen tijd om de deelnemerslijst door te nemen en uw Elevator Pitch te maken of bij te schaven. U houdt van spontane gesprekken. U ziet wel waar het schip strandt.

2. Probeer meteen zaken te doen. Een relatie opbouwen duurt te lang
Binnen tien minuten van een netwerkgesprek vroeg een advocaat aan mij of ik zaken met hem wilde doen. Wij hadden niet eens een relatie opgebouwd. Hij wist niet eens duidelijk wie ik was of wat voor werk ik deed en nog belangrijker: waarom ik met hém zaken zou moeten doen (en niet met iemand anders).

3. Besteed zo min mogelijk aandacht aan je gesprekspartner
Begin 45 seconde na de kennismaking al over de schouder van uw gesprekspartner te kijken of u geen andere interessante mensen ziet. Oogcontact, oprechte interesse tonen en doorvragen kost te veel tijd en energie.

4. Praat veel,…
Vertel zo veel mogelijk over uzelf en uw eigen bedrijf. Laat uw gesprekspartner uit de hele woordenbrij zelf ontdekken waar u goed in bent. U hebt (weer) geen tijd gehad om uw Elevator Pitch te oefenen.

5. Luister zo min mogelijk
Het is absoluut niet belangrijk om je gesprekspartner te laten vertellen over wat HIJ of ZIJ belangrijk vindt in werk, of wat hij/zij mooi vindt aan zijn bedrijf, van zijn producten of diensten. Dit is allemaal ballast die je moet onthouden.

6. Ikke, ikke, ikke, en de rest…
Let vooral op wat u kunt verkopen. Het is niet zo interessant om na te gaan wat u voor uw gesprekspartner kunt betekenen. U hoeft hem/haar dan ook niet bij uw relaties te introduceren.

7. Blijf in uw eigen kliekje hangen
U wilt immers de anderen bijpraten over de laatste nieuwtjes en roddels. Nieuwe gezichten die je ziet, redden zich wel. Laat hen maar hun eigen netwerkkring opbouwen.

8. Strooi met visitekaartjes
Deel zo veel mogelijk visitekaartjes uit. Hopelijk blijft uw kaartje wel bij de juiste persoon hangen. Schieten met hagel? U raakt toch wel eens iets.

9. Pleeg geen follow-up
U hoeft de mensen met wie u hebt kennisgemaakt geen kaartje of e-mail te sturen, of na te bellen. Dit neemt te veel tijd in beslag. Zij weten trouwens toch ook waar zij u kunnen vinden. Als u hebt afgesproken om bijvoorbeeld informatie na te sturen, hoeft dat dan ook niet.

10. Neem geen initiatief
Als je voor het eerst bij een netwerkbijeenkomst bent, neem dan geen initiatief. Loop niet naar anderen toe om jezelf te introduceren. Wie zit er nou op jou te wachten? Als zij belangstelling hebben, komen zij vanzelf naar je toe.

Tip
Als u bovenstaande tips ter harte neemt is succes verzekerd. Uw netwerk én uw verkoopresultaten vallen binnen no time als een pudding in elkaar!

Marvin Sutherland
Essential Business improvement

Marvin  Sutherland

Marvin Sutherland

Marvin studeerde personeelsmanagement en organisatiekunde aan de UvA en heeft gewerkt bij verschillende middelgrote adviesbureaus. Nu is hij trainer en coach. Thema is voor hem oa "hoe breng je meer klanten binnen en hoe maak je van tevreden klanten enthousiaste ambassadeurs".
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,7
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Yvon le Beyeuc |  http://www.myadvertising.nl

Vind het eigenlijk wel een leuke benadering. Laten zien hoe het niet moet. Want ik kom nog veel te vaak mensen tegen die tijdens het netwerken vooral op zichzelf gericht zijn. Goed artikel naar mijn idee.

Leuke schrijfstijl! Verder ook inhoudelijk goed verhaal, eigenlijk weten wij dit allemaal wel, maarja het dan ook echt doen....

Ruud Wouters

Goed en duidelijk artikel met een heleboel herkenbaarheden.Fijn om het ook eens van een andere kant te benaderen, het zal menigeen aanspreken

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..