Zeg wat je hebben wil

Vaak hebben verkopers en klanten geen duidelijk beeld van wat de ander wil. Wat te doen?

Zeg wat je hebben wil

De verkoper denkt dat de koper alleen maar interesse heeft in de laagste prijs, de koper denkt dat de verkoper er alleen maar is om hem 'iets' te verlappen.

Wat wordt er eigenlijk aan de klant doorgegeven?
De oorzaak hiervan kunt u meestal bij de verkoper vinden (sorry hoor, maar het is echt zo!)  Luister eens naar een verkoper die een afspraak maakt. Wat wordt er eigenlijk aan de klant doorgegeven? Meestal alleen dat men een afspraak wil en een – min of meer – verzonnen reden. Het voorstellen van een nieuw product, het onderhouden van een relatie, het evalueren van de samenwerking…
Allemaal prima, als dat ook echt is wat u bij de klant wilt gaan doen. Wanneer u deze redenen echter als excuus gebruikt om een afspraak te versieren, dan heeft u een probleem. Uw klant heeft zich niet correct op de afspraak kunnen voorbereiden, hij zal het niet waarderen dat u onder valse voorwendselen binnenkomt.

Zinvolle afspraken en doelen
Vergeet niet, het doel is niet om zo veel mogelijk afspraken te hebben, het doel is een zo goed mogelijke kwaliteit voor elke afspraak te krijgen. Zinloze afspraken zijn alleen maar agendavulling of – erger nog – vervreemden u van uw klanten.

Wilt u een goede afspraak hebben? Zeg dan wat u echt wilt. Vertel uw klant wat u komt doen, wat hij of zij er aan heeft en wat u wilt bereiken tijdens die afspraak. 

Iemand die daar niet op in gaat, wel, wees blij. Dat is één zinloze afspraak minder en meer tijd voor zinvolle afspraken.

Tip
Bevestig uw afspraak per e-mail, samen met de korte agenda.
Veel succes!

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Goed artikel. Het gaat inderdaad niet om hoeveel afspraken je maakt maar om hoeveel goede. Niets is irritanter dan een verkoper te ontvangen die onder valse voorwaarden een afspraak maakte. Zonde van je tijd.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..