Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 26.792

Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt…

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Iedere regio heeft zijn eigenaardigheden. Dat geldt ook voor de mensen die er wonen en werken. Aan de hand van het voorbeeld Noord-Holland wordt dit thema uitgewerkt. Bent ú zich bewust van de provinciekenmerken?

Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt…

Stel, een regionaal bedrijf zou uw product/ dienst goed kunnen gebruiken. En stel nu dat deze potentiële opdrachtgever niet zélf naar u toegekomen is, maar ú bent deze organisatie zelf (koud) gaan benaderen.
Een verkoper die uit het westen van Nederland komt heeft nogal eens een achterstand op een concurrent die uit specifieke regio's zelf komt. Beroemd/ berucht zijn de regio's Limburg, Brabant, Groningen en Friesland.

Als u naar Limburg rijdt, heeft u ruim de tijd in de auto om te bedenken welke link u kunt gebruiken met de regio. U moet natuurlijk wel iets hébben met de omgeving. U heeft vast nog wel een Limburgse vriend, of u bent een carnavalsfanaat.
Gaat u naar Brabant, dan kan het geen kwaad om van Bossche Bollen te houden. Uw bestemming is Friesland? Wellicht is Foppe de Haan of SC Heerenveen een aardige binnenkomer. Of anders schaatsen in Thialf. Is Groningen uw bestemming? Denk aan het museum, Jan Mulder, of (nu weer helemaal top) FC Groningen met z'n vechtmentaliteitvoetbal.

Palingsound
Maar wat nu als u naar Noord Holland gaat voor een verkoopgesprek? Kaasmarkt in Alkmaar? Hoeft u niet mee aan te komen. Bergen een leuk kunstenaarsdorp? Ja, maar wat is nu de link met uw passie én die van uw prospect? De 'palingsound'? Gevaarlijk onderwerp, want een Edammer heeft het vaak niet zo op met de Volendammer. Wat is de identiteit van een Noord-Hollander? Wat hebben ze gemeen?

Noord-Holland is van drie kanten omsloten door water. In het Noorden, Oosten en het Westen. Alleen via het Gooi is het gebied goed bereikbaar. Ze zeggen het zelf en buitenstaanders zeggen het: het gebied boven Amsterdam naar Noord Holland is té afgelegen om verkoopfocus op te leggen door bedrijven buiten dit gebied. Er komt een enkele Fries en een paar mensen uit het Gooi.

Wat kenmerkt een Noord Hollander?
Een zakenrelatie van mij, die een Noord-Hollands bedrijf heeft, heeft het zelfs op zijn website staan: Ons werkgebied is Noord-Holland. Hij gaf aan dat de Noord-Hollander een aanpakker is, die echt voor je door het vuur gaat en álles voor je doet als je in zijn netwerk zit, maar bot kan reageren als je niet uit de omgeving komt. Misschien nog wel veel meer dan wat u kan verwachten in de andere provincies. Wij zijn erg direct in onze communicatie, maar doen vaak méér dan we beloven. Als iemand een hoge prijs vraagt, wordt er eerder van uitgegaan dat de kwaliteit dan ook van grote klasse zal zijn en er niet moeilijk gedaan wordt als u een extra vraag heeft. Zo doen ze dat namelijk zelf ook... Ik kan (nog) niet bepalen of dit de meeste Noord Hollanders kenmerkt, maar ik ken er nu al aardig wat die aan dit profiel voldoen.

Verkooptechnisch moet u altijd rekening houden met verschillende karakters. Heeft u een dominante-, een sociale- of afstandelijke persoon tegenover u? Maar in deze regio kent men elkaar en hoeft men deze technieken niet te gebruiken. Henk is niet dominant, maar 'Henk is Henk'.

Tip
Ik vertel u dus niet dat iedere Noord-Hollander in dit profiel past, maar ik geef u wel aan dat u zich maar beter goed bewust kan zijn van de specifieke kenmerken van deze 'afgesloten' regio, als u voor het eerst hiernaartoe rijdt. Als u dat tenminste durft!

Richard van Houten

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,5
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Schouders eronder, vertrouwen in je product/bedrijf en openstaan voor ervaringen.

Dat is de succesfactor. Niet je laten afleiden door bijzaken.

Jacques Bonneur

Misschien hoort Zeeland ook in dit rijtje? Overigens, al weer jaren geleden stuurde mijn toemalige werkgever mij, als Rotterdammer, naar Limburg omdat de vertegenwoordiger daar (iemand uit Maastricht) niet van de grond kwam. Na enkele dagen kwam ik met een berg oders thuis. Maar.. toegegevem de handelsmentaliteit kan hier en daar verschillen.
Groet,
Jacques

hans van ingen

met wat u over de noord holland schrijft kan ik me helemaal in vinden ben nu 9 jaar vertegewoordiger bij berner en mijn gebied is noord holland het is ja of nee en niet er om heen draaien mogen ze je kan je alles verkopen (gunnen ze je het) mvg hans

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?