Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Training zoeken

Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
3 korte tips bij het selecteren van een sales training op Verkopersonline.n (Hans-Wouter van Dam)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Koekhappen voor verkopers (Michel Hoetmer)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
Haal meer rendement uit verkooptrainingen (Ronald van den Berg)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Training, uw eigen verantwoordelijkheid (Ton Tognolli)
Het nut van een salestraining (Steyn Elshout)
Een dagje uit, of echt op cursus? (David Bloch)
De verkoopuniversiteit (Harro Willemsen)

Het nut van een salestraining

Steyn  Elshout
Steyn Elshout
Mplus

Veel trainingsaanvragen zijn onvoldoende gefundeerd. Het ontbreekt aan duidelijke doelstelling en inpassing in de organisatie. Hoe het wel moet? Expert Steyn Elshout geeft praktische tips. 

Het nut van een salestraining

Ik krijg regelmatig aanvragen voor salestrainingen bij potentiële klanten. Het zijn vaak volledig uitgewerkte aanvragen, noem het maar 'koude' leads. Het mooie aan de aanvragen is dat:

  • De potentiële de klant bijna beter weet dan wij hoe de training ingericht dient te worden. Op zich niet erg, de afnemer weet tenslotte beter dan wij hoe de mensen in zijn organisatie functioneren en hierin verbetert kunnen worden.
  • Het vaak aanvragen zijn om eenmalig een verbetertraining uit te voeren, zonder veel achtergrond, een verder traject om de geleerde vaardigheden te borgen en met een duidelijk doel voor ogen, de salesmensen een boost geven.

Haken en ogen
Je zou zeggen dat dit de ideale trajecten zijn voor een bureau als het onze. Toch zijn er veel haken en ogen aan deze trajecten, waardoor we in eerste instantie nee zeggen tegen het zomaar, zonder verder nadenken, uitvoeren van de training en verkrijgen van het trainingsbudget. Waarom? Omdat het gewenste effect van de training in onze ogen niet behaald wordt!

Optimaal effect
Hoe zorgen we ervoor dat we samen met de afnemer een optimaal effect halen uit een eventueel te geven training?

  • Herinventariseer de behoefte!
    Onze salesexpertise gaat verder dan het uitvoeren van een training. Vaak is de behoefte ingegeven door een achterblijvende omzet en winstmarge. Dit kan vele oorzaken hebben. Vaak is de oorzaak die wordt beschreven in de aanvraag slechts een klein gedeelte van het probleem dat wordt ervaren!
  • Zet een duidelijke en strakke salesstrategie op.
    Naast training zijn er nog veel andere middelen om de omzet en sales een goede duw in de juiste richting te geven. Een heroriëntatie op de markt, herziene focus, nieuwe oplijning van de salesorganisatie en andere manier van uitvoering van de sales zijn hier voorbeelden van. Dit vergt veel meer dan een salestraining, eerder een verandering van de cultuur van de organisatie!
  • Reorganiseer.
    Dit kan heel eenvoudig tot zeer ingrijpend zijn. Ook al is het een fase die vaak moeilijk is voor een organisatie, het is vaak vanuit de nieuwe salesstrategie noodzakelijk. De markt verandert tegenwoordig namelijk snel, de salesorganisatie dient hierin mee te gaan (natuurlijk ook eventuele andere onderdelen van de organisatie).
  • Zorg voor een goede tijdsplanning.
    Een verbeterde sales heeft tijd nodig. Voor het inbedden van de strategie, het implementeren van de nieuwe werkwijzes en het oplijnen van de salesmedewerkers voor de nieuwe manier van werken is tijd nodig! Via het tijdsplan kan een duidelijk doel gesteld worden, wanneer de salesveranderingen effect dienen te hebben.
  • Train en borg. Zorg ervoor dat iedereen op de juiste manier wordt betrokken bij de veranderingen en train indien nodig de medewerkers.
  • Coach!
    Zorg ervoor dat het gewenste effect dat uit de training dient te komen ook verder geborgd wordt via coaching.

Tip
Dit zijn de fases die in onze ogen zorgen voor een optimaal effect voor de organisatie. Zoals u ziet, training is hier zeker een onderdeel van, dit dient wel in lijn met de gewenste verbeteringen te liggen!
Succes met de uitvoering!

Steyn Elshout

Meer artikelen over: Salestraining
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel