Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.543

‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’

In Nederland vinden we tutoyeren heel gewoon, maar dat is het niet altijd. 1 keer teveel 'je' en u heeft uw acquisitie verbruid! Ontdek waar het mis gaat en hoe het beter kan.

‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’

De vakkenvuller van 16 vraagt aan de mevrouw van 81 die ergens niet bij kan: 'Kan ik je helpen?"… Beleefde vraag op het eerste gezicht, maar 'JE'??? Bij telefonische koude acquisitie zie ik helaas vaak hetzelfde gebeuren: (te snel) tutoyeren.

Beleefdheidsvormen

Als het gaat over beleefdheid en omgangsvormen kunnen we als Nederlanders nog wel wat leren van onze ooster- en zuiderburen. In Duitsland is het zeer onbehoorlijk om een onbekende te 'duzen' ('Du' te zeggen). Dat doe je pas als je iemand goed kent en zelfs dan is het niet vanzelfsprekend. Men blijft liever hoffelijk 'Sie' zeggen dan te snel op 'Du' over te gaan.

Ook België heeft een bepaalde traditie op dit gebied; daar spreekt men zelfs de eigen kinderen vaak met 'U' aan (wij Nederlanders vinden dat een béétje overdreven…). Onbekenden willen ook liever met 'U' aangesproken worden en zeker niet zomaar met 'Jij'. Wanneer je dat te snel doet, stoort dat gemakkelijk de relatie en onderlinge verhoudingen.

In Nederland neemt men het er echter niet zo nauw mee. We 'jijen en jouwen' wat af met z'n allen. Of het nu de vakkenvuller van de supermarkt is die een oudere mevrouw tutoyeert, collega's die elkaar met 'je' en 'jij ' aanspreken of Lucky-TV waarin het over 'Zeg maar Willem' gaat, tutoyeren is op veel plekken gemeengoed.

Koude acquisitie
Dagelijks kom ik hetzelfde ook tegen de bij koude (telefonische) acquisitietrainingen die ik geef. De salesman/vrouw van een bedrijf gaat live bellen met een prospect en gaat binnen de kortste keren, soms direct al bij de begroeting tutoyeren: 'Dag Eddy, je spreekt met Henk A. van ABC, goedemiddag'. Soms heeft 'Eddy' zich met zijn voornaam (en achternaam) bekend gemaakt en is dat reden om direct te tutoyeren. Vindt men... Of Eddy heeft alleen zijn achternaam gezegd, maar omdat de voornaam wel bekend is, begint de salesman/vrouw maar gewoon met 'Eddy'.

Sommige 'Eddy's' van deze wereld vinden het wel prima als ze direct met 'Je' en 'jij' worden aangesproken, maar zeker op hoger niveau binnen een organisatie (leidinggevenden) wordt dit vaak absoluut níet op prijs gesteld is mijn ervaring. Nog sterker: het kan goed een reden zijn om direct af te haken.

Recent hoorde ik daar nog een fraai voorbeeld van: Een salesman ging er prat op altijd direct te tutoyeren en dat zelfs op het niveau van CEO's van grote multinationals. Op enig moment kreeg hij weer een CEO aan de lijn en begon direct met de voornaam van de betreffende persoon. Waarop de CEO reageerde met: 'Hoor ik u nu 'je' zeggen tegen mij?'
Salesman: 'Eh, ja dat klopt…'.
CEO: 'Goedemiddag…', tuut, tuut, tuut…

Uitzonderingen
Wat is nou verstandig om te doen? Mijn advies is om liever iets te vaak te vousvoyeren ('U' te zeggen), dan te snel te tutoyeren. In een koud acquisitiegesprek is menigeen daar echt niet van gediend en dan kunt u beter het zekere voor het onzekere nemen. Daarop zijn echter wel een paar uitzonderingen te maken.
  • Leeftijd: Eén uitzondering op deze regel is een situatie waarbij u weet dat u een 'jonger' iemand aan de lijn heeft (twintigers/begin dertigers). Die zal het waarschijnlijk geen probleem vinden dat u hem of haar met de voornaam aanspreekt
  • Hiërarchie: Een tweede uitzondering is wanneer u contacten legt op de werkvloer, dan is het meestal ook minder kritisch dan wanneer u leidinggevenden aan de lijn wilt hebben.
  • Sector: Tenslotte is het ook nog eens verschillende per sector die u belt: is dit een sector die heel 'jong en dynamisch' is, in plaats van 'traditioneel'. Dan is het mijns inziens ook prima (en misschien wel beter) om te tutoyeren.

Samengevat

Nederland gaat gemakkelijk om met het tutoyeren van onbekenden. Bij telefonische acquisitie is dit echter niet altijd gepast. Op uitzonderingen na, is mijn stelregel dat u beter 'U' kunt zeggen tegen uw gesprekspartner aan de lijn dan te snel te tutoyeren.
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,3
(23 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

G.F de Jonge

Zeer goed artikel. Het schijnt een trend te zijn om bij cold calls te tutoyeren, Ik haak dan meteen af. Men gat er te vaak van uit dat wanneer men er zelf geen probleem mee heeft, de ander het ook niet zal hebben. Niet echt klantgericht. "U" geeft altijd meer zekerheid, en ook een teken van respect naar de klant.

Orlando van Wijngen |  http://www.vanwijngen.nl

Ik merk sowieso ook dat mensen het op prijs stellen wanneer we ze aanspreken met meneer of mevrouw A en vervolgens netjes vousvoyeren. We moeten allerminst gaan slijmen. Als verkoper kom je ook professioneler over wanneer je laat zien dat je manieren hebt.

Bas Kuylman

Geachte Heer Bonke,

ik vind dat u hier de spijker op zijn kop slaat. Ondanks mijn "slechts" 42 jaar, erger ik mij ook rot aan dat je en jij. Na ruim 2,5 jaar over de vloer bij 1 van onze grootste Duitse klanten komt er schoorvoetend wat amikalere correspondentie en wordt er wel eens een voornaam genoemd.
Ik voel mij thuis in de Duitstalige gebieden, waar ik mijn acquisitie, verkoop en relatie management doe. Met beleefdheid bouw je de beste langdurige relaties. Nederland heeft wat dat betreft nog wat werk te verzetten.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?