Hoe heet u ook alweer?

Namen vergeten, het wordt net zoveel gedaan als vervelend gevonden. Wie wel namen onthoudt voorkomt vervelende situaties en heeft kans extra op te vallen. Vier tips voor het ontwikkelen van uw namengeheugen.

Hoe heet u ook alweer?

U ontmoet allerlei mensen, soms een aantal tegelijk en zie dan maar eens goed de namen te onthouden. Het is toch vervelend als u gedurende een gesprek al niet meer weet hoe uw gesprekspartner heet. En wanneer u de persoon op een volgend moment weer tegenkomt, is het wel zo attent als u nog weet wie het is. Voor de velen onder ons die het lastig vinden om namen te onthouden, een aantal tips.



Goed verstaan?


Veel mensen spreken hun naam snel en onduidelijk uit, soms zelfs binnensmonds. Ze zien het voorstellen als een formele handeling en verwachten niet dat u hun naam ook echt gaat onthouden. Check of u de naam goed hebt verstaan. Het helpt om de naam van de ander te herhalen en te vragen of u die goed verstaan hebt.



Maak associaties


Het vergt een gezonde dosis creatief denken, maar deze truc werkt goed. Bedenk associaties waardoor u de naam aan de persoon kunt verbinden. Kijk hoe de persoon tegenover u eruit ziet, hoe hij of zij gekleed is en zich gedraagt. Bijvoorbeeld: iemand heeft toevallig dezelfde naam als uw buurman. Hebben ze verder nog iets gemeen, bijvoorbeeld in uiterlijke kenmerken? Zo koppelt u naam en persoon aan elkaar.



Namen koppelen


Als u door een bekende aan iemand wordt voorgesteld, verbindt u de twee namen aan elkaar. Herhaal de twee namen een aantal keer in uw hoofd (Jeroen-Michiel, Jeroen-Michiel) en uw hersens slaan deze koppeling op.



Herhaal


Herhaal niet alleen de naam van de ander als deze die uitspreekt, maar gebruik de naam ook tijdens het gesprek een enkele keer. Al is het natuurlijk niet de bedoeling dat u dit gaat doen in elke vijf zinnen. Doe het in ieder geval wel bij het afscheid: 'Leuk kennis gemaakt te hebben, Jeanette', 'Tot ziens Marijke'.

U kunt uiteraard ook om een visitekaartje vragen, maar het is wel verstandig om daar dan ook een goede reden voor te hebben. Visitekaartjes worden soms te pas en te onpas uitgewisseld. En dan verdwijnen ze vaak veel te snel in de prullenbak.

! Het onthouden van namen voorkomt niet alleen vervelende situaties. Omdat het niet altijd gebeurt, geeft het blijk van uw scherpe aandacht. Dat het attent is kan de indruk die u maakt dan ook zeer positief beïnvloeden.
Danielle de Jonge

Danielle de Jonge

Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,7
(11 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..