Van denken naar voelen (I)
Denken of voelen: twee verschillende benaderingen zowel van uw eigen leven als van inzichten in het tot stand brengen van de 'klik' waarmee u een aankoopbeslissing stimuleert. Deel 1. Ik denk - begon Knorretje zenuwachtig. Niet doen - zei Iejoor.
Dat de mens bestaat uit meer dan zijn denken, is allang bekend. Dat het individu ontdekt wat dat 'meer' is, is een andere zaak. En daar hebben we tegenwoordig allerlei cursussen, opleidingen en trainingen voor. Ze scharen zich onder de algemene noemer persoonlijke of spirituele ontwikkeling. Er zijn ook de rages: TM (Transcendente Meditatie) en de Maharishi Mahesh Yogi, deze zijn allang ingeburgerd; Avatar-trainingen hebben hun plaats ingenomen; Deepak Chopra trok grote zalen, en er is nu ook een instituut om zijn leer, zijn weg, te promoten; Rozenbergs geweldloze communicatie propageert de weg van hart-communicatie; het Enneagram heeft z'n intreden gedaan in het bedrijfsleven; velen hebben de ware kern van Ratelbands activiteiten ervaren en begrepen; duizenden hebben Anthony Robbins meegemaakt; Emotionele Intelligentie is een begrip geworden; Carnac doet goede zaken in Amsterdam; het reilen en zeilen en de teloorgang van Oibibio is bekend; de lijst is eindeloos, veranderend én groeiend.
Voor ieder wat wils
'Human being, or human doing?' Iejoor waarschuwt tegen denken. Hoewel Iejoor bekend is om zijn gemopper, toch is het leven voor hem eenvoudig. Voor Knorretje is het leven ingewikkeld en een bron van zorgen. Wayne Dyer (bekend van onder andere Niet morgen, maar nu) vraagt: Are you a human being, or a human doing?
Van hoofd naar hart Daarin ligt de essentie van het spirituele pad én de nieuwe rage van activiteiten voor het bedrijfsleven. Ontdek het hart! Stop met luisteren naar het hoofd! Zoek de innerlijke rust! Mediteer en verleng uw leven!
Hoe de boodschap ook gepropageerd wordt, het maakt weinig uit. Nogmaals, voor ieder wat wils … en er is volop keuze. Voor de ene aantrekkelijk, voor de ander afstotelijk. Toch zijn steeds meer mensen gaan ontdekken dat al dat denken tot onrust leidt, dat ze een innerlijke waarheid en stilte diep in zichzelf kunnen vinden, los van de herrie tussen hun oren.
Vernieuwende richting Fijn dat het aanbod in verkoop-land zich vernieuwt, en dat in plaats van alleen maar hectisch bezig te zijn in de buitenwereld, nu ook de weg naar binnen meer aandacht krijgt. Het is makkelijk om vanuit het denken alleen maar cynisch en kritisch te zijn over de verschillende mogelijkheden. Maar het ontdekken van de conditionering die we ondergaan op weg naar zogenaamde volwassenheid, maakt een belangrijk deel uit van de leer inherent aan de oeroude en tegelijkertijd 'nieuwe' richting van spirituele groei.
Hart is winnaar Eén ding is zeker: de verkoper die alleen vanuit het hoofd handelt, behoort vandaag de dag tot de potentiële verliezers. De omvang van zijn handelingen is beperkt, en hij vindt z'n 'klik' uiteraard bij klanten die ook zo droog in het leven staan.
De verkoper die in zichzelf verdiept, verdiept zich makkelijker en oprechter in anderen – zijn klanten en prospects, degenen die hij juist wil bereiken, beïnvloeden en motiveren om aankoopbeslissingen te nemen. Het gezegde – moeilijk om te vertalen in smeuïg Nederlands – Nobody cares what you know until they know that you care – beschrijft een integraal proces dat plaatsvindt bij het op gang brengen van de onontbeerlijke 'klik'.
Misschien is het tijd om naar Iejoor te luisteren, om minder te denken, en de eigen diepe waarheid te ontdekken. En al twijfelt u of de ziel naar licht verlangt, toch weet u als geen ander het verschil tussen wat u in uw diepste wenst, en wat uw hoofd u vertelt dat u zou moeten doen.
Tip Het afstand nemen van dat 'gemoet' geeft een ongekende rust. Is het uw tijd om dat te leren kennen? Een gezegde uit de Zen luidt: Wanneer de discipel klaar is, verschijnt de meester. Wanneer het úw moment is om de hart-weg te volgen, dat zult ú ontdekken in úw tijd!
David Bloch Perfect Presentation Naar deel 1 van dit artikel
David Bloch
|
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
|
|