Van denken naar voelen (I)

Denken of voelen: twee verschillende benaderingen zowel van uw eigen leven als van inzichten in het tot stand brengen van de 'klik' waarmee u een aankoopbeslissing stimuleert. Deel 1.

Van denken naar voelen (I)

Ik denk - begon Knorretje zenuwachtig.
Niet doen -  zei Iejoor.

Dat de mens bestaat uit meer dan zijn denken, is allang bekend. Dat het individu ontdekt wat dat 'meer' is, is een andere zaak. En daar hebben we tegenwoordig allerlei cursussen, opleidingen en trainingen voor. Ze scharen zich onder de algemene noemer persoonlijke of spirituele ontwikkeling. 
Er zijn ook de rages: TM (Transcendente Meditatie) en de Maharishi Mahesh Yogi, deze zijn allang ingeburgerd; Avatar-trainingen hebben hun plaats ingenomen; Deepak Chopra trok grote zalen, en er is nu ook een instituut om zijn leer, zijn weg, te promoten; Rozenbergs geweldloze communicatie propageert de weg van hart-communicatie; het Enneagram heeft z'n intreden gedaan in het bedrijfsleven; velen hebben de ware kern van Ratelbands activiteiten ervaren en begrepen; duizenden hebben Anthony Robbins meegemaakt; Emotionele Intelligentie is een begrip geworden; Carnac doet goede zaken in Amsterdam; het reilen en zeilen en de teloorgang van Oibibio is bekend; de lijst is eindeloos, veranderend én groeiend.

Voor ieder wat wils

'Human being, or human doing?'
Iejoor waarschuwt tegen denken. Hoewel Iejoor bekend is om zijn gemopper, toch is het leven voor hem eenvoudig. Voor Knorretje is het leven ingewikkeld en een bron van zorgen. Wayne Dyer (bekend van onder andere Niet morgen, maar nu) vraagt: Are you a human being, or a human doing?

Van hoofd naar hart
Daarin ligt de essentie van het spirituele pad én de nieuwe rage van activiteiten voor het bedrijfsleven.
Ontdek het hart!
Stop met luisteren naar het hoofd!
Zoek de innerlijke rust!
Mediteer en verleng uw leven!

Hoe de boodschap ook gepropageerd wordt, het maakt weinig uit. Nogmaals, voor ieder wat wils … en er is volop keuze. Voor de ene aantrekkelijk, voor de ander afstotelijk. Toch zijn steeds meer mensen gaan ontdekken dat al dat denken tot onrust leidt, dat ze een innerlijke waarheid en stilte diep in zichzelf kunnen vinden, los van de herrie tussen hun oren.

Vernieuwende richting
Fijn dat het aanbod in verkoop-land zich vernieuwt, en dat in plaats van alleen maar hectisch bezig te zijn in de buitenwereld, nu ook de weg naar binnen meer aandacht krijgt. Het is makkelijk om vanuit het denken alleen maar cynisch en kritisch te zijn over de verschillende mogelijkheden. Maar het ontdekken van de conditionering die we ondergaan op weg naar zogenaamde volwassenheid, maakt een belangrijk deel uit van de leer inherent aan de oeroude en tegelijkertijd 'nieuwe' richting van spirituele groei.

Hart is winnaar
Eén ding is zeker: de verkoper die alleen vanuit het hoofd handelt, behoort vandaag de dag tot de potentiële verliezers. De omvang van zijn handelingen is beperkt, en hij vindt z'n 'klik' uiteraard bij klanten die ook zo droog in het leven staan.

De verkoper die in zichzelf verdiept, verdiept zich makkelijker en oprechter in anderen – zijn klanten en prospects, degenen die hij juist wil bereiken, beïnvloeden en motiveren om aankoopbeslissingen te nemen.
 
Het gezegde – moeilijk om te vertalen in smeuïg Nederlands – Nobody cares what you know until they know that you care – beschrijft een integraal proces dat plaatsvindt bij het op gang brengen van de onontbeerlijke 'klik'.

Misschien is het tijd om naar Iejoor te luisteren, om minder te denken, en de eigen diepe waarheid te ontdekken. En al twijfelt u of de ziel naar licht verlangt, toch weet u als geen ander het verschil tussen wat u in uw diepste wenst, en wat uw hoofd u vertelt dat u zou moeten doen.

Tip
Het afstand nemen van dat 'gemoet' geeft een ongekende rust. Is het uw tijd om dat te leren kennen? Een gezegde uit de Zen luidt: Wanneer de discipel klaar is, verschijnt de meester. Wanneer het úw moment is om de hart-weg te volgen, dat zult ú ontdekken in úw tijd!

David Bloch
Perfect Presentation

Naar deel 1 van dit artikel

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Beïnvloeden
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   4,8
(5 stemmen)
Reacties

Arnold Steenbeek |  http://www.heart-selling.nl

Prachtig & recht uit het hart. Het mooie is ook dat sinds kort de wetenschap (inderdaad het 'HoofdKantoor') ontdekt heeft dat onze uitstraling gestuurd wordt door ons hart. En dat ons hart een veel groter effect heeft dan we dachten (sinds Descartes Ik Denk, dus ik besta), dat wordt ons steeds helderder.

David Bloch

Dank, Arnold, voor deze bevestiging en waardering.
Ja, Descartes heeft veel verkeerds teweeg gebracht.
De stap van 'Cogito, ergo sum' naar 'Sentio, ergo sum' (Ik voel, dus ik besta) is voor velen heel groot.
Maar JIJ bent ook prachtig bezig op dit pad in JOUW leven en JOUW werk ...

Hartegroet,

DAVID

www.perfectpresentation.nl - zie ook Blochs Blog!

Arme Descartes. Als alles anders is dan je altijd gedacht hebt, je aan alles twijfelt en alleen je twijfel nog iets van houvast geeft, dan moet je je toch wel heel beroerd voelen! En toch heeft hij met dat beroerde gevoel wel iets constructiefs gedaan: heldere en onderscheiden ideeen produceren. In het hart gaat het echter niet alleen om het onderscheid maar ook om de verbinding van denken, voelen en bestaan. In het hart gaat het niet alleen om 'ik' en niet alleen om 'jij', maar om jou en mij, om 'wij' dus.
Warme groet
Jan

Marieke Andel |  http://www.outside-inside.nl

De zoektocht naar je eigen hart....het mooiste wat je jezelf kan schenken !

Inspirerende groetjes,
Marieke Andel


Arnold Steenbeek |  http://www.arnoldsteenbeek.com

Jan!

Ik zet net een artikel te schrijven op mijn blog over het huwelijk van de Dominee en De koopman! En zie opeens dat jij Dominee (predikant) bent en op verkopersonline geabonneerd bent.

Boeiende combinatie hoor

Els Olivieira |  http://slachtoffersendaders.nl

Je grote bewogenheid en mededogen vind ik hartverwarmend in dit artikel. Het onvoorwaardelijk gunnen van innerlijke rust en vrede aan ieder mens.
Ja, de eigen waarheid te vinden, dáár gaat het om!


In verbondenheid,
Els

Jacques Bonneur |  http://www.woneninuwregio.nl

TJAKKA !

Hi, Jacques! Zit je goed? De artikelen van en over Emile worden elders geplaatst ...

Ofwel: wablief?

:) DAVID

Yannick Martinet

Bedankt voor uw info....
heb de prachtslogan ' nobody cares what you say until they know that you care" alvast in mijn buro opgehangen!

Groetjes

Yannick

Wat een heerlik bericht, Yannick!
Zoiets geeft een kick!
Dank - en moge je nog veel (meer) succes boeken met deze ondersteuning.

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..