Hoe goed luistert u?

Spreken is zilver, zwijgen is goud... Maar hoort u wel wat uw gesprekspartner zegt? Leer de geheimen van goed luisteren.

Hoe goed luistert u?

Vier niveaus van luisteren

1. Niet luisteren
Het is u al te veel moeite om aandacht aan de ander te besteden.

2. Marginaal luisteren

U luistert niet echt, terwijl u wel hoort wat uw gesprekspartner zegt.

3. Kritisch luisteren

U toont belangstelling voor de feitelijke inhoud van het verhaal, maar u gaat niet in op de achterliggende bedoeling.

4 Actief luisteren

U doet uw best zich in de ander te verplaatsen, u gaat in zijn schoenen staan. U let ook op de non-verbale communicatie en u reageert op een passende manier.

Een goed luisteraar:

  • kijkt de spreker aan
  • stelt vragen, gaat dieper in op wat er gezegd is
  • geeft blijk van belangstelling (vraagt naar gevoelens)
  • herhaalt af en toe dingen die gezegd zijn
  • laat de ander rustig uitspreken
  • is evenwichtig, blijft kalm
  • luistert actief (hoofdknikjes, optrekken van wenkbrauwen)
  • geeft de spreker steeds de volle aandacht
  • blijft bij het onderwerp
  • anticipeert waar de spreker heen wil

Wat belemmert u bij het luisteren?

  • U bent onvoldoende gemotiveerd
  • U kunt zich moeilijk concentreren
  • U weet gewoon niet hoe u goed moet luisteren
  • Uw emoties zitten u in de weg
  • Uw gedachten dwalen af
  • U wordt geïrriteerd door de manier van praten van de ander.

Twintig gouden regels voor effectief luisteren
1. Alleen als u zelf niets zegt (ook niet van binnen) kunt u goed luisteren.
2. Onderscheid hoofdzaken van onbelangrijke 'franjes'.
3. Houd rekening met uw eigen emotionele gevoelige plekken.
4. Blijf bij de hoofdzaak.
5. 'Keep cool' - bewaar uw rust en evenwicht.
6. Wees bereid om aantekeningen te maken.
7. Laat de ander uitpraten.
8. Vermijd het (onmiddellijk) uiten van uw eigen oordeel.
9. Leef u in het verhaal van uw gesprekspartner in.
10. Reageer op de inhoud in plaats van op de persoon.
11. Ga dieper in op achterliggende gevoelens en beweegredenen.
12. Houd de ander een spiegel voor: geef feedback.
13. Luister selectief, leer te 'filteren'.
14. Blijf ontspannen.
15. Let op uw uitingen van kritiek - ook die via uw nonverbale signalen.
16. Luister aandachtig en actief; laat merken dat u luistert; kijk uw gesprekspartner aan.
17. Zorg zo mogelijk voor een optimale omgeving voor het gesprek.
18. Vat samen en stel controlevragen die aansluiten op het verhaal.
19. Herhaal wanneer nodig enkele woorden als een vraag; kijk ook vragend.
20. Vind in uzelf de motivatie om te luisteren.

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(75 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

roeland schweitzer |  http://www.speechen.nl

Helemaal goed, dit artikel.
Alles kun je bereiken door te luisteren / te kijken / aandachtig stil te zijn. Stt.
Iedere dag half uurtje oefenen!

hans van hartskamp |  http://www.dianthus.nl

Als slechthorende vertegenwoordiger met gehoor apparaat heb ik de eigenschap om juist goed te luisteren.

Daarin put ik zoveel kracht dat ik altijd sneller contact heb met de klant.

Luisteren is goud.

Dank je David, zo hoor je ook datgene wat niet wordt gezegd.


Wat ben ik blij met de bevestiging van deze 3 reacties - die ik pas nu lees, vreemd genoeg!
Dat is misschien onverwachts een uitstekend voorbeeld van de KRACHT VAN HERHALING.

Een boek is zojuist verschenen met de titel 'The Zen of Coaching'.
De stilte en ruimte zoals het concept Zen vertegenwoordigt, versterkt alle contacten en, zoals Fred terecht schrijft, geeft de mogelijkheid om de communicatie op VEEL niveaus waar te nemen.

Een verhaal over de Chassidim (de 'Soefi's' van jodendom): een wijze rabbijn was beroemd om de kwaliteit van zijn stilte.
Een andere rabbijn kwam op bezoek en vroeg om het geheim van zijn kracht.
De Chassid bereidde zich voor om antwoord en uitleg te geven ... maar berustte zich in de kracht van zijn stilte.

Happy days,

DAVID


Dick van Diepen |  http://www.fabkennemerland.nl

Hartelijk dank voor deze opsomming.

Durf ik er iets aan toe te voegen?
* vermijd de "waarom" vraag. Die roept de gesprekspartner ter verantwoording.
* gebruik niet de "ja maar" uitspraak. Die betekent immers:
"nee, want"
* met goed te luisteren geef je de beste sturing aan een gesprek die er is

Met beste groet,
Dick van Diepen

Dank je, Dick, voor deze waardering en toevoeging.
Met jouw tips ben ik 100% mee eens.
De eerste twee beschrijf ik in andere artikelen en komen meestal aan de orde in trainingen/coaching.
Sowieso verander ik 'maar' in 'én' tenzij gebruikt aan het begin van een zin, met hoofdletter, in de geest van 'Echter'.
En vooral je derde opmerking, ja, daar draait het om - met de toevoeging van de nodige stilte (een onderwerp van weer een ander artikel).
Een ding is zeker, Dick: jij begrijp waar het om draait!

Hartegroet,

DAVID

Blondeel |  http://www.blondeel.be

Meten is weten.

Errol van Engelen |  http://slidesha.re/mGYvGX

Goed artikel met ruim voldoende aanknopingspunten voor business development, marketing en sales professionals om hun rendement te verbeteren. Wat ik daaraan wil toevoegen is het volgende: ga in je vraagstelling top-down te werk. Vraag naar de strategie van het bedrijf, vervolgens naar de invulling daarvan in de afdeling van je contactpersoon en ga daarna kijken of je product en/of dienst die invulling ondersteunt.

Even the bad times are good!

Errol van Engelen

Mijn dank aan 'Blondeel' en Errol voor de waardevolle aanvullingen/waardering.

Over vraagstelling is er nog veel meer te schrijven!

Ook waardeer ik Errols 'Even the bad times are good' - ja, we mogen echt kiezen hoe we tegen zaken aankijken - en Errol is duidelijk een optimist!

Jaak Neyns

mooie samenvatting van een veel voorkomend probleem: de verschillende aandachtspunten zijn zeer herekenbaar :)

Heerlijk om zo'n waardering te lezen, Jaak ... vooral als mijn inzet (door het schrijven) JOU en jouw functioneren ondersteunt!

Dejean |  http://www.dejean.eu

Luisteren is de key naar het beantwoorden van de vragen van de klant. Zo kun je de achterliggende gedachten van de klant over een product of dienst doorgronden. Geef professioneel advies en weerleg de twijfels van de klant.

'Dejean' somt deze situatie voortreffelijk op.
Een kenner!

En, in plaats van 'professioneel advies' te 'geven', hoe zou het zijn om je professionaliteit te bevestigen door de JUISTE VRAGEN te stellen?

Mark van Dieren |  http://www.agressiemanagement.nl

De inhoud van het artikel geeft perfect weer waar echt luisteren over gaat. Weten én het daadwerkelijk doen is echter een heel ander verhaal. Ik ga elke keer weer voor deze uitdaging.
Directeur React Advies & Training
Partner Kudding & Partners

Heerlijk om je 'comment' te lezen, Mark - en om te merken dat jij de uitdaging aangaat.

In jouw werk lijkt het mij dat het optimaal 'luisteren' naar de non-verbale communicatie essentieel is, en dat luisteren naar de woorden minder belangrijk is ...

Tip voor andere lezers: Mark is dé expert op zijn gebied en geeft veel weg op zijn boeiende website.

Nils van der Knaap |  https://www.skyinternetmarketing.nl/

Wat ik onlangs geleerd en toegepast heb is dat het vooral belangrijk is om te beseffen dat de ander gehoord wil worden. Je hoeft niet altijd met oplossingen te komen. Soms wil iemand vooral zijn of haar gedachten kwijt en komen de oplossingen vanzelf. De neiging die je van nature hebt om met oplossingen te komen en te helpen kan er juist voor zorgen dat iemand zich niet prettig voelt. Al verschilt dat per situatie natuurlijk.

Helemaal mee eens, Nils.
De behoefte - om gezien, gehoord en gewaarderd te voelen - zit diep geworteld in de mens.
En inderdaad, het is vooral bij mannen dat de conditionering bestaat om oplossingen aan te dragen, terwijl vooral bij vrouwen bestaat de behoefte om zich uit te praten, dat er naar geluisterd wordt.
Prikkelen om verder te gaan, bijvoorbeeld met het herhalen van een woord met de intonatie van een vraag, werkt uitstekend.
En bij de luisteraar is vooral UITademen belangrijk om de spanning los te laten en er alleen maar te zijn voor de ander.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..