Reacties
Helemaal goed, dit artikel.
Alles kun je bereiken door te luisteren / te kijken / aandachtig stil te zijn. Stt.
Iedere dag half uurtje oefenen!
Als slechthorende vertegenwoordiger met gehoor apparaat heb ik de eigenschap om juist goed te luisteren.
Daarin put ik zoveel kracht dat ik altijd sneller contact heb met de klant.
Luisteren is goud.
Dank je David, zo hoor je ook datgene wat niet wordt gezegd.
Wat ben ik blij met de bevestiging van deze 3 reacties - die ik pas nu lees, vreemd genoeg!
Dat is misschien onverwachts een uitstekend voorbeeld van de KRACHT VAN HERHALING.
Een boek is zojuist verschenen met de titel 'The Zen of Coaching'.
De stilte en ruimte zoals het concept Zen vertegenwoordigt, versterkt alle contacten en, zoals Fred terecht schrijft, geeft de mogelijkheid om de communicatie op VEEL niveaus waar te nemen.
Een verhaal over de Chassidim (de 'Soefi's' van jodendom): een wijze rabbijn was beroemd om de kwaliteit van zijn stilte.
Een andere rabbijn kwam op bezoek en vroeg om het geheim van zijn kracht.
De Chassid bereidde zich voor om antwoord en uitleg te geven ... maar berustte zich in de kracht van zijn stilte.
Happy days,
DAVID
Hartelijk dank voor deze opsomming.
Durf ik er iets aan toe te voegen?
* vermijd de "waarom" vraag. Die roept de gesprekspartner ter verantwoording.
* gebruik niet de "ja maar" uitspraak. Die betekent immers:
"nee, want"
* met goed te luisteren geef je de beste sturing aan een gesprek die er is
Met beste groet,
Dick van Diepen
Dank je, Dick, voor deze waardering en toevoeging.
Met jouw tips ben ik 100% mee eens.
De eerste twee beschrijf ik in andere artikelen en komen meestal aan de orde in trainingen/coaching.
Sowieso verander ik 'maar' in 'én' tenzij gebruikt aan het begin van een zin, met hoofdletter, in de geest van 'Echter'.
En vooral je derde opmerking, ja, daar draait het om - met de toevoeging van de nodige stilte (een onderwerp van weer een ander artikel).
Een ding is zeker, Dick: jij begrijp waar het om draait!
Hartegroet,
DAVID
Meten is weten.
Goed artikel met ruim voldoende aanknopingspunten voor business development, marketing en sales professionals om hun rendement te verbeteren. Wat ik daaraan wil toevoegen is het volgende: ga in je vraagstelling top-down te werk. Vraag naar de strategie van het bedrijf, vervolgens naar de invulling daarvan in de afdeling van je contactpersoon en ga daarna kijken of je product en/of dienst die invulling ondersteunt.
Even the bad times are good!
Errol van Engelen
Mijn dank aan 'Blondeel' en Errol voor de waardevolle aanvullingen/waardering.
Over vraagstelling is er nog veel meer te schrijven!
Ook waardeer ik Errols 'Even the bad times are good' - ja, we mogen echt kiezen hoe we tegen zaken aankijken - en Errol is duidelijk een optimist!
Jaak Neyns
mooie samenvatting van een veel voorkomend probleem: de verschillende aandachtspunten zijn zeer herekenbaar :)
Heerlijk om zo'n waardering te lezen, Jaak ... vooral als mijn inzet (door het schrijven) JOU en jouw functioneren ondersteunt!
Luisteren is de key naar het beantwoorden van de vragen van de klant. Zo kun je de achterliggende gedachten van de klant over een product of dienst doorgronden. Geef professioneel advies en weerleg de twijfels van de klant.
'Dejean' somt deze situatie voortreffelijk op.
Een kenner!
En, in plaats van 'professioneel advies' te 'geven', hoe zou het zijn om je professionaliteit te bevestigen door de JUISTE VRAGEN te stellen?
De inhoud van het artikel geeft perfect weer waar echt luisteren over gaat. Weten én het daadwerkelijk doen is echter een heel ander verhaal. Ik ga elke keer weer voor deze uitdaging.
Directeur React Advies & Training
Partner Kudding & Partners
Heerlijk om je 'comment' te lezen, Mark - en om te merken dat jij de uitdaging aangaat.
In jouw werk lijkt het mij dat het optimaal 'luisteren' naar de non-verbale communicatie essentieel is, en dat luisteren naar de woorden minder belangrijk is ...
Tip voor andere lezers: Mark is dé expert op zijn gebied en geeft veel weg op zijn boeiende website.
Wat ik onlangs geleerd en toegepast heb is dat het vooral belangrijk is om te beseffen dat de ander gehoord wil worden. Je hoeft niet altijd met oplossingen te komen. Soms wil iemand vooral zijn of haar gedachten kwijt en komen de oplossingen vanzelf. De neiging die je van nature hebt om met oplossingen te komen en te helpen kan er juist voor zorgen dat iemand zich niet prettig voelt. Al verschilt dat per situatie natuurlijk.
Helemaal mee eens, Nils.
De behoefte - om gezien, gehoord en gewaarderd te voelen - zit diep geworteld in de mens.
En inderdaad, het is vooral bij mannen dat de conditionering bestaat om oplossingen aan te dragen, terwijl vooral bij vrouwen bestaat de behoefte om zich uit te praten, dat er naar geluisterd wordt.
Prikkelen om verder te gaan, bijvoorbeeld met het herhalen van een woord met de intonatie van een vraag, werkt uitstekend.
En bij de luisteraar is vooral UITademen belangrijk om de spanning los te laten en er alleen maar te zijn voor de ander.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|