Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert?

Vandaag de dag heerst de volgende presentatiemythe: "Ik heb presentatiesoftware, dus kan ik presenteren!" De praktijk leert hoe gevaarlijk deze mythe is!

Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert?

Twee voorbeelden
- Namens uw bedrijf gaat u een presentatie houden om een belangrijk project binnen te halen. Enkele dagen vantevoren hoort u dat u maar 4 luisteraars krijgt. U heeft inmiddels uw presentatie al voorbereid in uw computer.
- U wordt uitgenodigd om tijdens een branchebijeenkomst te vertellen over uw succes als verkoopmedewerker. Er zijn meer dan 120 deelnemers … u bereidt uw presentatie van 40 minuten voor … en op de dag zelf merkt u hoe het programma uitloopt, en u krijgt het verzoek om korter te presenteren.

Tips om u te helpen flexibel te zijn

  • Onthoud dat ú presenteert en verkóópt, niet wat u projecteert.
    Tip: zorg ervoor dat u géén 'hulpmiddel' wordt tot uw scherm en geprojecteerde plaatjes.
  • Besef dat u de enige bent die weet wat u weglaat, overslaat of verzuimt om te vertellen of te laten zien.
    Tip: leer hoe u het gewenste plaatje op het scherm krijgt, door het intikken van alleen het nummer van dat plaatje (zoeken door alle plaatjes komt onprofessioneel over).
  • Maak een uitdraai van alle plaatjes, met hun nummering, en plaats deze naast uw computer. Zo kunt u snel het nummer van het gewenste plaatje vinden en bent u dus flexibeler.
  • Besluit in plaats van 'alles' over het onderwerp te vertellen, alleen die aspecten te selecteren die de luisteraar nodig heeft om z'n beslissing of de door u gewenste actie te nemen.
    Tip: het helpt wanneer u de boodschap als rode draad neemt, in plaats van de schijnbare logische structuur.
  • Sta stil bij het feit dat uw luisteraars krijgen te zien en horen wat u op dát moment geeft.
    Tip: laat daarom de 'logische volgorde' weg, en concentreer u op de conclusie die u wilt dat ze trekken.
  • Uw stilte zet uw woorden kracht bij. Durf stiltes te laten vallen nadat u iets belangrijks heeft gezegd. Vaak, dus!
    Tip: doe hetzelfde met wat u projecteert – geef uw luisteraars de rust van af en toe niets te projecteren.
  • Wanneer u iets projecteert, dáár gaat de aandacht naar toe.
    Tip: gebruik (met mate) de opbouwfuncties van uw programma om beter te doseren wat u projecteert.
  • Vertel de luisteraars wat ze 'zo meteen' gaan zien (introduceer het plaatje), laat het zien in stilte en hervat uw verhaal.
    Tip: bij ook het afronden van wat ze hebben gezien, kunt u deze zo waardevolle herhaling inbouwen.
  • Plaats altijd uw computer zodat u kunt zien wat op het grote scherm komt, door op uw kleine scherm te kijken terwijl u in de richting van uw luisteraars kijkt.
    Tip: kijk nooit naar het grote scherm; houd uw oogcontact en aandacht voor uw luisteraars.
  • Door de boodschap als rode draad te nemen, en door snel uw plaatjes te kunnen selecteren, kunt u altijd binnen uw tijd blijven.
    Tip: op tijd stoppen toont respect voor een volgende spreker en voor de tijd van uw luisteraars, en ondersteunt uw uitstraling van deskundigheid.
  • Gebruik een eenvoudige opbouw van uw verhaal. Verdeel uw onderwerp in drie, bijvoorbeeld: de situatie in het verleden, hoe de zaken nu zijn, waar gaan we naar toe. Of: de actuele marktsituatie, verschillende scenario's, het aanbevolen scenario.
    Tip: pas uw visuele hulpmiddelen aan zodat ze deze onderwerpen en de gewenste boodschap makkelijk ondersteunen.
  • De overstap van logische volgorde naar boodschap als rode draad is onwennig. Beschouw de boodschap als de enige conclusie die de luisteraars mogen trekken na het meemaken van de presentatie.
    Tip: formuleer van tevoren de boodschap in de woorden van een luisteraar als antwoord op de vraag: Waar ging het over? of Wat heb je er aan gehad?
  • Wanneer alle andere sprekers met de computer en beamer werken, en zeker wanneer ze van andere bedrijven komen, durf u te onderscheiden door juist met andere middelen te presenteren, zoals met de overheadprojector, flipover of 'gewoon' alleen met uzelf.
    Tip: ú bent uw allerbeste en meest flexibele hulpmiddel.

Originaliteit
De Deense schrijver en filosoof, Søren Kierkegaard, schreef ooit: Iedereen is als origineel geboren, maar de meeste mensen sterven als kopie. Kijk naar hoe o-zoveel-sprekers een hulpmiddel zijn geworden tot wat ze projecteren, en u wéét dat dit citaat waar is!

Tip
Overwin de onwennigheid van deze tips om met meer levendigheid en contact met uw luisteraars te presenteren, en om uw oorspronkelijkheid te bevestigen.

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 4,0
(3 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Koen Bekkers |  http://www.m62.net

m62 Visualcommunications is “de” specialist in de wereld op vlak van efficiënte en effectieve presentaties en het trainen en begeleiden van de sprekers. De benadering van presentaties door m62 is revolutionair, verhelderend en tezelfdertijd logisch. Ze is o.a. gebaseerd op uitgebreid empirisch en psychologisch onderzoek. De presentaties van m62 zijn aantrekkelijk, indrukwekkend en worden 3 tot 4 maal beter herinnerd dan de doorsnee presentaties (die in de meeste bedrijven en organisaties stiefmoederlijk worden behandeld). Op die manier helpen ze uw opportuniteiten en objectieven maximaliseren (of het nu over verkopen gaat of het overbrengen van ideeën en concepten).

Michel Breuker

Verrukkelijk om te lezen dat de schrijver van het stuk juist de performance van de persoon zelf stimuleert!
Koen probeert er alleen maar een reclame slaatje uit te slaan en dat zegt veel over hem en zijn bedrijf. Prutser!

Koen Bekkers

Zeer eigenaardige reactie. Mijn opzet was enkel de mensen te laten kennismaken met een aantal nieuwe inzichten op vlak van het geven van effectieve presentaties die echt het verschil maken (vergeef me mijn enthousiasme) en die aansluiten bij het zeer interessante artikel. Op onze website staan een aantal interessante tips (GRATIS) die ze hiervoor kunnen gebruiken om aldus hun persoonlijk skill set uit te breiden. Ik ben niet zo naïef om te denken dat ik hiermee nieuwe zaken zal doen. Hiervoor gebruiken wij, surprise, surprise, andere kanalen. Nu indien deze reacties niet op "Verkopersonline" mogen terechtkomen, verneem ik dit graag.
Met vriendelijke groeten,
Koen

David Bloch

Ik deel Michels reactie op Koens commentaar. Zelfs Koens reactie op Michels reactie versterkt de kritiek op z'n 'verkopactiviteit'.
Tegelijkertijd is het bijzonder waardevol om te kijken naar Koens site ... simpelweg om andere inzichten te krijgen.
Ja, er zijn veel creatieve PP-presentaties, EN mijn punt blijft dat de spreker o-zo-vaak maar een hulpmiddel tot z'n hulpmiddelen wordt.
Dag in, dag uit ondersteun ik sprekers in het loskomen van het scherm om in contact te komen met hun luisteraars. Vaak een klus die vergt grote stappen in de persoonlijke ontwikkeling van de spreker.
Michel, dank voor jouw warme woorden en waardering!
Koen, overweeg om 'mensen' alleen te gebruiken wanneer je vergelijkt met computers of dieren; 'mensen' is onpersoonlijk . Woorden als 'luisteraars', 'sprekers', 'medewerkers', 'lezers', 'klanten' zijn persoonlijk, en duidelijk. Ook je woordkeuze is een presentatie!
Keep reading, there's lots more!

DAVID
www.perfectpresentation.nl

Sjoerd

Wat je ook van de reacties op dit artikel vindt, Koen heeft het in ieder geval voor elkaar gekregen om de lezer naar zijn website te krijgen... (in ieder geval David en ondergetekende).

Het artikel, en overigens ook de visie die m62 erop nahoudt, spreekt absoluut tot de verbeelding. Te vaak zitten we onze tijd te verdoen, en die van onze toehoorders, met saaie 'voor- en meeleessessies' die begeleidt worden door tekst op powerpointslides. Ik reken mijzelf nog altijd rijk met de training die ik heb mogen volgen op het gebied van presentatietechnieken. Het heeft me enorm geholpen om los te komen van de dwangmatige verbintenis die je als spreker meent te moeten hebben met de laptop en met powerpoint in het bijzonder.

Een handige ezelsbrug die ik gebruik om mijzelf te dwingen niet te verzanden in een 'voor- en meeleessessie' is om eerst alles wat je wilt vertellen in een powerpoint te zetten (tekst), deze tekst vervolgens kopiëren naar de handoutsectie in Powerpoint, om vervolgens de juiste visuals bij je verhaal te plaatsen. Het lijkt een omweg (en feitelijk is het dat ook), het helpt me echter om gestructureerd m'n verhaal op inhoud op te bouwen en daaromheen de visuals, TER ONDERSTEUNING, een plaats te geven in de presentatie. Powerpointslides worden dan ook automatisch ondergeschikt aan je verhaal en de wijze waarop je dit verteld, de inhoud was immers de start van de bouw van de presentatie.

En dan nog behoeven presentaties (ook de mijne!) altijd een kritische review om kracht en effectiviteit ervan te verbeteren. De kracht van een presentatie (en zo ook voor een brief/mail etc) in het 'weglaten/weghalen'.

Mijn ervaring is dat het niet heel veel moeite kost om boven het 'gemiddelde' uit et steken met een presentatie. En dat heeft, helaas helaas, heel veel te maken met het gemiddelde niveau van presenteren in Nederland.

Dus...nog bergen werk te verzetten, David ! :-)

Hartelijke groet,
Sjoerd

D

Sjoerd, wat fijn dat je zo diep 'spit' in het archief!
Ik waardeer in het bijzonder zowel je relativerende opmerkingen als de tips die je geeft die voor JOU werken.
Ja, er IS inderdaad nog veel te doen.
Overweeg wel als luisteraar om 'verkeerde' presentaties te verlaten. Neem de handout mee, ga rustig een kopje koffie drinken terwijl je deze doorneemt, en ga terug de zaal in wanneer je applaus (!) hoort ... Als meer luisteraars dit gedrag zouden vertonen dan vermoed ik dat er snel verandering zou komen in de kwaliteit van de presentaties!

Hartegroet,

DAVID

pierre

Ik vind zeer goede tips op www.powerpoint-presentation-power.com

Dank je, Pierre, voor deze waardevolle tip - ideaal voor degenen die er echt een studie van willen maken.

Mijn korte, overzichtelijke, praktijkgerichte tips zijn er voor de lezer die geen tijd noch belangstelling heeft om 'te studeren', maar die wél snel en doeltreffend zijn presentatie wil verbeteren.

Voor ieder wat wils!

En, 'de lezing leeft voort'.
Gisteren heb ik bij een business club in Doetinchem de topman van een verzekeringsmaatschappij meegemaakt die 18 slides (zelfs met opbouw) heeft doorgejast in amper 8 minuten.
Hij begon met zichzelf en zijn bedrijf, hij vertelde over zijn bedrijf en hij eindigt bij zijn bedrijf en met een lading clichés zoals 'dank u voor uw aandacht'.
Hoerah - nog meer koren op mijn molen!

Hartegroet,

DAVID


Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..