Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Het managen van een verkoopteam is eigenlijk het managen van mentaliteit. Want instelling, motivatie en mentaliteit bepalen in belangrijke mate het succes van een verkoper. Hoe gaat dat begeleidingsproces in z'n werk?

Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement

Vanuit de praktijk zijn er legio voorbeelden aan te halen waarbij vakkundige verkopers toch ten onder gingen omdat één van deze drie pijlers:
  • instelling 
  • motivatie
  • mentaliteit 

niet in overeenstemming was met de visie en missie van de organisatie. De verkoopleider van vandaag heeft daarom de taak om hier goed op te coachen en daar waar nodig tijdig bij te sturen.

Mentaliteit is de basis voor het eindresultaat dat de verkoper wil bereiken.

Een sterke basis
De basis zal dus absoluut goed moeten zijn om tot een optimaal bereik te kunnen komen. Als de juiste mentaliteit bij een verkoper niet aanwezig is, zal zijn output ook minimaal zijn.
Met regelmaat dienen er dan ook goede inhoudelijke gesprekken, zoals werkbesprekingen en functioneringsgesprekken tussen verkoopleider en verkoper plaats te vinden om een inzicht in de mentaliteit aan het licht te brengen en te controleren. Vervolgens moeten coaching op de aandachtspunten die verbetering behoeven en coaching op de positieve eigenschappen een centrale rol te spelen in de taak die de salesmanager heeft om zijn mensen aan te sturen.

Begeleiding: continu proces
Dit is een continu proces en zeker in deze woelige tijden waarin de klant steeds meer een eisende rol gaat spelen ten aanzien van zijn toeleveranciers. Tijden veranderen constant en de moderne verkoper moet daar op inspelen, zich aanpassen en open staan voor de veranderingsprocessen. En dat is niet automatisch voor iedereen weggelegd. Er zijn nu eenmaal grote verschillen tussen de motivatie van jonge en startende verkopers en die van de gevestigde oude garde.
Ook tussentijdse veranderingen in de eigen organisatie of de markt waarin men zich beweegt, én de persoonlijke en privé-omstandigheden van de verkoopmedewerker hebben invloed op mentaliteitsveranderingen.

Vandaar dat het steeds belangrijker wordt de motivatie en de mentaliteit van ieder teamlid te controleren.

Het 'gunnen'  van orders
Het 'gunnen' van orders is en blijft nog altijd het belangrijkste aspect waar het in de verkoop om gaat. Ondanks alle maatschappelijke veranderingen en technologische ontwikkelingen blijft dit proces - al sinds de middeleeuwen – het cruciale middelpunt van het verkoopproces. Ook de komende decennia zal het een basisfenomeen blijven. Domweg omdat dit het menselijke aspect is binnen de natuurwetten van de verkoop. Daar verandert geen enkele hype of ander modeverschijnsel ook maar iets aan, het is gewoon de commerciële cultuur.
Dit mag nimmer uit het oog verloren worden. Want hoe goed uw product of dienst ook is, hoe goed het bij uw afnemer past ter invulling van zijn wensen en behoeften:

... de opdracht zal door de klant altijd aan de verkoper worden 'gegund'.

Als dus de stijl, performance en werkwijze of – populair gezegd – de 'kop' van de verkoper de klant niet aanstaat, worden er geen zaken gedaan. Het vertrouwen dwingen wij af, dat weten we maar al te goed. Dat vereist dus in eerste instantie de juiste instelling, motivatie en vooral mentaliteit.

Tip
Het bedrijfsleven wordt geacht adequaat in te spelen op veranderingsprocessen en bij te sturen daar waar nodig is. Aanpassing aan de moderne tijd noemen we dat.
Het managen van mentaliteit zal dus hoog op de prioriteitenlijst moeten staan van iedere moderne verkoopleider en directeur.

Herman Meijer
ORAVI

Herman  Meijer

Herman Meijer

Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,7
(13 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hans Peeters

Naar mijn bescheiden mening zijn instelling, motivatie en mentaliteit in belangrijke mate karaktereigenschappen. Deze maken als het ware deel uit van de hardware van een persoon. Ze zijn wel (enigszins) te verbeteren en bij te sturen, maar als ze fundamenteel niet aanwezig zijn dan wordt het niks. Managen van instelling, motivatie en mentaliteit in functie van het kaf van het koren scheiden, daar geloof ik in. Het managen van deze eigenschappen in functie van 'aanleren' daar geloof ik niet zo in.

Erik Hollander |  http://www.freelance-verkoper.nl

De beste prestaties worden inderdaad geleverd als de gunbaarheid optimaal is. Dit hangt sterk samen met de uitstraling en het enthousiasme dat de verkoper heeft. Mijn ervaring leert dat deze gunbaarheid het beste is als de verkoper in een bedrijf werkt waar de gehele bedrijfscultuur positief en opbouwend is. Hierdoor straalt een verkoper sneller vertrouwen en zekerheid uit. Het is fijn om opgevangen te worden door je team binnen als je buiten de klappen soms moet opvangen! Dit motiveert enorm en geeft nieuwe energie.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..