Personal Branding: wat is het en wat is het belang ervan?
Dit artikel is bedoeld voor verkopers van diensten, waarbij de mensen die de dienst verlenen een belangrijk deel van het merk zijn. Voor hen is een goede Personal Branding essentieel voor succes in de verkoop. 
Mensen die een goede Personal Branding hebben neergezet, hebben duidelijke en goede antwoorden op de volgende vragen. Wat is het belang van Personal Branding?
De essenties van een goede Personal Branding 1. Ik heb een duidelijk doel waar ik naar toe ga (missie 1)
2. Ik heb een duidelijk doel waar het bedrijf naar toe gaat (missie 2)
3. Ik ken de positieve en negatieve elementen van mijn karakter (persoonlijkheid) goed en ik weet hoe ik ze optimaal moet inzetten als ik de dienst verkoop.
4. Ik ken de negatieve elementen van mijn karakter (persoonlijkheid) goed. Ik weet wat de valkuilen zijn en weet die te vermijden.
5. Ik weet waar ik echt goed in ben (waar ik een 10 scoor) (en ik heb ze opgeschreven) en ik weet hoe deze competenties extra waarde toevoegen aan het leven/ het werk/ de problemen van anderen.
6. Ik weet wie mijn doelgroep precies is.
7. Ik ben me zeer bewust van hun concrete behoefte.
8. Ik weet ook waar hun onbewuste behoeftes liggen en hoe ik die open kan leggen.
9. Ik dring mijn product/ dienst niet op aan de klant, maar ik inspireer anderen zodat ze als vanzelf aan me gaan denken als ze onze dienst nodig hebben
10. Ik weet hoe ik anderen eager kan maken om meer van mij en van mijn business te weten te komen.
De taal van de klanten spreken Nummer 10 is erg belangrijk omdat dat betekent dat u in staat bent om zó te communiceren dat u 'de taal van uw klanten spreekt' én u in staat bent om als een magneet te gaan functioneren. Klanten worden getriggerd om contact met u op te nemen. Dat betekent dat u werkelijk goed kunt communiceren (op meta-niveau). U bent empatisch en u luistert goed om de ander te begrijpen en niet om het juiste moment te vinden om u (standaard) antwoord over te brengen.
De IK-formule Door deze vragen goed te beantwoorden, creëert u als persoon extra 'energie' en dat creëert weer waarde voor u als Personal brand. Remco Claassen en Mayta Braun hebben hier een formule voor neergezet in hun boek IK (gezond egocentrisme / meer effectiviteit). De formule is: E = MC2 (Energy = Mission x Character x Competence)
Tip U kunt niet alles tegelijk. Dus moet u zich afvragen: waaraan ga ik eerst werken om meer energie te krijgen. Aan mijn missie (persoonlijk of zakelijk)? Aan mijn karakter? Aan mijn vaardigheden? Of aan het verkrijgen van inzicht in (de behoeften van) mijn doelgroep?
Richard van Houten Bluetree
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|