De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties

Ziet u tegen de presentatie op? Dat is niet meer nodig. Als u effectief wilt presenteren, is het belangrijk dat u de drie ingrediënten gebruikt die we hier behandelen. Het eenvoudige begrip InfMotEnt helpt u dit te onthouden.

De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties

Everybody gets so much information all day long that they lose their common sense.
Gertrude Stein

We are drowning in information, while we are thirsting for knowledge.
John Naisbitt

Inf = Informeren
U wilt bepaalde informatie overdragen. Maar hoeveel informatie kunt u in de beschikbare tijd en ruimte presenteren en hoeveel kunnen uw luisteraars opnemen in die tijd? Als u alleen (nieuwe) informatie verstrekt is dat géén communicatie. Ook is het ene tijdstip van de dag geschikter dan het ander. De bekende 'dip' na de lunch treft velen – misschien ook u?

Een eenvoudige vuistregel is:

Onder optimale omstandigheden kunt u 70% oude en 30% nieuwe informatie kwijt.

U zult zelf moeten aanvoelen wat oude en wat nieuwe informatie is, want wat Piet al lang weet is voor Jan een openbaring.
Oude informatie is alles wat u als bekend veronderstelt: anekdotes, vergelijkingen en vragen aan uw luisteraars. Nieuwe informatie houdt in: onthullende feiten, statistieken en het bekendmaken van recente beleidsbeslissingen. Voorbeeld, wanneer u vakliteratuur leest, leest het makkelijk juist omdát u al zoveel weet. Oude, bekende, 'verteerbare' informatie is de onontbeerlijke verpakking van de nieuwe informatie.

 Uw primaire taak is net voldoende informatie te gebruiken als verpakking om die ene essentiële boodschap over te dragen.

Informatie is er nooit alleen om de informatie! In een zakelijke omgeving houdt u géén hoorcollege!

Mot = Motiveren
Stel, u presenteert uw oplossingen voor een bepaald probleem bij uw klant. U weet dat het traject uitgekiend is en past bij de organisatie van de klant. U weet het, maar hij, zijn team en zijn collega's moeten het nog weten. Uw taak is de belangstelling en overname van uw aanbieding te motiveren. Tenslotte komt het vaak voor dat uw luisteraars hun uiteindelijke overtuiging op hun beurt moeten overdragen aan anderen!

Vraag: is het mogelijk een ander te motiveren alléén met woorden? Alléén met rationele argumenten? Zeg nee. (Want als u ja zegt dan zou niemand meer te zwaar zijn, roken, of de snelheidslimiet overschrijden!) Beschouw motiveren als synoniem van enthousiasmeren. Als u werkelijk achter uw producten, uw werk, uw bedrijf ... uzelf ... staat, en u straalt dit uit, dan maakt u de nodige indruk op uw doelgroep. Dán communiceert u via uw natuurlijke energie en dynamiek, die de werkelijke dragers zijn van uw boodschap.

Ent = Entertainen
Entertainen is meer dan u denkt. Uw glimlach is entertainment, net als uw belangstelling en aandacht voor de luisteraar. Voorbeelden van entertainen:

  • Bij de deur staan om uw luisteraars te verwelkomen in plaats van dat u zich achter een lessenaar, presentatietafel of elektronica verschuilt.
  • Vrolijk uw presentatieruimte op met posters en foto's aan de muren.
  • Draai een vrolijk muziekje terwijl de luisteraars de zaal binnenlopen.
  • Durf afstand te nemen van een opleesverhaal en tekst die u projecteert.
  • Vervang tekst door plaatjes, foto's en symbolen.
  • Vertel een anekdote in plaats van alleen maar feitelijkheden.
  • Maak meer contact met uw luisteraars, zowel verbaal als non-verbaal.
  • En als u ooit een formele podiumpresentatie gaat houden, meng u onder de seminargangers in plaats van gezellige praatjes te maken met andere sprekers of de dagvoorzitter.


Entertainen betekent een brede kijk op de algemene verpakking. Het is het aankleden, het leuk maken van de presentatie. Het is uiteraard ook humor, in de breedste zin van het woord. (Vermijd wel het 'zomaar' vertellen van moppen.)

Op naar anders presenteren
Na het lezen van deze uitleg, kunt u zien waarin uw presentatie tekort schiet. Als uw presentatie uitsluitend om informatie gaat, kunt u beter de gegevens verspreiden op papier of digitaal. U herkent vast de professionele motivationele sprekers die met een behoorlijke hoeveelheid energie en taalkwinkslagen hun luisteraars weten te bereiken. En, zoals u weet, er zijn ook professionele entertainers.

Tip
Uw taak als spreker in een zakelijke omgeving is een juist beeld van u, uw bedrijf en uw producten neer te zetten als een geloofwaardig kader voor uw eenvoudige boodschap over kwaliteit, oplossingen, vooruitgang, winst en ... wat er dan ook belangrijk is en leeft op dat moment bij uw luisteraars!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Succes in de Verkoop
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(56 stemmen)
Reacties

Foppe Slotegraaf

De inhoud van het artikel komt overeen met de praktijk. Ik herken de meeste punten die onder "Entertainen" zijn opgenomen. Gisteravond nog een presentatie bijgewoond over de "Business". De spreker haalde in zijn boeiende presentatie allemaal praktijkvoorbeelden aan om vervolgens af te sluiten met de woorden maar zo moet het juist niet om vervolgens te vertellen hoe het wel zou moeten.
Samengevat een juiste mix van praktisch entertainen.
Overigens als een boeiende presentatie niet door de "juiste" spreker wordt gepresenteerd dan komt de boodschap ook niet (volledig) over.

Jan Reijnders

Goed artikel. Heb dinsdagavond nog een lezing bijgewoond van Adjiej Bakas, een trendwatcher. Hij bracht in de praktijk wat hierboven beschreven staat aan een zaal gevuld met leden van de Rabobank De Kempen West: een heel gemelleerd gezelschap dus dat nog lang napraatte over zijn lezing. Als leraar weet ik dat je bovenstaande punten ook in de praktijk moet brengen, wil je de studenten boeien. Laat eens die eeuwige powerpoint eens los en breng een onderwerp weer eens a.d.h.v. flapovers o.i.d. en laat je gehoor "ïets"doen: betrek ze bij hetgeen je wilt bereiken.

Inderdaad, Powerpoint is een vaak misbruikte tool bij presentaties. Te veel tekst op één slide, slechte structuur, klakkeloos aflezen... het zijn maar een paar van de vele fouten die vaak voorkomen bij het presenteren met powerpoint.

Alfred

De link naar de site is een beetje stuk, moet .nl zijn ipv .dk?

Persoonlijk vind ik deze ook wel een mooie over powerpoint: http://www.slideshare.net/jessedee/you-suck-at-powerpoint


Opeens zie ik veel reacties hier die NIEUW voor me zijn.
Foppe, Jan en Lieven bevestigen duidelijk mijn kijk op het misbruik van presentatiesoftware.

Dank aan Alfred: ik heb de Redactie op de hoogte gesteld van dit foutje.
Inderdaad, mijn hoofdsite is
WWW.PERFECTPRESENTATION.NL

En ja, Alfred, dank voor je link - heel eenvoudig, verfrissend en duidelijk.
HELAAS ... het is net als met alle bordjes met de woorden 'Hier geen hondenpoep' - de honden lezen niet, de eigenaren ZEKER niet!
En de kern van het probleem ligt veel, veel dieper.
Wist je dat KINDEREN worden geleerd op school om van hun PP-plaatjes te lezen!!??

Fernand Daemers

Hopelijk wordt dit artikel gelezen door allen die ooit presentaties gaven, nog geven of ooit zullen geven. Het zal ons de "crap" en de verveling besparen.

Kan ik helpen met deze 3 bijkomende tips?

1. Know the stuffed

2. Know your stuff

3. Don't overstuff


Heerlijk, Fernand, om zowel je WAARDERING te lezen als een (voor mij) heel nieuwe uitdrukking!
Deze ga ik zeker gebruiken. Dank hiervoor!

yvonne stoevelaar |  http://www.colorsofyourheart.nl

Leuk artikel, prettig om te lezen. En ook hier geldt: een aantal punten wist ik al en een aantal punten leuk om op geattendeerd te worden.Zeker de mensen bij de ingang ontvangen....het komt bij mij nog wel eens voor dat ik nog aan het voorbereiden ben met beamer en laptop terwijl de vroegkomers al binnenkomen. Dit geeft altijd een wat opgejaagd gevoel. Ik ga zeker proberen klaar te staan om de deelnemers te verwelkomen!


Dank je, Yvonne, voor je warme reactie op het artikel - én je openhartigheid wat betreft jouw eigen aandachtspunt.
Zo ervaar ik zelf de stukken op deze site: prima her-INNER-ingen met altijd de nodige nuttige extraatjes.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..