De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties
Ziet u tegen de presentatie op? Dat is niet meer nodig. Als u effectief wilt presenteren, is het belangrijk dat u de drie ingrediënten gebruikt die we hier behandelen. Het eenvoudige begrip InfMotEnt helpt u dit te onthouden.
Everybody gets so much information all day long that they lose their common sense. Gertrude Stein
We are drowning in information, while we are thirsting for knowledge. John Naisbitt
Inf = Informeren U wilt bepaalde informatie overdragen. Maar hoeveel informatie kunt u in de beschikbare tijd en ruimte presenteren en hoeveel kunnen uw luisteraars opnemen in die tijd? Als u alleen (nieuwe) informatie verstrekt is dat géén communicatie. Ook is het ene tijdstip van de dag geschikter dan het ander. De bekende 'dip' na de lunch treft velen – misschien ook u?
Een eenvoudige vuistregel is:
► Onder optimale omstandigheden kunt u 70% oude en 30% nieuwe informatie kwijt.
U zult zelf moeten aanvoelen wat oude en wat nieuwe informatie is, want wat Piet al lang weet is voor Jan een openbaring. Oude informatie is alles wat u als bekend veronderstelt: anekdotes, vergelijkingen en vragen aan uw luisteraars. Nieuwe informatie houdt in: onthullende feiten, statistieken en het bekendmaken van recente beleidsbeslissingen. Voorbeeld, wanneer u vakliteratuur leest, leest het makkelijk juist omdát u al zoveel weet. Oude, bekende, 'verteerbare' informatie is de onontbeerlijke verpakking van de nieuwe informatie.
► Uw primaire taak is net voldoende informatie te gebruiken als verpakking om die ene essentiële boodschap over te dragen.
Informatie is er nooit alleen om de informatie! In een zakelijke omgeving houdt u géén hoorcollege!
Mot = Motiveren Stel, u presenteert uw oplossingen voor een bepaald probleem bij uw klant. U weet dat het traject uitgekiend is en past bij de organisatie van de klant. U weet het, maar hij, zijn team en zijn collega's moeten het nog weten. Uw taak is de belangstelling en overname van uw aanbieding te motiveren. Tenslotte komt het vaak voor dat uw luisteraars hun uiteindelijke overtuiging op hun beurt moeten overdragen aan anderen!
Vraag: is het mogelijk een ander te motiveren alléén met woorden? Alléén met rationele argumenten? Zeg nee. (Want als u ja zegt dan zou niemand meer te zwaar zijn, roken, of de snelheidslimiet overschrijden!) Beschouw motiveren als synoniem van enthousiasmeren. Als u werkelijk achter uw producten, uw werk, uw bedrijf ... uzelf ... staat, en u straalt dit uit, dan maakt u de nodige indruk op uw doelgroep. Dán communiceert u via uw natuurlijke energie en dynamiek, die de werkelijke dragers zijn van uw boodschap.
Ent = Entertainen Entertainen is meer dan u denkt. Uw glimlach is entertainment, net als uw belangstelling en aandacht voor de luisteraar. Voorbeelden van entertainen: - Bij de deur staan om uw luisteraars te verwelkomen in plaats van dat u zich achter een lessenaar, presentatietafel of elektronica verschuilt.
- Vrolijk uw presentatieruimte op met posters en foto's aan de muren.
- Draai een vrolijk muziekje terwijl de luisteraars de zaal binnenlopen.
- Durf afstand te nemen van een opleesverhaal en tekst die u projecteert.
- Vervang tekst door plaatjes, foto's en symbolen.
- Vertel een anekdote in plaats van alleen maar feitelijkheden.
- Maak meer contact met uw luisteraars, zowel verbaal als non-verbaal.
- En als u ooit een formele podiumpresentatie gaat houden, meng u onder de seminargangers in plaats van gezellige praatjes te maken met andere sprekers of de dagvoorzitter.
► Entertainen betekent een brede kijk op de algemene verpakking. Het is het aankleden, het leuk maken van de presentatie. Het is uiteraard ook humor, in de breedste zin van het woord. (Vermijd wel het 'zomaar' vertellen van moppen.)
Op naar anders presenteren Na het lezen van deze uitleg, kunt u zien waarin uw presentatie tekort schiet. Als uw presentatie uitsluitend om informatie gaat, kunt u beter de gegevens verspreiden op papier of digitaal. U herkent vast de professionele motivationele sprekers die met een behoorlijke hoeveelheid energie en taalkwinkslagen hun luisteraars weten te bereiken. En, zoals u weet, er zijn ook professionele entertainers.
Tip Uw taak als spreker in een zakelijke omgeving is een juist beeld van u, uw bedrijf en uw producten neer te zetten als een geloofwaardig kader voor uw eenvoudige boodschap over kwaliteit, oplossingen, vooruitgang, winst en ... wat er dan ook belangrijk is en leeft op dat moment bij uw luisteraars!
David Bloch Perfect Presentation
David Bloch
|
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
|
|