Creëer a-ha! momenten

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Op een positieve manier in de gedachte van de klant achterblijven. Dat is uw opdracht. Hoe dan?

Creëer a-ha! momenten

Het gaat tegenwoordig niet meer om push maar om pull. Uw opdracht is: niet uzelf en uw product door de strot van de klant duwen, maar zodanig met de klant communiceren dat hij met plezier terugdenkt aan het contact met u. 
Op deze manier komt u vanzelf bovendrijven op het moment dat de klant u of uw dienst nodig heeft.

Een verkoopregel zegt dat u pas iets aan iemand kunt verkopen als er zeven contactmomenten zijn geweest tussen u en de prospect. Dat kan bijvoorbeeld zijn een bezoek, een e-mail, een brief, een brochure of een telefoontje.

Het a-ha! gevoel
Een (nog steeds) veelgemaakte fout is dat de verkoper denkt dat zijn werk gedaan is als de brochure is achtergelaten of als het bezoek weer gepleegd is. Het gaat echter niet alleen om contact als zodanig - het contact is pas effectief geweest als de ander een 'a-ha!' gevoel heeft overgehouden na een contact met u of uw informatie.

Dat a-ha! moment creëert u als u een bijdrage levert aan de doelstelling van de gesprekspartner.

Bent u in staat om hem te helpen zijn omzetdoelstellingen te realiseren? Heeft u de ander geïnspireerd of geënthousiasmeerd tijdens uw bezoek? Heeft u ervoor gezorgd dat de dag van de ander er beter op geworden is omdat u contact hebt gemaakt?

Kort gezegd: levert u energie of kost u energie?

Negenennegentig procent van de verkopers zal zeggen: Ik lever energie!, maar weet wel dat een energieke babbel van een verkoper toch vaak energie van de ander kost.

Case
Stel: een evenementorganisatie is op zoek naar een spreker om op te treden tijdens een netwerkbijeenkomst die door hen wordt georganiseerd. Stel: u wordt gevraagd om daar te praten over uw succesvolle aanpak als verkoper/netwerker. Als tegenprestatie mag u tijdens de bijeenkomst werven voor uw eigen klanten.
Wat doet u? Gewoon wachten tot u mag spreken? Natuurlijk niet!

Creëer meer contactmomenten met de organisator.

Denk mee met inspirerende en prikkelende one-liners die gebruikt worden om ondernemers naar het evenement te trekken. Zo is het evenement succesvol voor de organisator, maar zeker ook weer voor u. En het evenementenbureau weet u weer te vinden de volgende keer.

Tip
Let op: elk bezoek van u moet de klant verder helpen in het realiseren van zíjn doelstellingen. Elk bezoek of contact moet voor de ander een bevestiging zijn dat u voor hem nuttig bent als persoon.

Richard van Houten
Bluetree

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(9 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..