Monoloog in plaats van dialoog

Merkt u dat u bij de klant vaak tegen een muur opbotst? Oorzaak: u start een monoloog in plaats van een dialoog. 

Monoloog in plaats van dialoog

Wanneer u via de telefoon contact opneemt met een klant, kunt u twee dingen bereiken: interesse of weerstand.
Een dialoog of een monoloog. 
Wanneer u begint met een monoloog en u dus uitsluitend op uzelf richt in plaats van op de ander haakt bijna iedereen af. 
 
Drie korte tips te voorkomen dat de klant afhaakt

Begin met de ander

Zeg niet: U spreekt met Jan van ABC bv, maar vraag: Spreek ik met Pierre van DEF bv? Erken de ander vanaf het eerste moment!

Spreek steeds in termen van een persoonlijke waarde voor uw klant

Voorbeeld. Zeg niet: Wij brengen een nieuw product uit dat onze klant helpt om..., maar: Toen ik dit hoorde dacht ik direct aan u. Voor uw organisatie zou dit een belangrijk voordeel kunnen betekenen.

Spreek steeds over eindresultaten en concrete ervaringen

Dit kunt u het best doen in beelden. Zeg niet: U kan zo tot 1000 euro besparen. Maar wel: Hoe zou het zijn als u zo een extra budget van 1000 euro zou kunnen besteden aan de verbetering van... Zou dat uw werk niet vergemakkelijken?

Tip
Ieder klantencontact moet gericht zijn op het betrekken van de ander bij het gesprek. Daarom: dialoog in plaats van monoloog.

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,4
(10 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..