'Let maar niet op de rommel'

'Let maar niet op de rommel', zei de manager terwijl hij mij uitnodigde om z'n kantoor binnen te gaan. En hij had geen woord te veel gezegd...

'Let maar niet op de rommel'

Bij de receptie waar hij me kwam ophalen was het al 'n rommeltje, maar de ellende op z'n bureau en vergadertafel sloeg werkelijk alles. Om nog maar te zwijgen van de hoeken van zijn kamer die je door de daar 'tijdelijk' gestalde ordners niet meer zag.

Rommelig, ongeorganiseerd en chaotisch
Nu weet ik niet hoe dat u vergaat, maar als iemand mij vraagt om 'niet op de rommel te letten' heb ik er juist heel veel aandacht voor. Dan zie ik dingen die ik zonder die waarschuwing waarschijnlijk helemaal niet gezien zou hebben. Maar dit was anders. Ook zonder vooraankondiging zou mijn eerste indruk er een geweest zijn van rommelig, ongeorganiseerd en chaotisch.

Ik vroeg langs m'n neus weg of hij weleens gedacht had aan een cursus time management. Dat had hij zeker ooit overwogen, maar daar had hij eenvoudigweg nooit tijd voor. Ik knikte alsof ik het begreep en moest denken aan de houthakker die zich met een botte bijl een slag in de rondte staat te zweten om een hoge reus te vellen. Als een voorbijganger hem vraagt of het zo langzamerhand geen tijd wordt om die botte bijl te slijpen voegt hij hem wat pissig toe Man, daar heb ik helemaal geen tijd voor! Weet je wel hoeveel bomen ik vandaag nog moet?

Buitenkant en binnenkant
De buitenkant van uw bedrijf, uw medewerkers, uw wagenpark, uw producten of diensten zegt heel veel over de binnenkant. Althans, klanten hebben geleerd dat dat heel vaak opgaat. Als u in een vliegtuigstoel gaat zitten waarvan de bekleding gescheurd is en u voelt plotseling dat uw armleuning wel heel erg los zit, dan kijkt u toch eens met een schuin oog naar buiten. Zouden die vleugels vaster zitten? En als u een onderzoeksrapport onder ogen krijgt met veel spelfouten vraagt u zich automatisch af hoe zorgvuldig dat onderzoek zelf is uitgevoerd?

Ik stond eens in Den Bosch voor een stoplicht te wachten achter een klein bestelbusje dat er buitengewoon smerig uitzag. Nu zie je wel meer ongewassen auto's en bussen, maar mijn aandacht werd getrokken door de grote letters die iemand met veel gevoel voor humor met z'n wijsvinger achterop de bus had gekalkt: Was mijn salaris maar zo vet! Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zag dat het een bestelbusje van een industriële wasserij was. De conclusie was voor mij zonneklaar: de lakens en slopen van dat bedrijf konden onmogelijk schoon zijn.

Uw eigen kantoor
De buitenkant zegt veel, zo niet alles, over de binnenkant. Als u dus op zoek gaat naar nieuwe klanten let dan ook eens op de buitenkant van uw eigen kantoor, uw kleding, de receptie, de afhaalbalie, het wagenpark en uw medewerkers. En grijp in als dat nodig is, ook als dat discussies oplevert. Zichtbare navelpiercings zijn bijvoorbeeld uit den boze. Behalve als u in navelpiercings doet. Maar zelfs dan is het goed om te kijken of de ondergrond zich er wel voor leent. 'Let maar niet op de rommel' werkt ook daar niet.

Tip
Grijp in bij uw bedrijf als dat nodig is. Ook voor bedrijven geldt: schoon van buiten, schoon van binnen.

Jos Burgers

Jos  Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(76 stemmen)
Reacties

Jan

Beste Jos,
je artikel is me uit het hart gegrepen. Ik werk momenteel veel in de buitendienst van het ROC en kom in diverse winkels en bedrijven. Het is heel belangrijk, vind ik, dat je daar als een soort ambassadeur van je werkgever binnen komt. Ook naar de studenten toe dwing je met een net verzorgd voorkomen respect af. Het zal misschien wel ouderwets klinken, maar als ik naar diverse programma's op tv kijk en zie men zich daar presenteert, dan denk ik wel eens: kleren maken de man (niet).

Denny

Inderdaad, Jos. Overigens werkt dit altijd 2 kanten op. De randvoorwaarden (uitstraling, op tijd zijn, nazorg) mogen een order nooit in de weg staan.

Anouk

Beste Jos,
Ik denk vaak dat ik de enige ben die hier zo over denkt. In mijn vorige werkkring werd op mijn opmerking "zouden we niet eens iets doen aan onze entree" geantwoord "nee joh, wij zijn een industrieel bedrijf".
Kortom, ik ben het helemaal met je eens!

Beste Jos,
Een cursus timemanagement is niet voldoende voor deze manager. Een professional organizer is een betere oplossing. Dat levert hem niet alleen een net kantoor en receptie op, maar ook meer rust, tijd en geld. En inderdaad de eerste indruk van een bedrijf bepaald of een eventuele klant verder wil met je bedrijf of zal afhaken. Bij een onverzorgde indruk zul je als bedrijf toch iets meer de klant moeten overtuigen over de kwaliteit die geleverd wordt.
Ook ik ben het helemaal met je eens.

Richard

Als je dan toch in de situatie komt waarin je de rommel niet kan verbloemen, geef er dan een positieve draai aan, bijvoorbeeld:

Let u vooral op de chaos in mijn kantoor, ik ben er niet trots op, maar dat is nu helaas even de keerzijde van het succes wat we op dit moment hebben, onze klanten gaan voor...eigenlijk hoop ik vanuit dat perspectief dat het nog even lekker rommelig blijft.

In het kader van elk voordeel heeft zijn nadeel en succesvolle bedrijven doen graag zaken met andere succesvolle bedrijven kan het wellicht in je voordeel werken.
Beter is uiteraard even opruimen!

Robert Prins

Het artikel is zou ik willen bestempelen als een open deur.Leuk geschreven maar niet dat ik van mijn stoel ben gevallen van verrassing. Natuurlijk letten wij allemaal op hoe iemand, iets of bedrijven er uitziet of uitzien. Imago is een van de bepalende factoren in het succesvol vertrouwen opwekken. Dit is niet alleen en specifiek in de verkoop en marketing zo, maar in het gehele dagelijkse leven. Wie vetrouwt de onbekende man toe met zes piercings in het gelaat, een tatoeage in de nek en een joint in de mond om op zijn dochter van 3 te passen ? Deze visuele beoordeling van elkaar doen we sinds we ons beschaafd zijn gaan gedragen volgens mij al zo. Ben benieuwd naar het volgende artikel van deze auteur.

Arthur Sevenstern |  http://www.excellentpresenteren.nl

@Denny,

In les 1 van een sollicitatiecursus wordt ook al genoemd dat je gewassen, geschoren en met gepoetste schoenen op gesprek moet komen. Het maakt niet uit hoe goed je papieren zijn, als je dat niet in orde hebt, dan kun je het verder wel vergeten. En terecht, want geen enkel bedrijf zit te wachten op een medewerker die zichzelf zo slecht verzorgt dat de kans groot is dat die vervolgens de helft van de tijd ziek is.

Voor je bedrijf is dat niet anders. Als je jezelf al niet goed onderhoudt, hoe kun je dan je klant goed onderhouden. Dit is dus geen randvoorwaarde, maar een primaire noodzaak.

Is stof tot nadenken voor veel bedrijven.
Ik kom voor onze producten vaak bij bedrijven waar het bedrijfsafval slecht geregeld is (uitpuilende rolcontainers voro de deur of in de voorraad ruimtes) terwijl ik er van overtuigd ben dat men veel efficienter EN goedkoper daarmee om kan gaan. Als ik vervolgens enkele voorstellen daarvoor doe wordt vaak de opmerking gegeven: 'We doen het al jaren zo, zijn we gewend. En de tijd erin steken om dat te veranderen, daar heb ik geen zin in.' Terwijl men door even de tijd te nemen op termijn juist erg veel tijd - en kosten - bespaart. (TIME=MONEY).
Prachtig voorbeeld: Ik kwam recentelijk bij een bedrijfje (9 werknemers). Bij de ingang naar het magazijn stonden maar liefst 12 (!!) afval bakken, eivol. De eigenaar werd er moedeloos van want iedere week moesten die 2 keer geleegd worden - en ledigen kost niet niks.....
Ik stelde de eigenaar een en ander voor qua werkwijze. Huidige situatie is nu dat hij nog maar 3 (!!) afval bakken nodig heeft die 1 keer per week geledigd moeten worden.
Hint voor ondernemers: als u iets al jaren volgens een vast patroon doet, hoe weet u of dat dan de beste en goedkoopste manier is?

Historie Meublen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

Helemaal mee eens!

Harmien Toebes |  http://www.harmientoebes.nl

Ik ben het helemaal met Trix eens, dat hier een Professional Organizer een eerste vereiste is. Timemanagement is een goed idee, maar je zult toch eerst een goed inzicht moeten krijgen in al je werkzaamheden. Door samen met een prof. organizer door je kantoor / werkplek te gaan, krijg je stap voor stap weer een beter zicht op je werkzaamheden. Met het op orde brengen van de fysieke dingen, komt er ook "orde" in je hoofd. Je krijgt (weer) meer plezier in je werk. Leuke bijkomstigheid is dat het ook financieel veel kan opleveren. Denk hierbij aan o.m. tijd- en faalkosten.

Han Holtkamp |  http://www.inflow.nu

Dag Jos,

Ik kreeg als jong managertje van Tempo-Team eens ongenadig op mn flikker van de legendarische David van Gelder. Hij spotte een dooie vlieg op de vensterbank. En vroeg me of mijn dienstverlening wel oke was. Op mijn bevestigende antwoord vertelde hij me: Wat je intern niet kan organiseren kan je extern nooit verkopen.

Ons bedrijfje, gespecialiseerd in bedrijfscommunicatie, bestaat 25 jaar. In de nieuwsbrief naar onze klanten hebben we deze week verkopersonline.nl aanbevolen wegens de interessante artikels. Wat hebben we geluk dat dit artikel nu juist verscheen. Dat is inderdaad helemaal ook mijn idee van bedrijfscommunicatie! Veel dank aan de auteur!

goed artikel!

goed artikel!

Petra

Mag het ook anders? Zijn we niet teveel gericht op alles hetzelfde? De buitenkant vertelt helaas niet altijd iets over de binnenkant. Het is parallel te trekken dat we afgaan op onze eerste indruk die meer zegt over onszelf dan over de ander. Het is het referentiekader waarvan uit je denkt. Dat is niet altijd goed of fout. Het is verschillend in de vorm van diversiteit.
Hoe vaak kom je niet ergens binnen waar je als gast het nette gedeelte te zien krijgt en de rest toch een andere indruk geeft. Neem bijvoorbeeld de zolder. Of een bedrijfsgarage waar je niet verder komt dan de showroom? En is het beter om in een winkel te komen waar alles netjes is uitgestald of waar alles in dozen zit en hierdoor goedkoper is? Het zegt niet altijd iets over de kwaliteit van het product. Prioriteiten kunnen verschillen. Waar de een overzicht heeft, kan de ander het overzicht kwijt zijn. Iedereen werkt anders. Zodra je voor jezelf het overzicht kwijt bent, dan kan dit nadelig worden.
De leukste werkkringen waar ik kom zijn degene waar het niet zo netjes is. De sfeer is vaak gemoedelijk, open. Dan maak ik wel onderscheid in rommelig en onhygiënisch. In een strak ingericht en opgeruimd kantoor zie ik vaak schone schijn.
Ik denk dat we af en toe teveel gericht zijn op structuur. Soms heb je chaos nodig. Teveel structuur leidt tot chaos.
En de navelpiercing? Dat is persoonlijk. Het is pas een onderwerp als dit van doen heeft met veiligheidsvoorschriften. Dan moet die even uit.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..