Hoe voorkomt u datachaos?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Hebt u het ook wel eens meegemaakt? U wordt gebeld door een telemarketeer. Na een kort gesprek gaat de hoorn op de haak. Enkele uren later rinkelt de telefoon opnieuw. U krijgt dezelfde persoon aan de lijn of u hoort een andere stem aan de lijn, maar wel van hetzelfde bedrijf. Het staat nogal knullig. Het is bovendien irritant. 

Hoe voorkomt u datachaos?

Een acquisitiegesprek over de telefoon is niet afgelopen nadat u de hoorn op de haak hebt gelegd. Dan zijn er nog verschillende acties die u moet ondernemen:

 

  • Maak aantekeningen van het gesprek en verwerk deze in de database. Dat geeft u een kans op een gerichte follow-up, ook al was het gesprek mislukt. Indien u enkele vragen hebt gesteld, bent u meer te weten gekomen en kunt u in een later stadium meer gericht te werk gaan.
     
     
  • Noteer de acties die u in de toekomst gaat ondernemen, werk met het volgende vragenlijstje:

    - Wat gaat u precies doen?
    - Wie gaat dat doen?
    - Wanneer onderneemt u nieuwe actie?
    - Waarom zou u het doen?
    - Hoe pakt u dat aan?
     
     
  • Bedenk wat u goed hebt gedaan en ga ook eens na op welke punten u het beter had kunnen doen.
     
     
  • Kwam de prospect met een bezwaar waarop u niet direct een antwoord had? Bedenk dan eerst wat een goed antwoord zou kunnen zijn. Noteer het bezwaar en antwoord bij uw 'bezwarenscript'.
     
     
  • Schrap prospects uit uw database die geen contact meer met u willen hebben.


    Een database die volledig is bijgewerkt is goud waard. En uw klanten zullen u dankbaar zijn!


    Michel Hoetmer
    Salesquest.nl
Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,6
(5 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Van Beek

Dit is een open deur, zeer weinig inhoudelijk en gaat eigenlijk nergens over. Onzin artikel. Direct de laan uit met die vent

Michel Hoetmer

Geachte heer / mevrouw Van Beek,

Prima dat u het een onzinartikel vindt. Dat is uw goed recht. Maar is het niet een beetje te makkelijk? Kunt u concrete argumenten aanvoeren waarom het zo'n onzinnig artikel is?

PS. Het artikel is op de praktijk gebaseerd. Ik was inmiddels meerdere keren het 'lijdend voorwerp'. Ik geef u een wel heel vervelend voorbeeld. Op de dag dat mijn moeder overleed werd ik benaderd door een telemarketeer. Die kon dit natuurlijk niet weten. Dus vertelde ik hem best met hem te willen praten, maar niet 'nu'. Hij kon later terugbellen. Hij zou een aantekening maken. Enkele uren later belde hij opnieuw. Tja...

Eduard vd Horst

Beste Michel,

Bedoel je niet gewoon:

Organiseer een goed CRM-systeem en gebruik het...!?

In 90% van de bedrijven waar ik kom als tijdelijk salesmanager lossen we dit op door op ALLES wat er gebeurt richting klant een aktie te laten volgen, dus:

- afleggen, uit het bestand of afleggen voor deze aktie
- terugbellen (met geplande datum en tijd + reden)
- Info zenden, welke en waarom met een vervolgaktie
- afspraak inplannen! Met samenvatting van het eerder gevoerde gesprek.
- ....

Iedere geplande vervolg aktie raakt vanzelf in beeld op aangegeven datum en raakt niet uit beeld vóórdat er iets mee gedaan is en DE VOLGENDE AKTIE is gepland.

Dit is niet aan de verkoper of marketeer om dit in te richten, dit is aan de verkoopleider die zijn statistiek op orde moet hebben om er resultaat mee te kunnen plannen. Het systeem wordt dus opgelegd i.v.m. de broodnodige eenduidigheid. Telesales-bedrijven zijn hier uitstekend op ingericht dus de man die jij de eerste keer aan de lijn kreeg deed gewoon zijn werk niet. Aan hem is je boodschap zeker verspilt. Voor de anderen is hij overbodig.

Groet,

Eduard.

@ Van Beek : mijn enige kanttekening bij het artikel van de heer Hoetmer is dat het aan de manager gericht had moeten zijn en had kunnen volstaan met: Leer je mensen te doen wat ze moeten doen met de software waar je voor betaald hebt en die jou in staat moet stellen je resultaat te plannen en hun kwaliteit te toetsen en zorg dat je ze controleert!!!

Met stroop vang je meer mieren, ook al ben je nare dingen met ze van plan.

Pieter

Beste Eduard, ik werk bij een relatief klein Nederlands bedrijf waar ik als enige telefonisch aquisitiepleeg. Het is voor mij van cruciaal belang dat ik de gegevens van de klanten nauwkeurig noteer. Je eerste reactie vind ik niet van niveau. Dit is een site waar ik veel geheugensteuntjes vandaan haal. Als je dit niet als basis neemt raad ik je aan deze site niet meer te bezoeken.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..