5 Korte acquisitietips

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten geeft u 5 tips over acquisitie, misschien wel het belangrijkste onderdeel van verkopen.

5 Korte acquisitietips

Laat u inspireren door deze 5 korte tips.

  • Verkopen = acquireren
    Bedenk steeds dat acquisitie een zeer belangrijk onderdeel van verkopen is. Geef het ook de aandacht die het verdient. Vindt u het niet leuk? Leer het leuk te vinden of zoek een ander beroep.
  • Vooral wachten met acquisitie, dan weet u zeker dat u niet scoort!
    Als u een verkoopactie wilt gaan uitvoeren, doe dat eerder gelijk deze week dan te lang te wachten. Maak gebruik van het 'momentum', de ideeën en energie die u op dat moment heeft. De meeste verkopers en ondernemers willen veel doen, maar 'komen er nooit toe'. Deze enthousiaste gedachten nemen al met al (zonder dat u er erg in heeft) toch aardig wat van uw tijd in beslag. Doe er wat mee of ga door met wat u aan het doen bent. Verlies geen tijd aan 'leuke ideetjes' die niets opleveren.
  • Het beste moment om te acquireren
    Wacht niet met acquireren tot het moment dat u het heel erg nodig heeft. Bouw uw netwerk en doe uw acquisitie juist in 'vette' tijden. In drukke tijden acquireren levert 2x zoveel effect op als in rustige tijden acquireren. Dit heeft alles te maken met de energie die u in drukke tijden heeft en uitstraalt. Iedereen wil zaken doen met 'winnaars'.
  • Spreek de taal van de doelgroep
    Ga bij acquisitie altijd uit van 'waar de klant staat'. Verplaats u altijd in zijn (kritische) positie en kijk hoe u hem/haar vanuit die plaats positiever kunt krijgen over uw aanbod. 
  • Wees niet te gretig bij acquisitie!
    Wees niet te inhalig en wil niet te snel scoren. Uw gesprekspartners merken dat! Ga om met uw zakelijke contacten zoals u ook met uw eigen vrienden omgaat. Denk in eerste instantie aan hún toekomst en hoe u daaraan kunt bijdragen.

Tip
Oprechte interesse in anderen zorgt voor constructieve opbouw van uw eigen netwerk. 

Richard van Houten
Bluetree

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(25 stemmen)
Reacties

Hans

Duh .... en nu de tips ???

West Brinck Acquisitie Meppel (Janny Westenbrink)

Bel met een glimlach. Zit goed recht op. Voor sommige mensen helpt het om een spiegeltje aan de wand of op je bureau te zetten. De andere kant van de lijn hoort of je vol passie en energie zit. Je hebt maar een paar minuten (lees seconden) om een goede indruk achter te laten. Benut die kans goed.

SalesProfs

Kent iemand de Gouden 4 al? kennelijk niet.

Ilse

Beste l.s.

Geregeld krijg ik weerstanden te verwerken, ik kan er een lijst van maken. Bestaat er ook een lijst met weerleggingen van de weerstanden? Zo kan ik deze me eigen maken.

m.v.g. Ilse

Sebastiaan

Beste Ilse,

Wat ik je zou aanraden, is om bij jezelf na te gaan met welke weerleggingen je elke dag te maken krijgt. Schrijf deze duidelijk voor jezelf uit en ga dan goed nadenken, wat een goede reactie kan zijn op zo'n vraag/antwoord.

Hoevaak heb jij ( en alle andere mensen) het wel niet gehad, dat je een antwoord of een vraag krijgt die je op dat bepaalde moment niet kan beantwoorden. 10 minuten na het gesprek krijg je ineenkeer in je hoofd van ( och tuurlijk zo kon ik hem het beste beantwoorden)

Dat is hetzelfde wanneer je boos bent, en dat je in het gesprek zelf je zelf niet goed duidelijk kan maken, maar na het gesprek met goede argumenten komt. Weet je wat de magische oplossing is = Voorbereiding.

Ik zou je er graag mee willen helpen Ilse, mail mij eens een paar weerstaanden en wat verdere informatie en dan kijken we er samen naar, hoe we dit het beste kunnen oplossen.

Met vriendelijke groet,
Sebastiaan v.d. Meer
Succes4Sales

Zinnig en zeer praktisch, deze tips, bedankt....heb me in verleden vaak schuldig gemaakt aan tijd en energie verspilling, zoals omschreven. Met mijn nieuwe oesterkar straatverkoop concept ben ik veel minder afhankelijk van externe factoren. Het genereren van leads en prospects, gebeurt met aanwezigheid in straatbeel, op geheel natuurlijk en ongeforceerd. Ik heb zelf ook elke keer en vooral veel plezier. In schril contrast met de instelling waarmee ik voordien koude acquisite deed.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..