Taal met impact
Hoe kunt u uw klant met uw taal boeien? Tips hoe te schilderen met woorden! 
Onze hersenen werken met beelden. Pas dus op met lange en dorre opsommingen van feiten. De kans is groot dat de ander in slaap valt. Mensen hebben namelijk grote moeite met opsommingen.
Vuistregels De meeste mensen kunnen over het algemeen slechts een beperkt aantal items onthouden. Nog beter, als u dan toch zo nodig een aantal punten wilt opsommen, beperk uzelf tot maximaal drie. Daarmee heeft u meteen een handige vuistregel te pakken voor presentaties. Deze zijn opgebouwd uit drie onderdelen: Per onderdeel noemt u dan weer maximaal drie punten. Schilder met woorden Beschrijf in levendige, beeldende taal zodat de prospect als het ware ziet hoe iets werkt, of wat de voordelen zijn. Iemand van een afvalverwerkingsbedrijf gaf in zijn presentatie, toen hij sprak over de totale hoeveelheid afval die ze in één maand konden verwerken, de volgende vergelijking: Stel eens voor dat je de Amsterdam Arena volledig vult met afval, dat is dus precies de hoeveelheid die wij in één maand verwerken! Daarbij kan iedereen zich een voorstelling maken. En in sommige delen van het land vinden ze een Arena gevuld met afval ook nog eens een heel aantrekkelijk idee. Anderzijds zou: Wij verwerken per maand 500 ton afval, de toehoorder niets zeggen. Tip Een andere methode is de klant het gevoel geven dat hij het product al bezit. Neem hem mee op een ontdekkingsreis. Laat hem het product in gedachten al gebruiken en vooral beleven! Nog sterker is natuurlijk een échte demonstratie. Maar dat is niet altijd mogelijk.
Michel Hoetmer Salesquest.nl
|