Taal met impact

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Hoe kunt u uw klant met uw taal boeien? Tips hoe te schilderen met woorden!

Taal met impact

Onze hersenen werken met beelden. Pas dus op met lange en dorre opsommingen van feiten. De kans is groot dat de ander in slaap valt. Mensen hebben namelijk grote moeite met opsommingen. 

Vuistregels
De meeste mensen kunnen over het algemeen slechts een beperkt aantal items onthouden. Nog beter, als u dan toch zo nodig een aantal punten wilt opsommen, beperk uzelf tot maximaal drie. Daarmee heeft u meteen een handige vuistregel te pakken voor presentaties. Deze zijn opgebouwd uit drie onderdelen:

  • Kop
  • Romp 
  • Staart

Per onderdeel noemt u dan weer maximaal drie punten.

Schilder met woorden
Beschrijf in levendige, beeldende taal zodat de prospect als het ware ziet hoe iets werkt, of wat de voordelen zijn. Iemand van een afvalverwerkingsbedrijf gaf in zijn presentatie, toen hij sprak over de totale hoeveelheid afval die ze in één maand konden verwerken, de volgende vergelijking:

Stel  eens voor dat je de Amsterdam Arena volledig vult met afval, dat is dus precies de hoeveelheid die wij in één maand verwerken!

Daarbij kan iedereen zich een voorstelling maken. En in sommige delen van het land vinden ze een Arena gevuld met afval ook nog eens een heel aantrekkelijk idee. Anderzijds zou: Wij verwerken per maand 500 ton afval, de toehoorder niets zeggen.

Tip
Een andere methode is de klant het gevoel geven dat hij het product al bezit. Neem hem mee op een ontdekkingsreis. Laat hem het product in gedachten al gebruiken en vooral beleven! Nog sterker is natuurlijk een échte demonstratie. Maar dat is niet altijd mogelijk.

Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,8
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Diego

Visualiseren heeft inderdaad een boeiende impact op de gedachte van je gesprekspartner.

Leuk artikel.

Gr,
Diego

Dirk Meuleman

De bekende truk van de loterij:
Beeld u eens in wat u mat 1 000 000 euro zou kunnen doen.
Om dit te winnen moet u enkel het winnend lot kopen ...

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..