Positief beïnvloeden voor Sales Managers

Als salesmanager bent u met uiterst eenvoudige en voor de hand liggende middelen in staat om uw binnen- en buitendienstverkopers positief te beïnvloeden en een werksfeer te creëren die beter is dan die van gisteren.

Positief beïnvloeden voor Sales Managers

De methode kost u zo goed als geen tijd en het kost u al helemaal geen geld, de enige investering die het vraagt is : aandacht hebben voor uzelf, uw denken, uw gedrag en uw grondhouding.

Wat levert het u o.a. op?

  • Een sterkere en positievere binding met uw verkopers
  • Verkopers die er meer zin in hebben
  • Een samenwerking waar plaats is voor ontspanning en humor
  • Verkopers die met constructieve ideeën komen hoe het nog beter kan
  • Minder geklaag en tijdvretend gezeur en slachtoffergedrag
  • Meer kwaliteit
  • Verhoogde productiviteit… en meer omzet

Geïnteresseerd zijn in de mens achter de verkopers en ze consequent waarderen voor wat ze doen en hoe ze het doen, is de allereerste stap. Misschien klinkt dit niet zo spectaculair, maar alleen al het leren uitspreken van een simpel - Dank je wel -, kan al heel veel betekenen voor veel mensen, met name wanneer ze dat van u niet gewend zijn.

Wat dacht u van: "Goede morgen" of "Prettige avond".
Te gek voor woorden natuurlijk, maar kijk maar eens om u heen, hoe vaak dit soort simpele en voor de hand liggende zaken worden vergeten. Kijk maar eens naar uw eigen performance als salesmanager,  aan de hand van de 80/20 regel. Ga er dan eens van uit dat 80% van wat uw verkopers doen, hij/zij goed doet en 20% hij/zij in zijn/haar functioneren zou kunnen verbeteren.

Bent u zich bewust op welk gebied u uw aandacht doorgaans richt?
De ervaring leert dat leidinggevenden in de verkoop vaak te weinig of zelfs geen enkele aandacht hebben voor de 80% die goed gaat….dit vanuit de gedachte: 'hier worden ze tenslotte voor betaald!'

Echter, door voornamelijk of zelfs alleen maar aandacht te hebben voor de resterende 20%, de zaken die nog niet goed gaan, bent u niet bepaald een salesmanager die het allerbeste in uw mensen naar boven haalt!….in tegendeel.

Uw aandacht primair leren richten op datgene wat goed gaat in het functioneren van uw verkopers, zal al veel veranderen in de kwaliteit van uzelf als leidinggevende en met name ook in de kwaliteit van uw mensen. Dit signaleren en er vervolgens weer uw welgemeende waardering voor uiten, maakt werkelijk een wereld van verschil.

Zodra u er aan gewend bent om u voornamelijk positief uit te spreken over hetgeen uw medewerkers doen, bent u toe aan de volgende stap, namelijk het ruiterlijk aangeven waaróm u iets wat uw verkoper doet zo goed vindt. Wat hierin een extra dimensie geeft is het feit, dat u door het uitspreken van uw waardering met een motivatie erbij, uw mensen iets verteld waar ze zichzelf vaak nog niet van bewust zijn.

De omgeving is de spiegel van je eigen functioneren
Door u bewust te zijn van uw eigen grondhouding en u te richten op alles wat goed gaat en hier vervolgens uw waardering voor uit te spreken, bent u actief bezig om te bouwen aan de kwaliteit van uw mensen…..en is dat in feite niet de meest primaire taak van een salesmanager of leidinggevende?

Wanneer u vanaf morgenochtend de keus maakt om het totaal anders te doen dan voorheen en u gaat zich richten op het goede met alle waardering van dien, hoe denkt u dat uw verkopers hier op zullen reageren, hoe gaan ze de baan op en welke werking heeft dit op hun motivatie en hun zo broodnodige zelfvertrouwen en vertrouwen in eigen kunnen?

Het gaat hier over het creëren van hele grote veranderingen met heel weinig inspanning. En wanneer u om wat voor reden dan ook niet in staat bent om dit groots op te pakken, doe het dan in ieder geval zo nu en dan, dat is dan al een paar honderd procent meer dan nu.

Hans Oelen
Palaver

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,9
(20 stemmen)
Reacties

Je BLIJFT je vinger op de zere plek leggen, Hans!
Keer op keer zijn de oplossingen zo eenvoudig ...
- communicéér
- wees menselijk
- zie de ander ... ofwel, waardeer en heb aandacht voor de ander.

Triest, maar waar: zelfs bij het bellen vandaag de dag krijg ik zelden een begroeting meer. Kennelijk uit de gratie gevallen.

Maar de WINNAARS maken gebruik van jouw tips, Hans!

Dag David,

Dank je wel voor je mooie en welgemeende woorden.
En precies zoals je zegt, zijn de oplossingen zo simpel.
Zodra we, mede dank zij de afgelopen periode, inzien dat het allemaal niet primair om die euro gaat, maar om wezenlijk andere waarden binnen het commerciële spel, dan voorzie ik dat de menselijke factor weer een steeds grotere rol gaat spelen... ik verheug me er op.

Fijne dag en heb 't goed David

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..