Afsluiten zonder moeite

Hoe kunt u eenvoudig en op een correcte manier snel afsluiten zonder de 'flow' van uw gesprek te onderbreken?

Afsluiten zonder moeite

Is afsluiten voor u ook een moeilijke zaak? Heeft u net als zo velen het gevoel dat dit een beetje los staat van de rest van uw verkoopgesprek?

Er bestaat een eenvoudige methode om op een correcte manier snel af te sluiten zonder dat u het gespek hinderlijk onderbreekt.

Afsluiten doet u het beste in twee vragen

  • de vraag naar een gevoel,
  • de vraag naar een commitment.

Afsluiten, vraag 1
Als u uw werk goed gedaan hebt, zult u het antwoord op de eerste vraag vooraf kennen. De vraag kan iets zijn als:
Hoe denkt u er over?
Als we dit voor u kunnen realiseren, is het dan een ideale oplossing voor u?
Als ik u goed begrepen heb is dit [omschrijf uw aanbod] voor u een goede oplossing?

Afsluiten, vraag 2
Vervolgens kunt u een commitment vragen:
Op welke termijn kunnen we onze samenwerking beginnen?
Hoe ziet u het vervolg?
Kunnen we de overeenkomst nu tekenen, of spreken we een andere datum af?


Tip
Op deze manier is afsluiten een logisch gevolg van het voorgaande, en geen breuk in uw verkoopgesprek. Aangenamer voor de klant en gemakkelijker voor u.

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(20 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jacques Visker

Goed tip voor het afsluiten.
Maak tijdens je verkopgesprek steeds deelaflsuitingen. Het is voor de klant gemakkelijker om kleine beslissingen te nemen dan op het einde te beslissen voor een totaal product.
Op het einde is het dan eenvoudig om alle positieve deelbeslissingen nog een ste herhalen en het logisch gevolg is dan dat er ook een totaalbeslissing gevragd kan worden.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..