Het verkoopsucces van IBM

Het voltallige verkoopteam van IBM werd jaren getraind door ene Walter Russell. Russell was een bijzondere man en hij werd zelfs 'de moderne Leonardo da Vinci' genoemd, vanwege de vele talenten die hij bezat op verschillende gebieden.

Het verkoopsucces van IBM

Russell verzorgde alle verkooptrainingen voor de nieuwe verkopers in de vorm van een 6 maanden durende IBM University courses. Je zou kunnen stellen dat het grote IBM concern is opgebouwd aan de hand van de verkoopfilosofie van Russell.

In grote lijnen komt de filosofie van Russell er op neer, dan veel verkopers maar in één richting denken: ze zijn louter gericht op hun externe omgeving. Russell zag dat succes in de verkoop en in het leven echter afhankelijk is van het tweerichting denken.

Dit houdt in 'inwendig denken, werken aan jezelf en je laten leiden door de krachten die in jezelf zitten.Hij vertelde zijn studenten:

"Je hebt jezelf gebouwd aan de hand van het beeld wat je van jezelf hebt. Je realiseert je niet dat je in feite de som bent van het totaal aan gedachten die je hebt."

"We zijn allemaal geboren met alle kracht die jij je maar enigszins kunt voorstellen. De manier waarop al die potentiële krachten tot uiting komen is sterk afhankelijk van je vermogen om de scheppende creërende macht die in je zit, tot uiting te laten komen in je denken en je acties."

Vanuit deze filosofie is IBM opgebouwd en ze hebben menig economische dip met succes doorleeft, daar waar andere bedrijven het niet overleefden.

IBM verkopers waren er van overtuigd geraakt dat hun successen niet afhankelijk waren van externe factoren, maar volledig waren toe te schrijven aan de toepassing van de interne kracht die iedere verkoper in basis in zich heeft.

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,3
(16 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..