Drie maal een goed begin van je afspraak

Veel verkopers hebben er moeite mee om een klant of prospect op dusdanig manier te begroeten, dat je direct een positieve en open sfeer schept.  

Drie maal een goed begin van je afspraak


Drie tips om uw afspraak goed te beginnen

  • Spreek je contact persoonlijk aan. Je ontmoet een mens, geef hem dus een warme menselijke begroeting. "Hallo Jansen, leuk je weer eens te zien!" is steeds beter dan, "Dan dag mevrouw, alles goed?"
     
     
  • Verwijs naar een positief moment uit een vorig gesprek of een vorige samenwerking.  Een korte verwijzing naar een positief moment (in de ogen van je klant) in het verleden doet het steeds goed.

    In het geval dat je een eerste afspraak hebt met een prospect, verwijs op een positieve manier naar je telefoongesprek. "Bent u nog steeds tevreden over de oplossing die we u aangeboden hebben voor...".  "Heef u nog even kunnen nadenken over onze...". 
     
     
  • Geef je contact een vrijblijvend extra'tje. Geef een klein relatiegeschenk, informatie, kopie van een artikel, een onverwacht verslag...  Het doet wonderen, het geeft aan dat je ook interesse hebt voor je contact als persoon en niet enkel voor de mogelijke zakenrelatie.

Niets is zo belangrijk dan de eerste minuut van een contact.  In deze minuut zal je de sfeer bepalen waarin dit gesprek zal doorgaan!

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,6
(9 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Ajay

Dit zijn tips die een verkoper moet weten als hij/zij naar een klant gaat. Mooi geformuleerd ook, ik kan deze tips zeker gebruiken.

Mark

Hallo,

Bij een eerste afspraak; Geef je ogen de kost!
Als je dat goed doet, ga je het eerste gesprek ontspannen en (al) "ijsbrekend" aan.
En dit goede eerste gesprek geeft meestal wel weer een goede of persoonlijke (enz.) insteek voor de volgende ontmoeting.
Wel goed luisteren, dat dan weer wel.

Vriendelijke groet, Mark.

Eric

Als je een prospect voor het eerst ziet kan je het ijs breken door een complement maken voor bv. zijn uitsraling van het bedrijf. Het doet een mens goed om een ogenschijnlijk klein positief gebaar als groots te ontvangen. Overdrijf hierbij wel niet.


Succes met de verkoop

Eric

Iris

Hoe duf, een compliment maken over de uitstraling van een bedrijf, dat is het zelfde als een praatje over het weer...
Kom met iets beters en wees origineel als je echt iets wilt verkopen.

groeten,Iris

Christiaan Knopper |  http://www.ck-motion.nl

Zorg dat je expert bent! Verdiep je in het vakgebied van ed klant. Waar ligt jouw klant 's nachts wakker van? In de vakliteratuur kan je dat vast terug vinden.

En als de opening dan per ongeluk niet zo spontaan verloopt gooi je de voorbereide opening in de strijd: "Toen ik mij op dit gesprek voorbereide vroeg ik mij af wat ....... voor u betekent?"

Loop je daar wel warm voor Iris....?

Happy hunting!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..