Bent u een topverkoper?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom een klant zijn producten of diensten bij een bepaalde zaak of verkoper afneemt? In veel gevallen is het niet het product of de dienst. Producten en diensten zijn zelden uniek en ze zijn meestal bij talloze andere leveranciers verkrijgbaar. Vaak is de enige reden de relatie die de verkoper en de afnemer met elkaar hebben. Producten, diensten, de service, de prijs en de marktomstandigheden zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Maar een sterke relatie tussen verkoper en afnemer kan al deze stormen met gemak doorstaan. Het is uw taak als verkoper hard te werken aan de relaties met uw klanten.

Bent u een topverkoper?

Een belangrijk aspect in dit geheel is het aanleren van goede verkoopvaardigheden. In al de jaren waarin wij werken met verkopers is ons één ding in het bijzonder opgevallen. De meeste verkopers lezen nooit iets over hun eigen vak. Toch is lezen de makkelijkste en snelste manier om vooruit te komen in uw beroep. Lees 30 minuten per dag over het vak van verkoper en na enkele jaren bent u een expert. Rekent u eventjes mee:

30 minuten x 360 dagen = 10.950 minuten per jaar!

Wij doen ons best om u zoveel mogelijk te helpen op weg naar uw uiteindelijke doel: meer verkopen met minder inspanning, kortom een topverkoper worden!

Waarom de vier P's niet voldoende zijn
U vindt ze in elk boek over marketing: de 4 P's. De 4 P's staan voor:

  • product (of dienst)
    prijs
    plaats
    promotie.

De marketingwetenschap vertelt ons, als het u lukt om:

  • het meest geschikte product of dienst aan te bieden,
  • en het vervolgens op de juiste plek naar de kopers te brengen
  • en dat te doen tegen de optimale prijs
  • en u het ook nog goed weet te promoten

u succes zult hebben. Kortom zoek de juiste balans tussen deze 4 P's en u verovert de wereld. Dat lijkt allemaal een beetje te makkelijk. En dat is het ook. De dagelijkse praktijk is een stuk moeilijker.

De formule van de 4 P's houdt met één factor geen rekening: mensen. Het zijn mensen (personen) die de beslissingen nemen om een product of dienst te kopen. De menselijke factor heeft de grootste invloed op het koopgedrag. Wij stellen voor een vijfde P toe te voegen:

  • de P van personen.

De truc is een goede balans te vinden tussen deze vijf P's. Onderzoek in uw eigen bedrijf hoe de 5 P's op elkaar zijn afgestemd. Bedenk daarbij altijd dat de laatste P (de P van personen) verreweg de belangrijkste is!


Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,0
(13 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..