Bent u een topverkoper?
Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom een klant zijn producten of diensten bij een bepaalde zaak of verkoper afneemt? In veel gevallen is het niet het product of de dienst. Producten en diensten zijn zelden uniek en ze zijn meestal bij talloze andere leveranciers verkrijgbaar. Vaak is de enige reden de relatie die de verkoper en de afnemer met elkaar hebben. Producten, diensten, de service, de prijs en de marktomstandigheden zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Maar een sterke relatie tussen verkoper en afnemer kan al deze stormen met gemak doorstaan. Het is uw taak als verkoper hard te werken aan de relaties met uw klanten.
Een belangrijk aspect in dit geheel is het aanleren van goede verkoopvaardigheden. In al de jaren waarin wij werken met verkopers is ons één ding in het bijzonder opgevallen. De meeste verkopers lezen nooit iets over hun eigen vak. Toch is lezen de makkelijkste en snelste manier om vooruit te komen in uw beroep. Lees 30 minuten per dag over het vak van verkoper en na enkele jaren bent u een expert. Rekent u eventjes mee: 30 minuten x 360 dagen = 10.950 minuten per jaar! Wij doen ons best om u zoveel mogelijk te helpen op weg naar uw uiteindelijke doel: meer verkopen met minder inspanning, kortom een topverkoper worden! Waarom de vier P's niet voldoende zijn U vindt ze in elk boek over marketing: de 4 P's. De 4 P's staan voor: - product (of dienst)
prijs plaats promotie.
De marketingwetenschap vertelt ons, als het u lukt om: - het meest geschikte product of dienst aan te bieden,
- en het vervolgens op de juiste plek naar de kopers te brengen
- en dat te doen tegen de optimale prijs
- en u het ook nog goed weet te promoten
u succes zult hebben. Kortom zoek de juiste balans tussen deze 4 P's en u verovert de wereld. Dat lijkt allemaal een beetje te makkelijk. En dat is het ook. De dagelijkse praktijk is een stuk moeilijker. De formule van de 4 P's houdt met één factor geen rekening: mensen. Het zijn mensen (personen) die de beslissingen nemen om een product of dienst te kopen. De menselijke factor heeft de grootste invloed op het koopgedrag. Wij stellen voor een vijfde P toe te voegen: De truc is een goede balans te vinden tussen deze vijf P's. Onderzoek in uw eigen bedrijf hoe de 5 P's op elkaar zijn afgestemd. Bedenk daarbij altijd dat de laatste P (de P van personen) verreweg de belangrijkste is!
Michel Hoetmer Salesquest.nl
|