Acquisitie is leuk!

De gunfactor maakt acquisitie veel leuker dan vaak wordt gedacht. Maar hoe kom je in de gunst bij toekomstige klanten? Je zal versteld staan van wat oprechte aandacht kan doen!

Acquisitie is leuk!
Wat is het toch jammer dat ik zo vaak hoor:  "gatverdamme, koude acquisitie". En dat terwijl ik er zó enthousiast over ben. Mijn doel is om in heel Nederland alle (startende) ondernemers en accountmanagers met andere ogen te laten kijken naar telefonische acquisitie. Acquisitie is namelijk leuk en is een prima tool om klanten mee te werven. Sterker nog: mijn doel is dat heel Nederland met een glimlach aan de telefoon zit. Zowel de beller als de ontvanger!

En ik ben al goed op weg. Inmiddels sprak en spreek ik op grote events (NBA Accountantsdag, Week van de Ondernemer, en meer). Zo is de kans dat Nederland mijn boodschap hoort en doorgeeft al stukken groter dan als ik achter mijn bureau zou blijven zitten. Dat stilzitten toch al niet mijn sterkste kant is, komt hierbij goed uit.

Dromen

Soms droom ik erover hoe het zou zijn. Hoe het zou zijn als telefonische afspraken gewoon met een goed verhaal en mooie intentie konden worden gemaakt. Op het juiste moment. En iedereen de ander zou snappen. Hem zijn verhaal zou gunnen. Dan zag de wereld er een stuk beter uit. En liepen er een stuk minder geïrriteerde klanten rond. Van mijn droom kunnen trouwens heel wat bedrijven – die mij bijvoorbeeld bellen rond etenstijd – nog veel leren …

Zo werkt het dus niet

Acquisitie is een praktisch vak. Is hard werken. Een vak voor doeners. Kijk: van de bakker weet je wat hij doet en wat hij kan. Je kent de kwaliteit die hij levert. Hij is een stabiele factor in je leven en je gunt hem jouw klandizie. Voor de slager werkt dat net zo. En voor de groenteboer. Da’s makkelijk, maar is jouw bedrijf net zo bekend als de bakker en de slager? Een beetje gechargeerd, dat wel, maar mijn punt is: je zult aan de bak moeten.

Maak je verhaal uniek

Oké, je bent aan de bak. Maar dan? Acquisitie wordt pas echt interessant als je verhaal (je propositie – dat wat je te bieden hebt) het midden houdt tussen bijzonder en uniek. Bedenk dat voor jezelf. Bedenk ook dat het helpt als je vist in een grote vijver. Het is niet erg als daar meer hengelaars zitten. Er is voldoende voor iedereen, neem dat gerust van me aan. En zet jezelf in, je persoonlijkheid. Daarmee maak je het verschil.

De gunfactor
Veel mensen beseffen het niet, terwijl iedereen ervan heeft gehoord: de gunfactor. In mijn droom over de acquisitiewereld gun je elkaar business door het goede verhaal, je persoonlijkheid, een goede timing, oprechte aandacht en het onderhouden van de contacten. Zo moeilijk is het eigenlijk allemaal niet. Aan de andere kant, niets blijkt minder waar. Dus: “keep on dreaming” en maak het leuk.

Veel succes met bellen!


PS Nog een tip

Terwijl ik dit schrijf verschijnt er een glimlach om mijn mond en ik besef meteen: een glimlach is prima als je gaat bellen! Die glimlach hoort men namelijk door de telefoon en dat schept een goede sfeer voor je gesprek. En een goede sfeer verhoogt de kans op succes. Maar dat terzijde.

Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Cold Calling, Communicatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..