Acquisitie is leuk!
De gunfactor maakt acquisitie veel leuker dan vaak wordt gedacht. Maar hoe kom je in de gunst bij toekomstige klanten? Je zal versteld staan van wat oprechte aandacht kan doen! Wat is het toch jammer dat ik zo vaak hoor: "gatverdamme, koude acquisitie". En dat terwijl ik er zó enthousiast over ben. Mijn doel is om in heel Nederland alle (startende) ondernemers en accountmanagers met andere ogen te laten kijken naar telefonische acquisitie. Acquisitie is namelijk leuk en is een prima tool om klanten mee te werven. Sterker nog: mijn doel is dat heel Nederland met een glimlach aan de telefoon zit. Zowel de beller als de ontvanger!
En ik ben al goed op weg. Inmiddels sprak en spreek ik op grote events (NBA Accountantsdag, Week van de Ondernemer, en meer). Zo is de kans dat Nederland mijn boodschap hoort en doorgeeft al stukken groter dan als ik achter mijn bureau zou blijven zitten. Dat stilzitten toch al niet mijn sterkste kant is, komt hierbij goed uit.
Dromen Soms droom ik erover hoe het zou zijn. Hoe het zou zijn als telefonische afspraken gewoon met een goed verhaal en mooie intentie konden worden gemaakt. Op het juiste moment. En iedereen de ander zou snappen. Hem zijn verhaal zou gunnen. Dan zag de wereld er een stuk beter uit. En liepen er een stuk minder geïrriteerde klanten rond. Van mijn droom kunnen trouwens heel wat bedrijven – die mij bijvoorbeeld bellen rond etenstijd – nog veel leren …
Zo werkt het dus niet Acquisitie is een praktisch vak. Is hard werken. Een vak voor doeners. Kijk: van de bakker weet je wat hij doet en wat hij kan. Je kent de kwaliteit die hij levert. Hij is een stabiele factor in je leven en je gunt hem jouw klandizie. Voor de slager werkt dat net zo. En voor de groenteboer. Da’s makkelijk, maar is jouw bedrijf net zo bekend als de bakker en de slager? Een beetje gechargeerd, dat wel, maar mijn punt is: je zult aan de bak moeten.
Maak je verhaal uniek Oké, je bent aan de bak. Maar dan? Acquisitie wordt pas echt interessant als je verhaal (je propositie – dat wat je te bieden hebt) het midden houdt tussen bijzonder en uniek. Bedenk dat voor jezelf. Bedenk ook dat het helpt als je vist in een grote vijver. Het is niet erg als daar meer hengelaars zitten. Er is voldoende voor iedereen, neem dat gerust van me aan. En zet jezelf in, je persoonlijkheid. Daarmee maak je het verschil.
De gunfactor Veel mensen beseffen het niet, terwijl iedereen ervan heeft gehoord: de gunfactor. In mijn droom over de acquisitiewereld gun je elkaar business door het goede verhaal, je persoonlijkheid, een goede timing, oprechte aandacht en het onderhouden van de contacten. Zo moeilijk is het eigenlijk allemaal niet. Aan de andere kant, niets blijkt minder waar. Dus: “keep on dreaming” en maak het leuk.
Veel succes met bellen!
PS Nog een tip Terwijl ik dit schrijf verschijnt er een glimlach om mijn mond en ik besef meteen: een glimlach is prima als je gaat bellen! Die glimlach hoort men namelijk door de telefoon en dat schept een goede sfeer voor je gesprek. En een goede sfeer verhoogt de kans op succes. Maar dat terzijde.
|