De goede handdruk

Ik heb eens een directeur horen zeggen dat hij de meeste mensen beoordeelt op grond van hun handdruk. Soms zal je ook klanten tegenkomen die jouw handdruk te veel versimplificering, maar je moet wel zaken met ze doen, dus moeten we stilstaan bij de fijnere kneepjes van een goede handdruk.

De goede handdruk

Je handdruk werkt door in de beeldvorming tijdens het introduceren. Een verkeerde hand roept allerlei associaties op en dat kan enorm afleiden. Stel dat iemand jouw hand op een rare manier vastpakt en ook nog eens te hard knijpt. Automatisch denk je dan bij jezelf: wat is dit voor een aparte vogel ... Op hetzelfde moment noemt die persoon zijn naam, maar omdat je deze indrukken nog aan het verwerken bent, hoor je de naam maar half.

Ander scenario: iemand geeft je een schichtig, warm en klef handje. Jij denkt 'zenuwpees' en met die eerste indruk ga je het contact aan. Je bent dan automatisch geneigd te gaan letten op dingen die die impressie bevestigen. Een goede handdruk had dat kunnen voorkomen.

De "goede" hand
Het probleem met handen geven is dat we onze aandacht er niet volledig bij hebben en dat we bepaalde gewoontes hebben ontwikkeld waar we ons niet bewust van zijn. Wat is dan een goede hand? Dat is er een die voor beiden als 'natuurlijk' aanvoelt. Het is de kunst de variabelen te kennen en flexibel te kunnen inspelen op de mensen die je ontmoet. Als je dat kunt, kun je een brede variatie aan klanten een hand geven die ze allemaal als 'goed' ervaren. Hier zijn de variabelen.

Tip 1: handoriëntatie
De beste manier is je hand recht uitsteken met aangesloten vingers. Je ziet sommige mensen ook een open of gesloten hand uitsteken of een enkele keer een hand met gespreide vingers, alsof ze een basketbal willen pakken.

Tip 2: knijpkracht
Geef vijf mensen een hand en ze knijpen allemaal anders. Het is de kunst je knijpkracht af te stemmen op de persoon voor je. Bij een beer van een vent knijp je steviger, want hij kan het hebben. Een tenger vrouwtje is kwetsbaarder, dus knijp je wat zachter. Wees flexibel.

Tip 3: knijpduur
Als je te kort knijpt, kan dat een nerveuze en contactschuwe indruk maken. Als je te lang vasthoudt, kan dat dominant overkomen. Ook hier geldt weer dat de beste knijpduur in balans is met de ander. Stem je knijpduur dus een beetje af op wat je voelt bij de ander.

Een goede hand geven wil zeggen flexibel inspelen op wat je bij anderen voelt. Klinkt allemaal erg technisch, maar ga vanaf nu altijd bewust letten op hoe je mensen een hand geeft, let eens op die variabelen, dan zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om iedereen de perfecte hand te geven.

Robert Willemsen
Klantgerichtepresentatie.nl

Robert Willemsen

Robert  Willemsen
Robert Willemsen is presentatietrainer en auteur. Hij houdt zich voor bedrijven bezig met image onderzoek, dress codes en zakelijke omgangsvormen. Hij is de enige in Nederland die flexibele dress codes opstelt a.h.v. (foto)research. Willemsen is o.m. auteur van “De stijl van succes”.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,9
(18 stemmen)
Reacties

Floris

Hallo robert,

ik ben het eens met je standpunten alleen heb ik wel een aanvulling. Mensen een hand geven op de manier waarop zij dat doen vind ik in sommige gevallen lastig. Niet met mensen die een ferme handdruk hebben maar juist een hele slappe. Zelf geen ik een ferme handdruk en zoek meteen oog contact om te bepalen wat de verhouding is op dat moment. Mensen (mannen) geven echter soms ook een hele slappe. Hierin geeft ik een handdruk zoals ik ben. heb je misschien een tip want ik voel me er namelijk helemaal niet gemakkelijk bij.

nasser

handje geven valt onder de categorie voelen in het zin van aanraken. is een communicatie middel met enorme mogelijkheden die weinig aandacht heeft gekregen.
dit artikel beschrijft het heel mooi.

robin

Hallo, ik kwam op deze site omdat ik wil weten wat ik moet doen als iemand mij een te ferme hand geeft. Ik was laatst op een feestje en iemand gaf me echt een knijphand. Ik hoorde zijn naam niet, dus ik hield zijn hand vast en vroeg hoe hij heette, en liet toen los.
Hierboven word zo iemand wel genoemd maar er staat niet wat je kan doen in zo'n situatie. Ik denk dat ik het verkeerd heb aangepakt. Ik volg een cursus sociale psychology, dus ik vind dit allemaal heel interesant.
Mvg robin.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..