Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel

Het loont de moeite om eens met hele andere ogen naar koude acquisitie kijken. Lees hier waarom en doe er je voordeel mee.

Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel
Telefonisch communicatie moet zijn als een bikini:
strak, het essentiële omvattend en aandachttrekkend.

Je krijgt het al warm als je dit leest. Maar zo is het wel. Alle flauwe grappen voorbij, over dat koude acquisitie warm moet zijn, koudwatervrees, etc. Natuurlijk, koude acquisitie moet gloeien. Je mag je er net niet aan branden, je mag geprikkeld en geteased worden. Rechtop gaan zitten in je stoel. Verleid worden. Koude Acquisitie ten top.

Hoe het kan beginnen
Je eerste schreden op het pad van koude acquisitie. Weten hoe je je vrouwelijke charmes in de strijd kunt gooien. En aan de andere kant ook weten dat een mannelijke basstem soms verrekte handig kan zijn om net even wat meer gewicht in de schaal te leggen. Zeker als je een meisjesstem hebt. En het gaat om overtuigen. Dat kun je leren en je zult merken dat je dan geen mannelijke basstem meer nodig hebt.

Zie koude acquisitie eens als de volgende een metafoor: Zij staat aan de kant van de weg te liften. Haar blonde lange haren wapperen in de wind. Een kort zomers jurkje laten haar lange bruine benen goed uitkomen. Er stopt een auto. Ze draait zich om, fluit op haar vingers en daar komt achter de bosje haar man met baard en vijf kinderen vandaan. Figuurlijk gesproken dan. Jij maakt de afspraak en je stuurt je collega er naar toe.

Strak, het essentiële omvattend en aandachttrekkend
Dit heeft natuurlijk alles te maken met het script. “Less is more”, zoals Jan des Bouvrie ooit zei. En, dat is met een bikini toch best spannend! Het is wel precies zoals het is. Het is belangrijk heel serieus om te gaan met je script. Daar tijd en aandacht aan te geven. Spelen met woorden en daardoor de juiste zinnen creëren. Haakjes weten waardoor je de ander rechtop in de stoel kan laten zitten. Zorgen voor een beleving aan de telefoon. En dat je dus niet altijd dezelfde bikini aanhebt. Dat je flexibel bent in wat je zegt, ad hoc kan blijven reageren, zorgt dat je focus houdt en dat je komt waar je wilt zijn: bij een afspraak.

Vakjargon
Onderschat niet de rijkdom van vakjargon, zeker bij technische producten. Denk bijvoorbeeld aan de supply chain scene.  En wat dacht je van de wereld van HES/SHE Management? Als je naar hen belt, de HES Managers op de plant, zijn ze echt reuze gecharmeerd als een dame van de zaak af weet en de juiste woorden kan inzetten op het juiste moment. Dan realiseer je echt een mega score aan afspraken. Ook is vakjargon prima om een mooie relevante zin mee te maken waardoor je langs de receptionistes en secretaresses komt.

Doen we daar lacherig over?
Een Engelssprekende klant vertaalde het script met vakjargon anders. Die noemde het script een CheatSheet en vakjargon Bullshitbingo. Daar kun je hartelijk om lachen of het bloedserieus bekijken. Het is hoe dan ook goed om te zorgen dat je het brein van de ander opent en dat kan prima door een lach. Of de metafoor van die strakke bikini. Sex sells zeggen ze toch? Het is hoe dan ook interessant om eens met andere ogen naar koude acquisitie te kijken en te zien wat de mogelijkheden zijn.

Acquisitie Always
Acquisitie is een prachtig middel om je doel te bereiken. Zowel bij het verkopen van advertenties , leadkwalificatie. En zeker ook als je afspraken wilt maken op het niveau van Raden van Bestuur en de CXO van deze wereld. Zorg dat je het leuk vind. Hoe pak jij het aan? Hoe zit jij op de stoel? Energie kun je horen, zelfs door de telefoon. Welke woorden gebruik jij en hoe is de intonatie van je stem? Spreek je snel of spreek je langzaam. Dit zit allemaal in het pakket van telefonische communicatie. Die moet immers zijn als een bikini, Strak, het essentiële omvattend en aandachttrekkend!

Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Cold Calling, Verkoopsucces
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   4,8
(10 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..