Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie?

Over de vergelijking van topsport en acquisitie is het een en ander geschreven. Maar wat hebben 1000pk motoren met acquisitie te maken? Lees verder en laat je verrassen. Start the engines.

Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie?
Ooit hoorde ik van een ziekenhuis dat op de OK een nieuwe aanpak ging doen op basis van de pit stop, zoals in de GP. Ik kan me daar iets bij voorstellen. Datzelfde denk ik als ik kijk naar de overeenkomsten bij acquisitie en de pitstop. Natuurlijk bellen is bellen, maar de verfijning, de punten op de i, die kleine dingen, ja, juist, die kleine dingen. Dat is nu net waar je het verschil in kan maken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de mentaliteit die je hebt als topsporter.

Timing
Alles gaat om timing. De juiste timing. Staat iedereen op de juiste plek, spreek je de juiste man of vrouw. Deze twee overeenkomsten zijn al snel gevonden. Het juiste moment van beslissen en de afspraak maken. Dat heeft soms een wat langere aanloop nodig en stalen zenuwen. En actie ondernemen als dat vereist is. De juiste man of vrouw op de goede plek. Olav Mol is een geweldige commentator en weet veel van racen maar dat is anders dan zelf achter het stuur zitten. Ik maak graag afspraken voor mijn klanten met de DMU. Dus zorg dan ook dat je daarmee in gesprek bent.

Strategie
Alles begint natuurlijk met de juiste strategie. En die bepaal je voor diverse scenario’s. Dat doe ik ook, zodat ik direct een gepast antwoord heb op alles wat er wordt gezegd. In een telefoongesprek gaat het om de juiste woorden op het juiste moment. Dus net als bij de Grand Prix is ‘flexibel’ ook hier een mooi woord. Net als de bandenwissel. Wil je snel?  Dan ga je op hypersoft of supersoft. Is het nat? Dan wordt het een Compound of een Intermediate. Inclusief warming up. En dan het afstellen van de motor. Full speed of wat langzamer, vergelijk dat eens met het spreektempo. Niet te snel in het zuiden van het land en in de kop van West-Friesland kun je best met een Noord-Hollandse rebbel terecht. Als je daarentegen hapert of veel “uhh” zegt werkt het lang niet zo goed als wanneer alles smooth verloopt.

Looks
En heb je gezien hoe de monteurs eruit zien? Tip top! Ook dat is belangrijk aan de telefoon. “Hoezo?” vraag je je misschien af, “ze zien me toch niet”. Niets is minder waar. Ze voelen de energie die je hebt. Kijk naar Richard Doornbos, een perfect voorbeeld van goed gekleed, weet waarover hij het heeft, know how van de coureur en een goed lopend verhaal. Hij is ook goed in van repliek dienen en ad hoc creatief met zijn soms pittige antwoorden. Hij heeft humor en kan tijdens het rijden nog perfect vertellen wat hij aan het doen is. Zijn kennis zit in zijn DNA, op celniveau.  En dat straalt hij uit in hoe hij erbij staat. Het effect van zo’n uitstraling is onmiskenbaar, ook aan de telefoon!

Winnen
De wil om te winnen, een bekende schaatser schreef er een boek over. En terecht. Als je niet wilt winnen kan je net zo goed inpakken. Autorijden is leuk, natuurlijk. Maar dan wordt het gewoon een ritje in een auto die je echt leuk vindt, meer niet. Bij de Grand Prix willen alle coureurs winnen en het grappige is soms met de interviews: ze denken ook allemaal dat ze eerste worden, iedere race weer. That’s the spirit.

Als ik aan de telefoon zit wil ik een afspraak maken. Natuurlijk ga ik voor een goed gesprek, maar ik zit er niet zomaar. Want dan kan ik net zo goed een vriendin of mijn moeder bellen. Dan heb ik ook een leuk gesprek. Nee, ik wil een afspraak, een e-mailadres of een 06-nummer. Dan kom ik ergens.

Final
Met al deze tips, die je ook TOEPAST, zit je ineens in de finale. De top 3. Je staat op het podium. Je hebt de afspraak! Alles valt of staat met het pad er naar toe. Zet je alle ingrediënten goed in. Denk je overal aan. Werken de weergoden mee. Zet je schrap en zit je rechtop. Met een beetje lef en succes gaat het je lukken! Je bent een winnaar! Alles klopt en je kunt vakwerk afleveren, nummer 1 in de GP, een afspraak in acquisitie!

Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Topverkopers, Verkoopsucces
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,3
(6 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..